Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Moderator: Zonemakers

User avatar
bocklingen
Posts: 346
Joined: 27 Apr 2014 07:20
Country: Sweden
Location: Rasbokil Örkulla

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by bocklingen »

Angående cykelförbud så finns det även på kyrkogårdar på andra orter, exempelvis Uppsala. OCH oberoende av om det är "Turf" (turfare) eller "privatpersoner" (turfare) som får skulden så har ett fel begåtts, vilket absolut inte är OK.


Skickat från min iPhone 4S via Tapatalk
Join: 2014-04-26 09:25:32
Special goals: 1. Icosaregion star 2. Get all unique z in Katrineholm :)

Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
User avatar
bocklingen
Posts: 346
Joined: 27 Apr 2014 07:20
Country: Sweden
Location: Rasbokil Örkulla

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by bocklingen »

Jag som gå-turfar har ju inte riktigt samma problematik. Däremot har jag fått se trevliga kyrkogårdar, minneslunder med mera runtom i landet tack vare att zoner legat där...


Skickat från min iPhone 4S via Tapatalk
Join: 2014-04-26 09:25:32
Special goals: 1. Icosaregion star 2. Get all unique z in Katrineholm :)

Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by Blabert »

NewBrigdeKing wrote:Hon som var ansvarig för kyrkan tyckte det var "idiotiskt" att lägga zoner just inne på kyrkogården och undrade vem som var ansvarig för zonplaceringen. Så irritationen riktas alltså inte bara mot individer som cyklar på kyrkogårdar utan även mot spelet mer allmänt och dess ansvariga zonutläggare.
Då kan hon som är ansvarig stänga sin kyrkogård för allmänheten då. Att hon tar ut sin ilska på människor som inte visar hänsyn på en stackars zonmakare får stå för henne, men de flesta som ser lite sansat på problemet inser nog att det inte är zonens placering det är fel på.
mortuus wrote:Seriöst kan ni inte bara flytta en satans zon ? det är ju uppenbart inte önskvärt att ha den där, sätt den i början innan man kommer in istället, bara för att ni vill ha zoner på kyrkogårdar ger er väl inte rätt att lägga dom där? jag håller med absolut om att Turf kan få dåligt rykte vill ni det eller?`och vad säger devs om detta..
Håll gärna god ton i forumet, du borde veta detta eftersom du varit med så länge.

Det finns ett antal hundra zoner i närheten av kyrkor i Turf, ska vi alltså flytta alla dessa pga några som inte kan sköta sig? Ska vi också flytta alla zoner på cykelbanor eftersom det händer att folk bilturfar dom? Osv...
Dessutom har vi all rätt i världen att lägga zoner på allmän plats, det finns nedklottrat i våra riktlinjer som är sanktionerade av devs.


Skickat från min Z1 via Tapatalk
Image
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by mortuus »

Nu är denna zon ett problem för dom ansvariga, har dom kallat det idiotiskt så verkar dom ju riktigt sura när folk kommer cyklandes i hög fart och då spelar era riktlinjer ingen roll, det är en olämplig zon oavsett vad ni tycker, kanske dags att se över dessa "riktlinjer" för inte verkar dom vidare bra.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by StarDust »

Men det är ju inte zonen det är fel på! Slutar man cykla just där så är ju problemet löst!
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by tomtebloss »

Det finns tre kyrkozoner vad jag kan se i Nybro. Men den tredje är det inte cykelförbud på? Om jag antar att det är SkogsKapellet, antar jag rätt då?

EDIT: Hittade informationen själv. Det var visst NybroKyrka man fick cykla på de antar jag.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by Maqqan »

Säg om zonen skulle flyttas ut nu då och folk som istället ska besöka gravarna cyklar in i hög fart, vad ska de ansvariga klaga på då? Just det, att folk inte följer skyltningen, och det är exakt samma sak nu när zonen finns där.

Skickat från min Jolla via Tapatalk
NewBrigdeKing
Posts: 34
Joined: 07 Oct 2013 18:59
Country: Sweden
Location: Nybro

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by NewBrigdeKing »

Ur ett snävt synsätt kan jag hålla med om att Turf/zonutläggaren inte gör något fel av att lägga en zon på en kyrkogård där cykling inte är tillåten. Det är fullt ju möjligt att promenera in, och gå-turfare borde vara välkomna besökare även om deras "ärende" därinne kanske inte ingår i ordinarie verksamhet. Skulle någon cykla in så är det INDIVIDEN som begår felet.

