Önskemål om zoner till Åland

Moderator: Zonemakers

Post Reply
rozaliona
Posts: 4
Joined: 12 Aug 2015 14:22
Country: Finland

Önskemål om zoner till Åland

Post by rozaliona »

Något har skett denna sommar, för aktiviteten inom turf på Åland har utvecklats i en mycket positiv riktning. Vet inte om det beror på senaste tids affischering, tidningsartiklar och radioreklam, förmodligen är det en kombination av allt detta i samband med att ryktet sprids från mun till mun :D

Och även om inga toppnoteringar i antalet spelare under en omgång har uppnåtts så har antalet återkommande och verkligen aktiva spelare ökat markant. Visst finns det även "pröva påare" på listan, men en stor del av spelarna har passerat detta stadie och samlar regelbundet på sig mycket fina turfpoäng.

Detta gör att det ofta kan vara väldigt trångt på banan, i synnerhet i Mariehamns mer centrala delar, men även längre ut. Många jag har pratat med känner att det vore mycket tacksamt om det dök upp lite nya zoner, gärna på de närliggande vägarna utanför Mariehamn, och helst så att det går att cykla rundor i stället för återvändsgränder.

Jag har i går varit ut på en rekognoseringsrunda för att se hur det vore möjligt att bygga rundor på Önningebyvägen (mellan ÖnningebyZone och LargeCry) och även hur man lätt kunde skapa fina valmöjligheter att styra längden på sina cykelturer med hjälp av några zoner på vägarna genom Österkalmare och Västerkalmare. Liknande runda skulle på ett trevligt sätt lätt gå att skapa väster om flygfältet genom att knyta i hop zonen WatchPlane och via Torpvägen kunna ta sig till Svibyvägen. Jag var även och kollade in Södersundavägen men sparar dessa förslag till senare. Flera av förslagen ligger längs de med skyltar grönmarkerade officiella cykellederna på Åland. Jag har även lagt in några förslag i Mariehamn för att skapa fler "raka spår" så att man lättare kan mötas utan att blocka för mycket då man rör sig mellan Mariehamns centrala och södra delar vidare ut mot Järsö. Och till sista finns även en personlig favorit på Kobba Klintar inlagd som förslag på kartan nedan.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... sp=sharing

Och för att ytterligare motivera varför Åland skulle kunna vara fötjänt av lite zonregn är det bara att ta en titt på warded. Etta i världen vad gäller "takeovers per zone" (72.06, Västmanland tvåa på 61.91). Med i toppen även vad gäller "takeovers per active player" (trea på 135.66) och just nu (som många gånger tidigare) även lägst antal zoner per aktiv spelare (1.93). Man kan lätt tro att de fina siffrorna påverkats mycket av turister men då högsäsongen är förbi går det även att utläsa att Åland har lägst procent (2.62) i kolumnen "takeovers by tourists".

Med glada turfhälsningar :D
/rozaliona
Mooler
Posts: 5
Joined: 07 Oct 2014 20:59
Country: Finland

Re: Önskemål om zoner till Åland

Post by Mooler »

Understödes, statistiken säger -> mer zoner för Åland. Är orolig att nya turfare ledsnar om zonerna är blockade lika ofta som de är nu.
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Önskemål om zoner till Åland

Post by DIProgan »

Vore för jäkla tråkigt om det inte går att utveckla regionen när intresset finns. Trodde Åland skulle va fullsmockat av +9 zoner men antalet unika turfare kanske är för lågt? Underligt men kanske ändå dags för de där tvåvåningszonerna ;)
Running the third-party project https://turfbridge.com
rozaliona
Posts: 4
Joined: 12 Aug 2015 14:22
Country: Finland

Re: Önskemål om zoner till Åland

Post by rozaliona »

