Avdelning också på svenska?

Moderator: Zonemakers

Post Reply
Liemannen
Posts: 15
Joined: 16 Nov 2013 17:48
Country: Finland

Avdelning också på svenska?

Post by Liemannen »

Hej,

Med tanke på att, utgående från ett kvalificerat antagande*, majoriteten som turfar i Finland är svenskspråkiga skulle det kanske inte vara fel med också en svensk underavdelning för Finland här i forumet.

* Utgående från: 1) den åländska dominansen, 2) användarnamnen i övriga Finland och 3) att de flesta som turfar i "min" region (Sydvästra Finland/Lounais-Suomi, som väl är nästaktivast i landet) verkar vara svenskspråkiga.
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Avdelning också på svenska?

Post by embeoo »

Med tanke på den oerhörda strömmen inlägg här och på forumet i allmänhet så kan du nog välja språk fritt. Ändrar sig läget kan vi styra upp med korrekta underavdelningar.

Gissningsvis beror dina observationer på att de flesta turfande finländare hittat appen via svensk-svenska kontakter. Sprid den mer, på båda språken. Satsa på expandator-medaljen!
Liemannen
Posts: 15
Joined: 16 Nov 2013 17:48
Country: Finland

Re: Avdelning också på svenska?

Post by Liemannen »

embeoo wrote:Med tanke på den oerhörda strömmen inlägg här och på forumet i allmänhet så kan du nog välja språk fritt. Ändrar sig läget kan vi styra upp med korrekta underavdelningar.

Gissningsvis beror dina observationer på att de flesta turfande finländare hittat appen via svensk-svenska kontakter. Sprid den mer, på båda språken. Satsa på expandator-medaljen!
Stämmer förvisso, men ifall det finns någon önskan att hålla diskussionerna till det språk som avdelningens rubrik anger så skulle det kanske inte vara helt fel också med en svensk underavdelning, även om du har rätt att det inte direkt är kaos här...

EDIT: Dessutom är den engelska underavdelningen rubricerad "Zones", och det är ju inte givet att folk alls går in där om de har nåt mer generellt på hjärtat.

(När det gäller turfarna och språk så antar jag att det också beror på att finlandssvenska dagstidningar skrivit om turfandet, plus att svenskspråkiga förstås ofta har mycket starkare koppling till Sverige och vad som händer där.)
Liemannen
Posts: 15
Joined: 16 Nov 2013 17:48
Country: Finland

Re: Avdelning också på svenska?

Post by Liemannen »

Sammanfattningsvis: kunde väl helt enkelt vara rimligt att ha en generell-avdelning på det troligen vanligaste turfarspråket i Finland. Att t.ex. på svenska diskutera allmänna frågor som att sprida turfandet i Finland känns ju lite konstigt på avdelningen "Zones".

(Jag har förstås ingen aning om hur många som skulle börja posta, men jag kan personligen lova att se till att det blir lika bra "drag" som i den finska underavdelningen.)
User avatar
bocklingen
Posts: 346
Joined: 27 Apr 2014 07:20
Country: Sweden
Location: Rasbokil Örkulla

Re: Avdelning också på svenska?

Post by bocklingen »

Vadå - antyder du att brorsan och jag inte är tillräckligt aktiva på finska forumet för att fylla det med finska? ;)
Join: 2014-04-26 09:25:32
Special goals: 1. Icosaregion star 2. Get all unique z in Katrineholm :)

Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Liemannen
Posts: 15
Joined: 16 Nov 2013 17:48
Country: Finland

Re: Avdelning också på svenska?

Post by Liemannen »

bocklingen wrote:Vadå - antyder du att brorsan och jag inte är tillräckligt aktiva på finska forumet för att fylla det med finska? ;)
Nej, inte alls! :)
User avatar
bocklingen
Posts: 346
Joined: 27 Apr 2014 07:20
Country: Sweden
Location: Rasbokil Örkulla

Re: Avdelning också på svenska?

Post by bocklingen »

Liemannen wrote:
bocklingen wrote:Vadå - antyder du att brorsan och jag inte är tillräckligt aktiva på finska forumet för att fylla det med finska? ;)
Nej, inte alls! :)
Till saken hör ju nämligen att både min bror och jag är ålänningar i grunden... :p


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Join: 2014-04-26 09:25:32
Special goals: 1. Icosaregion star 2. Get all unique z in Katrineholm :)

Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Post Reply

Return to “Zones”