Zoner vid världsarv

Moderator: Zonemakers

User avatar
Snusmumriken
Posts: 290
Joined: 20 Aug 2012 20:38
Country: Sweden
Location: Linköping

Zoner vid världsarv

Post by Snusmumriken »

Då en tanke med zoners placering är att de kan ligga vid intressanta och sevärda platser vill jag föreslå att zoner placeras där det finns sk Världsarv. Det är platser som anses utgöra stor betydelse för mänskligheten och då Turf har stor inverkan på många människors liv vore det extra intressant att få zoner på sådana platser.
Föreslår att man börjar lägga ut zoner vid Världsarven i Sverige och forsätter sedan med Europa och utåt i världen. Det finns mycket att läsa om Världsarv på internet, men förslagsvis kan man ha följande länkar till sin hjälp med att placera ut zoner:
Världsarv Wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/V%c3%a4rldsarv
Världsarv i Sverige: http://worldheritagesweden.se/karta/
Ihop med det kunde man också ordna Världsarvsmedaljer för X antal tagna zoner vid Världsarv, men det får bli ett förslag i en annan tråd när det börjar dyka upp zoner vid Världsarven ;-)
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Zoner vid världsarv

Post by Velocipedryttaren »

+1

Jag har lagt ett par zonförslag vid världsarv här i Västmanland men vår zonmakare verkar inte gilla det, har inte hänt något på ett halv år.
User avatar
LeiLar
Posts: 935
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Zoner vid världsarv

Post by LeiLar »

+1
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Zoner vid världsarv

Post by Byggaren »

Jag är inte främmande för att lägga zoner vid världsarv, antar att det är upp till resp zonmakare att avgöra från fall till :)
zoega
Posts: 53
Joined: 05 Jun 2012 14:57
Country: Sweden

Re: Zoner vid världsarv

Post by zoega »

En alldeles utmärkt ide!
Hade varit kul om 'officiella' världsarvszoner fick någon märkning också så man vet att man är lite kulturell också och inte bara turfnörd...

Som Falubo är jag bortskämd med 2(3) zoner runt stora stöten och ytterligare ett antal zoner med anknytning till gruvmiljön (som iof syns lite överallt i stan och runtomkring här).

Apropå världsarvszoner. Jag vill passa på att puscha för ett grekiskt världsarv...
Hela byn Pythagoreion på Samos är ett världsarv sedan 1992, även Heraions tempel på andra sidan flygplatsen blev världsarv samtidigt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Pythagoreion
Mycket vacker ö som behöver turister, men några turfturister kommer aldrig att semestra där, ty det finns inte en enda zon på hela ön!

Jättetråkigt tycker jag då jag tillbringar 3 veckor där i sommar igen... ;)
Har lagt förslag i appen och faktiskt här också http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=91&t=3713
User avatar
Snusmumriken
Posts: 290
Joined: 20 Aug 2012 20:38
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Zoner vid världsarv

Post by Snusmumriken »

Byggaren wrote:Jag är inte främmande för att lägga zoner vid världsarv, antar att det är upp till resp zonmakare att avgöra från fall till :)
Det kan ju bli lite detektivarbete, men på följande sida finns ofta koordinater som man kan ta till hjälp för att placera ut en zon http://whc.unesco.org/en/list (fanns länk till den ifrån wiki-sidan).

Och precis som Zoega skriver så kanske man kunde använda någon speciell beteckning på Världsarvszoner tex WHZ för World Heritage Zone och sedan namnet på platsen/zonen så man kan söka på just sådana zoner och även för att hålla ordning på zoner om nu mina idéer om att få till en specifik Världsarvsmedalj uppfylls :-)
User avatar
KPD
Posts: 72
Joined: 14 Jan 2013 13:37
Country: Sweden
Location: Lund
Contact:

Re: Zoner vid världsarv

Post by KPD »

Zoner vid världsarv borde ha hög prioritet, anser jag. Jag har i annat sammanhang föresagit att sådana skulle kombineras med en särskild världsarvsmedalj för den som t.ex. besökt 25 eller 50 sådana zoner.
ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage
User avatar
LeiLar
Posts: 935
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Zoner vid världsarv

Post by LeiLar »

Man kan väl få en medalj redan efter 5 och 10 tagna världsarvszoner? Så många är de ju inte och så värst tätt ligger de ju inte heller.
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Zoner vid världsarv

Post by Velocipedryttaren »

LeiLar wrote:Man kan väl få en medalj redan efter 5 och 10 tagna världsarvszoner? Så många är de ju inte och så värst tätt ligger de ju inte heller.
15 WHS (World Heritage Sites) i Sverige och några som är större områden som borde kunna få fler än en zon, i värden är det strax över 1000 WHS.
User avatar
KPD
Posts: 72
Joined: 14 Jan 2013 13:37
Country: Sweden
Location: Lund
Contact:

Re: Zoner vid världsarv

Post by KPD »

LeiLar wrote:Man kan väl få en medalj redan efter 5 och 10 tagna världsarvszoner? Så många är de ju inte och så värst tätt ligger de ju inte heller.
Det bör inte vara för få, anser jag. Många världsarv är förhållandevis lätta att besöka. Fem är alldeles för litet. Medaljen bör visa att man verkligen har satsat på detta, inte bara råkat passera Drottningholm och några till.
ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”