Ingen snappning mot vägnät

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Post Reply
mr.leksell
Posts: 1
Joined: 17 Mar 2015 21:38
Country: Sweden

Ingen snappning mot vägnät

Post by mr.leksell »

Tack för ett bra och hälsosamt spel :)

Dock något som får blodet att koka är att appen (iPhone 6) snappar mot vägnätet och omstart krävs av appen för att den verkligen ska se vart jag är. Kan stå så långt som 5-7 meter från väg men appen tror ändå att jag är på vägen. Om möjligt stäng av detta och låt GPS tala om vart jag är.
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Ingen snappning mot vägnät

Post by Isengrim »

Det är en Apple feature.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Ingen snappning mot vägnät

Post by Maqqan »

mr.leksell wrote:Tack för ett bra och hälsosamt spel :)

Dock något som får blodet att koka är att appen (iPhone 6) snappar mot vägnätet och omstart krävs av appen för att den verkligen ska se vart jag är. Kan stå så långt som 5-7 meter från väg men appen tror ändå att jag är på vägen. Om möjligt stäng av detta och låt GPS tala om vart jag är.
Det är tyvärr ingenting vi kan påverka utan som Isengrim säger så är det Apple som har bestämt att GPS:en ska bete sig så.

Skicka gärna ett mail till apple och förklara att det ställer till det för dig när du spelar Turf, kul om de svarar.
Wittemyr
Posts: 35
Joined: 18 Sep 2012 11:36
Country: Sweden

Re: Ingen snappning mot vägnät

Post by Wittemyr »

Googlade lite efter en workaround men det verkar som om det går att undvika detta som utvecklare genom att man sätter CLActivityType = CLActivityTypeFitness.
Om man inte sätter typen kommer iOS att automatiskt gissa vad som sker och om du då förflyttar dig "snabbt" parallellt med en bilväg så kan iOS tro du befinner dig i en bil och justera din position utifrån kartdata.
Troligen behåller sedan iOS denna inställning så länge klassen lever, dvs nästa gång man startar om appen så börjar iOS att gissa vad du sysslar med igen.
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Ingen snappning mot vägnät

Post by TBIT »

Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
Strömbo
Posts: 70
Joined: 19 Jul 2014 09:20
Country: Sweden

Re: Ingen snappning mot vägnät

Post by Strömbo »

Jag stänger av och sätter på gpsen så brukar turfgubben hoppa till rätt plats utan att man behöver starta om hela appen.
Post Reply

Return to “Förslag”