Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Moderator: Zonemakers

User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by mortuus »

Jag är övertygad att dessa " träningsklädda" personer som cyklar fort hade försvunnit nästan helt om zonen hade flyttats, att det finns liknande spel som ingress och geocache är sant, fast dom spelar man oftast mer lugnt och inte håller samma tempo , i turf är som sagt cykel så vanligt och merparten cyklar ändå rätt fort för det handlar om att komma först till zoner och få den där blocktiden på 30m och cykla vidare en viss rutt. Och tyvärr är det så att det räcker en eller ett par individer missköter sig så får nån annan skulden, hur var det i skolan då? jo det räckte med att en gjorde nåt jävelskap så blev hela klassen straffad, så är det ju alltid räcker att ett par inte tar hänsyn och resten oskyldiga så alla får lida för att enstaka inte uppför sig.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by Blabert »

Tråkigt att du gick i en skola som inte respekterade att kollektiv bestraffning är olagligt. Men det är ingen anledning att kollektivt bestraffa turfare.

Skickat från min Z1 via Tapatalk
Image
User avatar
bocklingen
Posts: 346
Joined: 27 Apr 2014 07:20
Country: Sweden
Location: Rasbokil Örkulla

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by bocklingen »

Blabert wrote:Tråkigt att du gick i en skola som inte respekterade att kollektiv bestraffning är olagligt. Men det är ingen anledning att kollektivt bestraffa turfare.

Skickat från min Z1 via Tapatalk
Bra svarat.


Skickat från min iPhone 4S via Tapatalk
Join: 2014-04-26 09:25:32
Special goals: 1. Icosaregion star 2. Get all unique z in Katrineholm :)

Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by mortuus »

Det var ett exempel Blabert, faktum kvarstår att dessa få kommer bara göra dålig reklam för turf om dom fortsätter spela såhär, det kommer studsa tillbaka till er vare sig ni tycker det är fel eller inte..
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
NewBrigdeKing
Posts: 34
Joined: 07 Oct 2013 18:59
Country: Sweden
Location: Nybro

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by NewBrigdeKing »

Well, Blabert, om man som jag främst ser Turf som ett motions-spel där man cyklar för att plocka poäng känns det inte direkt som någon "bestraffning" om zonen flyttas. Blir lättare att ta, snarare som en förbättring. I den mån vissa zoner kanske SKA vara lite bökigare att ta kanske inte "otillåtet att cykla med hänsyn till områdets regler" är den bästa orsaken. Madesjö kyrka och Skogskapellet "får man se" även om zonen ligger utanför, och bor man i Nybro och har varit där förr känns det inte särskilt exklusivt att ge sin in på själva området. Inte heller för utomstående kan jag säga att någon av dessa platser är så jättefina. Så ditt argument om kollektiv bestraffning må ha sina poänger, men känns mest överdrivet. Du fokuserar också mycket på "besöka fina platser" snarare än "vardaglig motionscykling" men där kan jag inte påstå att du gör "fel". Själv tänker jag mig dock att Turf ligger mest åt det senare hållet.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by Maqqan »

Det finns ju en zon innanför gröna lunds grindar, mig veterligen är det inte tillåtet att cykla där heller. Om folk skulle cykla där inne så att personalen klagar, ska vi flytta den zonen också då?

Skickat från min Jolla via Tapatalk
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by mortuus »

Maqqan wrote:Det finns ju en zon innanför gröna lunds grindar, mig veterligen är det inte tillåtet att cykla där heller. Om folk skulle cykla där inne så att personalen klagar, ska vi flytta den zonen också då?

Skickat från min Jolla via Tapatalk
Ja
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by Thunell »

Alla zoner går inte/är inte lämpliga att cykla till, det är en del av spelet(som inte enbart går ut på att motionera).

Sen kan väl aspekten med hur Turfs rykte påverkas av mindre skötsamma turfare självklart diskuteras, men ska det verkligen behövas såna här åtgärder?
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by Marrrs »

Även om kyrkogårdar inte är mina favoritplatser, tycker jag att spelet vinner på att ha zoner i olika miljöer och med olika förutsättningar. Precis som vid vilket annat besök på kyrkogården som helst är det 100% ens eget ansvar att se till att följa reglerna där, och inte störa andra besökare eller gravfrid för den delen.

Väljer man turf för just vardagsmotion bör man inse att det inte bara är turfreglerna som gäller, utan även ev lokala regler och social kod. Är detta inte förenligt med ens vision om hur man vill motionera bör man göra något annat.

Att zonläggarna anpassar zonplacering mm för spelares säkerhet, eller för att skona gräsytor är bra, men det kan omöjligen vara deras ansvar att se till att spelare använder sitt omdöme i varje situation och på varje plats.
8-)
NewBrigdeKing
Posts: 34
Joined: 07 Oct 2013 18:59
Country: Sweden
Location: Nybro

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by NewBrigdeKing »

Jag har nog inte så mycket mer att tillägga nu. Jag har försökt beskriva läget och argumentera för zon-flytt, som jag själv tyckte hade varit lämpligt, men verkar inte ha övertygat särskilt många utan har flera välkända Turfare emot mig. Jag accepterar då att större vikt uppenbarligen läggs vid att Turf inte främst är cykelmotionsrundor utan även "besöka fina platser" samt personligt ansvar. Zonerna får vara kvar där de är och jag hoppas det fungerar bra / bättre än hitintills. Själv avstår jag från att ta dessa två zoner för att minska trafiken dit.
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”