Vad krävs egentligen för att vi skall kunna få lite fler zoner till Åland?
Tidigare har det hänvisats till att vi ligger "enligt normal zontäthet" i jämförelse med övriga regioner och att vi måste se till att öka antalet spelare och att detta även blir varaktigt över en längre tid.
Nu har Åland sedan i våras i stort sett varje omgång haft minst antal zoner per aktiv spelare, haft flest tagningar per zon och oftast är vi även med i världstoppen vad gäller tagningar per aktiv spelare. Likväl ser vi i slutet av varje omgång hur i stort sett alla svenska regioner varje gång får ett antal nya zoner, södra Finland (som jag nog unnar lite zoner) fick även de nu nya för tredje gången på kort tid.
Tyvärr börjar aktiviteten på Åland att minska då rätt många uppnått full blocktid och råkar 3-4 sådana vara ute samtidigt så blockas i stort sett hela Mariehamn. Detta avskräcker både nya turfare från att aktivera sig mer och det finns även fler "rutinerade" som börjar tröttna och söker sig bort från spelet.
Med lite nya slingor utanför (men ändå nära) Mariehamn skulle man få mer spridning på spelarna. Behöver absolut inte vara enligt mitt tidigare förslag ovan men helst något i närheten av detta. Och med god vilja finns även ett antal områden inom staden som väl kunde husera lite nya zoner.
Camattsson
Posts: 2
Joined: 29 Feb 2016 23:15
Country: Finland

Re: Önskemål om zoner till Åland

Post by Camattsson »

Hej!

Jag har lite önskemål om att få flera zoner som kompletterar Önningebyrundan. Jag vet att flera uppskattar den runda som Rozaliona märkte ut, som nu redan finns.

Det skulle vara fint om man kunde göra några zoner längs Narmovägen- Överbyvägen osv ->
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing

Märkta med gröngult.

Det är nära Mariehamn och en runda man kan köra om man vill ha en längre utfärd och titta på Mariehamns närliggande natur.
mvh camattsson
Camattsson
Posts: 2
Joined: 29 Feb 2016 23:15
Country: Finland

Re: Önskemål om zoner till Åland

Post by Camattsson »

Märkte ut rundan nu med en turkos linje. Zoomar man in kartan så ser man dom gulgröna zonerna längs strecket.

mvh Ca
rozaliona
Posts: 4
Joined: 12 Aug 2015 14:22
Country: Finland

Re: Önskemål om zoner till Åland

Post by rozaliona »

Treregionskampen 2016 mellan Åland, Stockholm och Skåne pågår för fullt. Och i dag igen kom det nya zoner i både Stockholm och Skåne... precis som det gjort väldigt ofta den senaste månaden, i alla fall jämfört med Ålands enda nytillskott under samma tidsperiod, som dessutom är en sen vinnarzon från juni.
Kollar man regionsstatistiken på warded ser man att ålänningarna verkligen är på hugget i starten av denna omgång, men då vi startade i numerärt zonunderläge borde vi verkligen få lite lättcyklade nytillskott för att bibehålla den härliga kämparinställningen bland deltagarna i kampen!
Eller hur?
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Önskemål om zoner till Åland

Post by Optimus »

Det har kommit några klagomål tyvärr senaste tiden på zoner som legat på åkrar och privata vägar nu när det förekommer att spelare också åker runt med bil en hel del... Några zoner är flyttade, men tänk gärna på att förslagen för framtiden kan försöka vara på mer "allmänna" platser. Jag vet att det inte kryllar av sådana på Åland, men jag ville bara nämna det... :-)
ImageImage
Wym
Posts: 1
Joined: 06 May 2017 16:28
Country: Finland

Re: Önskemål om zoner till Åland

Post by Wym »

Hej, om vi på Åland har att välja mellan att:

a) Inte få några nya zoner om inte någon av oss vinner i Finland.
b) Få existerande zoner borttagna (så som hänt med BlueBZone som inte längre syns i appen även om den finns kvar på kartan på turfgame.com)

så är nog a) det bättre av två dåliga alternativ. Så, skulle vi kanske kunna på BlueBZone tillbaka?
Post Reply

Return to “Zones”