Önskemål om option för kartrotation

User avatar
edjur
Posts: 36
Joined: 21 Mar 2014 20:31
Country: Sweden

Re: Önskemål om option för kartrotation

Post by edjur »

+1

För både rotation och 'tilt', tack!
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Önskemål om option för kartrotation

Post by SunYour »

Det är i alla fall noterat :)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Önskemål om option för kartrotation

Post by Maqqan »

scorp wrote:Tilt? Det är något jag inte upptäckt än. Hur gör man det?
Dra nedåt med två fingrar.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Sv: Önskemål om option för kartrotation

Post by Maqqan »

scorp wrote:Huga. Tur att det inte är nåt jag gör av misstag. Får inte till särkilt mycket tilt heller, men det gör inget.

Cachade kartor är bra, men för övrigt tycker jag genrellt bättre om den gamla appen. Visst, det är gulligt när gubbarna viftar med armarna, men stapeln är tydligare. Och som jag försökte visa i den andra tråden, zonerna är mycket tydligare i gamla appen, fr.a. de vita.
Tycker tilten blir användbar när man har som mest inzoomat, innan det märks det knappt.

Tapatalking with Nexus 7
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Önskemål om option för kartrotation

Post by tomtebloss »

Använd en-fingerszoom eller hexagonerna för att zooma för att undvika rotationen vid pinch.

Angående tydligheten på highlightade zoner i gamla appen, kontra nya, så tonar gamla appen ner kartan så att kontrasten ska bli tydligare. Men jag håller med dig om att det skulle behöva göras tydligare i nya. Byta till en annan färg som inte används normalt i kartan skulle underlätta och vara en enkel väg att gå för att lösa problemet. Vi får se om det kanske lyckas tweakas så det blir bättre synlighet framöver.
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Önskemål om option för kartrotation

Post by tomtebloss »

Precis vad jag skrev. I nya appen händer inget med själva kartan vilket det gör i 0.9.7.1. Att ha vitt som markörfärg på zonerna som färg när mycket är vitt/gråskala på en karta redan är inte bra. Så jag håller med dig.

Eftersom man ville ha den färgen i tidigare versioner så valde man att tona kartan för att lösa det. Vilket man inte kan göra nu tydligen i nya kartapit. Så att välja en annan färg vore det lättaste lösningen på alla zoomnivåer.

Provat zooma så här då?
User avatar
bubblan
Posts: 209
Joined: 03 Mar 2013 13:16
Country: Sweden
Location: King of Södermalm

Re: Önskemål om option för kartrotation

Post by bubblan »

tomtebloss wrote:Precis vad jag skrev. I nya appen händer inget med själva kartan vilket det gör i 0.9.7.1. Att ha vitt som markörfärg på zonerna som färg när mycket är vitt/gråskala på en karta redan är inte bra. Så jag håller med dig.

Eftersom man ville ha den färgen i tidigare versioner så valde man att tona kartan för att lösa det. Vilket man inte kan göra nu tydligen i nya kartapit. Så att välja en annan färg vore det lättaste lösningen på alla zoomnivåer.

Provat zooma så här då?
Otroligt viktigt att kontrasten ökas för valda zoner. Styrs verkligen nedtoning av kartan helt av Google? Tråkigt i så fall.

När det gäller att byta till en annan färg än vitt tror jag inte mycket på att det blir bättre. Det finns alla möjliga färger på en satellitbild... Dessutom inträder färgblindhetsproblem som kan drabba många och variera för olika färger. Vitt är bäst.

Både för att lösa prestandafrågor och synlighet av zoner undrar jag om det inte går att införa en option att visa kartbild i st f satellitbild? Det måste ändå Google stödja,finns ju i alla kartor på webben.

Sedan vill jag slå ett slag för att återinföra Pro Mode. I supporterbetan och när man befinner sig i välkända kvarter är ju kartan 100% ett pain in the ass...
Image
User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Önskemål om option för kartrotation

Post by LeiLar »

bubblan wrote: Sedan vill jag slå ett slag för att återinföra Pro Mode.
+2
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
User avatar
bubblan
Posts: 209
Joined: 03 Mar 2013 13:16
Country: Sweden
Location: King of Södermalm

Re: Önskemål om option för kartrotation

Post by bubblan »

tomtebloss wrote: Eftersom man ville ha den färgen i tidigare versioner så valde man att tona kartan för att lösa det. Vilket man inte kan göra nu tydligen i nya kartapit.
Jag ställer mig tveksam till att det inte går att tona ner kartan. Dokumentation till APIt:
https://developers.google.com/maps/docu ... pt/styling

http://gmaps-samples-v3.googlecode.com/ ... index.html
Här kan man labba med olika inställningar. Välj Element type = Geometry och dra ned Lightness till -100 så har vi vår nedtonade karta.
Image
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Önskemål om option för kartrotation

Post by SunYour »

Bubblan, det är precis det där som önskas i google maps v2 för ANDROID.
Det du hittar är för JavaScript på webben.

Men gräv gärna vidare och se om du hittar något.

Att fixa kontrastproblemet med vita zoner har inte högsta prio just för stunden. Är det ett enormt problem rekommederas version 0.9.7.1 tills vidare. Jag brukar zooma ut lite så brukar det synas lite bättre för det mesta.

Google tillåter inte att använda google maps utan att visa en karta, men den dagen man kan skruva på färginställningarna som de gjort med Ingress som har en svart karta, på samma sätt som man kan med JavaScript, så är inte ProMode långt borta.
Att applicera ProMode på nya kart-API'et är dessvärre en för stor puck att genomföra. Det finns andra saker som måste prioriteras före med den begränsade tid som finns till förfogande.

Är man i sin egen bakficka och turfar, eller i alla fall i välkända omgivningar kan man ju köra med släckt skärm om det är pain in the ass? :-)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Locked

Return to “Supporter Beta”