MEN. Jag tycker man missar att ta hänsyn till:
* Det vanligaste sättet att Turfa är att cykla, och det sker ofta i form av "motionsrundor"
* Cykelförbud-skyltar/information är ofta ganska diskret och uppmärksammas inte av alla, vissa bryr inte heller. Kyrkan har inte haft behov av tydligare skyltning förrän Turf-zonerna tillkommit.
* Att zoner ska placeras på "vackra och speciella ställen" är ju en trevlig tanke, där kyrkogårdar kan passa bra in i beskrivningen, MEN Turf bedrivs ofta i en mer vardaglig form och trafiken till zonerna kan periodvis vara hög.

Jag ska inte påstå att hon från kyrkan var förbannad, ordvalet "idiotiskt" sa hon lugnt och mer med irriterad förvåning än ilska. Jag beskrev ungefär Turf som "ett GPS-spel i telefonen där man besöker zoner för att få poäng & motion, det vanligaste sättet är att cykla, men det är fullt möjligt att promenera också, och det går inte på tid". Någon annan hade kanske beskrivit det annorlunda, bl.a. missade jag beskriva zonplaceringar med "vackra och speciella ställen", delvis pga att jag upplever att Turf som sagt ofta utförs mer vardagligt och i motionssyfte. Hade jag fått med det hade hon kanske inte sagt "idiotiskt" om zonplaceringen utan nöjt sig med "olämpligt". Hon hade baserat på min beskrivning inget emot Turf i allmänhet men förstod inte valet av zonplacering utan tyckte det var dumt och olämpligt att motionsrundor leds in på kyrkogården, vilket en zon där inne i praktiken lätt innebär. Olämpligt särskilt med tanke på att alla inte tar den hänsyn man borde. Jag höll med henne och tyckte/tycker en BRA KOMPROMISS vore att placera zonerna precis utanför.

Tydligare skyltning och sen hänvisa till individens ansvar skulle kunna vara en alternativ lösning, men personligen litar jag inte riktigt på att alla skulle sköta sig oavsett skyltning. Visst innebär zon-flytt att Turf begränsas/försämras en smula pga att individer inte kan sköta sig, men ganska lite tycker jag och bättre det än att Turf får dåligt anséende.
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by Isengrim »

Jag tror hennes kommentar att det är idiotiskt är ett uttryck av Nimby (not in my back yard).

Vi som turfar är ju ute på många udda tider och blir ju indirekt en form av övervakning. Just kyrkor är platser som ofta blir utsatta för plundring så att det är folk som besöker kyrkor utanför vanliga tider är nått som egentligen är till gagn för kyrkorna.

Numera spelar jag mest Ingress och de har oxå en förkärlek för att placera ut sina portaler (motsvarigheten till zoner) vid religösa byggnader och var ju tvungen att kolla hur det ser ut i Nybro. Pingstkyrkan har två portaler, Nybro kyrka en portal och vid Skogkapellet finns det en portal. Så även om Turf flyttar sina zoner så kommer det ändå dyka upp folk i lycra och stirrandes i sina mobiler vid kyrkorna och då Ingress fungerar lite annorlunda så kommer de vara kvar längre på platsen och Ingresspelare dyker ofta upp i grupp dessutom.

Däremot så talar man om att det är av anledning Turf som man är där så kommer givetvis Turf ta smällen även om det är individen som gör fel, det är nämligen den direkta orsaken till varför individen är där och gör fel.

Vive la Resistance!
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by Blabert »

Som jag redan skrivit, detta är ett klassiskt fall när alla ska straffas för att en eller ett fåtal gör fel. Varför ska den stora merparten turfare gå miste om vackra och rofyllda zoner bara för att vissa missköter sig? Det rör sig som sagt inte heller bara om Nybro, i princip alla samhällen med zoner har en kyrkozon. Isengrim har ju också en poäng, i och med andra spel som ingress och kanske även geocachare kommer inte trafiken försvinna bara för att vi flyttar ut Turf från kyrkogårdarna.

Be personalen på kyrkan prata med de som verkligen stör, oss andra lär de inte bry sig om.

Intressant länk i ämnet:

http://m.svenskakyrkan.se/?di=1006489

Skickat från min Z1 via Tapatalk
Image
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”