Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by captHaddock »

Till att börja med kan vi diskutera begreppet "armhåla"
Jag är inte så påläst på detta men som jag har fattat det så anses detta som OK att göra av många i turf-communityt? Jag har inte hittat några officiella uttalanden från spelutvecklarna angående detta.
Personligen så tycker jag att det är ett solklart fusk eftersom det innebär att man medvetet förvränger sin GPS-position.

Det är dock många zoner som ligger mitt på spår och senast för bara någon dag sedan lades till till en ny zon vid Slussen (centrala Stockholm) som delvis ligger över tunnelbanespåret. När jag åkte hem från jobbet idag gled tunnelbanan sakta över denna zon och jag skulle enkelt ha kunnat ta den genom exempelvis att "armhåla". Eftersom man inte kan gå på bron som zonen delvis ligger på så kan jag bara dra slutsatsen att zonläggaren har placerat zonen på detta vis för att uppmuntra att "armhåla" eller liknande?

Jag har en annan zon som min tunnelbana går över varje dag till jobbet. Zonen ligger i en tunnel som tunnelbanan går över. Denna är säkerligen svårare att ta genom att "armhåla" men jag vet att den har tagits på detta vis många gånger. För mig som inte sympatiserar med detta är det rätt så frustrerande att ta zonen till fots/cykel för att sen se den bli tagen från tunnelbanan.

PS: Jag tycker absolut inte man kan jämföra detta med bilturf eftersom det inte handlar något om att förvränga sin GPS-position och jag kan dessutom tänka mig att det är ganska ineffektivt att bil-turfa.
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by hazzard »

Tycker också det är fel att spela så, zoner som ligger på spår är också fel så vill man inte att folk ska spela så ska man flytta dessa zoner till att börja med annars är det att uppmuntra till att spela så.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by Maqqan »

Jag tycker armhåleturf är ett kul inslag. I de flesta fall så sker armhåleturf från räls, alltså uppmuntrar vi folk till att åka kollektivt istället för att ta egen bil, vilket jag tycker är positivt.

Zonen i Stockholm var en specialare som jag inte tycker är årets bäst placerade zon om man säger så. Den placerades först över vattnet, på bron, så att den endast kunde tas från tunnelbanan, mycket olämplig för att inte säga livsfarlig placering. Den justerades därefter till dagens placering men jag hade nog tyckt den varit bättre enbart över parken. Och då är jag ändå en av de som gillar att armhåla.

En mycket tråkig utveckling dock är att jag hörde om flertalet turfare som armhåleturfade under gåeventet i Eskilstuna för att kunna gå mot nästa zon innan tiden var slut. Kan nästan tänka mig att förbjuda armhåleturf helt enbart för att motverka detta beteende.

Tapatalking with Z2
stoffisimo
Posts: 35
Joined: 08 Jan 2016 08:20
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by stoffisimo »

Det blir underligt om det ska vara tillåtet ibland, och förbjudet ibland. "Cyklar du eller promenerar? Då får du inte armhålsturfa! Sitter du på ett tåg och dricker kaffe och surfar? Varsågod!"

Visst kan man se det så att man uppmuntrar till kollektivtrafik istället för bil, men man kan också vända på det och säga att det uppmuntrar häckande på en buss/tåg istället för att ta sig dit för egen maskin.

Jag antar att det appen har koll på _när_ senaste gps-signalen kom in. Då borde det vara lätt att neka zontagningar om inte gps:en uppdaterats på ex 10 sekunder. På det sättet behöver man inte fler regler, eftersom det ändå är förhindrat i appen.
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by hazzard »

Antigen så är det tillåtet eller inte jag förstår heller inte sätt regler vad som är ok eller inte svårare än så är det inte. Ännu märkligare att det tilläts i ett gå event ?

Uppmuntra till att spela på ett sätt där man mixtrar med sin gps fix är fusk oavsett om man är på ett tåg eller går..
thelinkan
Posts: 17
Joined: 16 Dec 2015 12:37
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by thelinkan »

Ett problem är att det läggs ut zoner (tex halvgrill) som i princip är en armhålezon. Den ligger så ute i bushen att i stort sett ingen cyklar dit, men mitt på spåret. Flytta alla sådana zoner, så minskar armhåleturfandet en hel del.

Sen använder jag ibland armhålan på tex oldbridge. Får man väl en signal inne i zonen vill man hålla den kvar. Jag och telefonen är hela tiden i zonen, men husen runt gör att signalen studsar runt.
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by hazzard »

jag förstår fortfarande inte hur man får detta att funka, har provat på olika platser där det är mycket hus och annat men kan inte göra sånt, kanske min telefons gps är för bra och jag kan inte lura den..

dock kommer otillgängliga zoner inte tas bort tror jag, det ska finnas mullezoner och annat men dom ska dock ligga på ett sånt ställe att man inte ska behöva trixa med gpsen då.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by Maqqan »

hazzard wrote:jag förstår fortfarande inte hur man får detta att funka, har provat på olika platser där det är mycket hus och annat men kan inte göra sånt, kanske min telefons gps är för bra och jag kan inte lura den..

dock kommer otillgängliga zoner inte tas bort tror jag, det ska finnas mullezoner och annat men dom ska dock ligga på ett sånt ställe att man inte ska behöva trixa med gpsen då.
Är lite modellberoende, iPhone lär vara näst intill omöjlig att göra det med vad jag hört.
thelinkan
Posts: 17
Joined: 16 Dec 2015 12:37
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by thelinkan »

hazzard wrote: dock kommer otillgängliga zoner inte tas bort tror jag, det ska finnas mullezoner och annat men dom ska dock ligga på ett sånt ställe att man inte ska behöva trixa med gpsen då.
Jag menar inte att de ska tas bort, bara flyttas. Som det är nu uppmanar zonläggarna armhåleturf.
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg (

Post by captHaddock »

Maqqan wrote:Jag tycker armhåleturf är ett kul inslag. I de flesta fall så sker armhåleturf från räls, alltså uppmuntrar vi folk till att åka kollektivt istället för att ta egen bil, vilket jag tycker är positivt.

Tapatalking with Z2
Turf Outdoor adiction
Vet inte om tåg turf är så relaterat med Outdoor adiction...
Turf uppmuntrar mig verkligen att röra på mig och man kan mäta sig mot de som turfar i samma utsträckning som mig själv. På min nivå skulle det vara av stor betydelse att ta ca 6 zoner från tunnelbanan varje arbetsdag. Vissa andra kan säkert ganska enkelt komma upp i 10+ beroende på hur man åker till jobbet.

Jag förstår fortfarande inte hur det kan vara okej att rutinmässigt förvränga sin gps-position.

Annars kanske ett annat bra förslag är att lägga 10000p zoner på återvinningsstationer för det är väl bra om vi uppmuntrar till återvinning...
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”