Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Moderator: Zonemakers

User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by Isengrim »

mortuus wrote:Jag är övertygad att dessa " träningsklädda" personer som cyklar fort hade försvunnit nästan helt om zonen hade flyttats, att det finns liknande spel som ingress och geocache är sant, fast dom spelar man oftast mer lugnt och inte håller samma tempo , i turf är som sagt cykel så vanligt och merparten cyklar ändå rätt fort för det handlar om att komma först till zoner och få den där blocktiden på 30m och cykla vidare en viss rutt. Och tyvärr är det så att det räcker en eller ett par individer missköter sig så får nån annan skulden, hur var det i skolan då? jo det räckte med att en gjorde nåt jävelskap så blev hela klassen straffad, så är det ju alltid räcker att ett par inte tar hänsyn och resten oskyldiga så alla får lida för att enstaka inte uppför sig.
Kan ju bara säga för Sthlm, ja, det blir ett lägre snittempo med Ingress för att tiden vid portalerna blir längre, men i övrigt är det samma tempo imellan och samma klädsel och vi kommer dessutom ofta i grupp på iaf tre.

Tittar man på den här rundan så var jag ute och spelade ingress och tog zoner på vägen så ser man att det är ganska varierande hastigheter mellan zonerna helt enkelt för att jag stannat vid nån portal lite längre men på det stora hela så står jag på som vanligt. http://warded.se/turf/session/744037f55 ... f53d298949
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Sv: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by Maqqan »

mortuus wrote:
Maqqan wrote:Det finns ju en zon innanför gröna lunds grindar, mig veterligen är det inte tillåtet att cykla där heller. Om folk skulle cykla där inne så att personalen klagar, ska vi flytta den zonen också då?

Skickat från min Jolla via Tapatalk
Ja
Okej, om vi provar att vrida på det då.

Många (de flesta) zoner är placerade på cykelbanan, om folk skulle få för sig att ta bilen till dessa, ska vi flytta ut zonerna till bilvägen då för att förhindra detta beteende?

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by mortuus »

Ja med tanke på att det är olagligt.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: Sv: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by Marrrs »

Maqqan wrote: ...
Många (de flesta) zoner är placerade på cykelbanan, om folk skulle få för sig att ta bilen till dessa, ska vi flytta ut zonerna till bilvägen då för att förhindra detta beteende?
...
Nej, självklart inte, för att inte framkalla onödiga trafiksituationer. Därmed har vi bara ytterhörn på stora parkeringar kvar att placera zoner på...?

Nä, om det förekommer biltrafik på cykelvägar så är kommunen duktiga på sitt jobb, att sätta ut stenar eller betongsuggor kors och tvärs. Åtminstone där jag bor. Nu har ju inte det hänt en enda gång pga turfare, men pga att folk gärna tar genvägar med bilen.
8-)
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by StarDust »

Jag har vid många tillfällen haft svårt att ta zoner med bilen.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by Marrrs »

StarDust wrote:Jag har vid många tillfällen haft svårt att ta zoner med bilen.
Snart är inte det heller något problem: https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... tion-bilar :o
8-)
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by Thunell »

NewBrigdeKing wrote:Jag har nog inte så mycket mer att tillägga nu. Jag har försökt beskriva läget och argumentera för zon-flytt, som jag själv tyckte hade varit lämpligt, men verkar inte ha övertygat särskilt många utan har flera välkända Turfare emot mig. Jag accepterar då att större vikt uppenbarligen läggs vid att Turf inte främst är cykelmotionsrundor utan även "besöka fina platser" samt personligt ansvar. Zonerna får vara kvar där de är och jag hoppas det fungerar bra / bättre än hitintills. Själv avstår jag från att ta dessa två zoner för att minska trafiken dit.
Det handlar inte om att Turf ska vara antingen motionsapp eller upplevelsespel. Det kan gott vara båda samtidigt! :)

Du må ha sett platserna 100 gånger och tycker inte längre att de är något speciellt, men de är kanske sevärdheter för andra som kommer dit och turfar... Och även för nya turfare i samma stad kan det vara en osedd men sevärd plats.

Tänker man mer på turistaspekten och mindre på vardags/motions-aspekten kanske kyrkogårdar är mer förståeliga som zoner? Jag menar, hur kul är det att turfa i en ny stad om alla zoner ligger på cykelbanor (utan något att egentligen se)? Ni har ju trots allt 30 andra zoner som ni kan "motionsturfa" på ;)

Mvh
User avatar
Cee
Posts: 178
Joined: 05 Sep 2010 16:20
Country: Sweden
Location: Göteborg

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by Cee »

Jag anser att zoner inte hör hemma på begravningsplatser av samma anledning som man inte spelar fotboll eller ligger halvnaken och solar där. Det är en plats där många förvarar minnet av sina bortgångna anhöriga. Något som ofta kan vara förknippat med mycket sorg och smärta.

Man kan säga vad man vill om hur Turf är definierat på pappret, men när majoriteten av besökarna i en zon tar den på samma sätt så är det svårt att gömma sig bakom uppsatta definitioner och andras omdöme.
När det kommer till mig själv så tror jag inte att det spelar någon större roll huruvida jag cyklar eller går över en kyrkogård då jag är ute. Har jag en räsercykel kittad som en stidsvagn med sladdar, telefoner och lampor, skor med klipps, snabb hjälm, skrikande blå tröja och tights som inte är allt för vackra på min kroppsform så kvittar det om jag går eller rullar.

Vad jag vet så finns det 4 zoner på 4 olika gravplatser i Göteborg. Jag har tagit två av dem en gång var och jag kommer aldrig att göra om det, de två andra låter jag bli helt.

En kyrkogård är en kyrkogård. Oavsett hur zonen tas så hör fortfarande inte något som Turf hemma på en begravningsplats. Precis som att jag kan undvika att ta zonerna där så kan zonmakarna strunta i att lägga dem där från första början. Både spelare och andra yttre personer stör sig uppenbarligen på deras placering. Zoner som ligger på privat mark, för nära barn och liknande brukar flyttas illa kvickt. Har svårt att se varför man inte skulle kunna göra det i detta fallet med.
User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by LeiLar »

Instämmer till fullo, Cee!
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by farbrorP »

Jag håller definitivt med. Man kan ha rätt att göra mycket (enligt lagar mm) men det är inte alltid det är rätt att göra det.
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”