Min mobil hittar inte gps som den ska!

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
vinziii
Posts: 2
Joined: 31 Aug 2015 16:42
Country: Sweden

Min mobil hittar inte gps som den ska!

Post by vinziii »

Tar cirka 1 timme för mobilen att hitta gps, med andra ord den står bara på gul och matar... Ibland tar det flera timmar ibland tar det max 20 min! Går det att lösa om man återställer mobilen eller nått, nån med liknande problem eller haft löst det på nått sätt? Har en samsung note 3... :oops:
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Min mobil hittar inte gps som den ska!

Post by hazzard »

Det låter inte normalt nej, är telefonen gammal så testa en återställning eller kolla om det finns en uppdatering så uppdatera först och se ifall det hjälper annars är det återställning som gäller. Gps fix ska man få på ett par sekunder eller nån halvminut som längst då inte mer..

Det kan ju vara att gps funktionen som pajat helt då lär inte återställning hjälpa men du får ju testa.
vinziii
Posts: 2
Joined: 31 Aug 2015 16:42
Country: Sweden

Re: Min mobil hittar inte gps som den ska!

Post by vinziii »

hazzard wrote:Det låter inte normalt nej, är telefonen gammal så testa en återställning eller kolla om det finns en uppdatering så uppdatera först och se ifall det hjälper annars är det återställning som gäller. Gps fix ska man få på ett par sekunder eller nån halvminut som längst då inte mer..

Det kan ju vara att gps funktionen som pajat helt då lär inte återställning hjälpa men du får ju testa.
Funkade inte med återställning går det att återställa gpsen på nått sätt drivrutiner för den?
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Min mobil hittar inte gps som den ska!

Post by Maqqan »

Har du samma problem med andra program som tex google maps?

Om återställning inte hjälpte kan det vara hårdvarurelaterat.
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Min mobil hittar inte gps som den ska!

Post by hazzard »

ladda hem gps status och gå ut ställ dig där du har fri sikt, hur många satelliter får du in då ?
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: Min mobil hittar inte gps som den ska!

Post by Marrrs »

Om du törs och vill skruva lite kan du testa att böja upp GPS-antennens kontakt. Kontakten kan plattas till om man tappat telefonen ett par gånger och den fjädrar då inte emot GPS-antennen.

Ta hjälp av videon nedan om du är osäker på hur du ska plocka isär delarna. Ta loss bakstycket och batteriet. Skruva loss och lyft försiktigt med plastverktyg ut plastramen som täcker kretskorten. På bilden nedan ser du GPS-kontakten på en Note 3 inringad med rosa. Vinkla försiktigt upp kontakten med en liten platt mejsel. Sätt ihop och testa.

Du behöver alltså inte plocka loss mer än den översta plastramen i telefonen, så är du noggrann och försiktig är detta inga någon svår fix.

Länk till videon: http://www.youtube.com/watch?v=A1ntOfJS_1c
Attachments
note3_gpskontakt.jpg
note3_gpskontakt.jpg (126.17 KiB) Viewed 2881 times
8-)
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”