Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by hazzard »

Vi lär inte komma nånvart med detta ändå..
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by Vintentina »

Att armhåla är ju ett sätt att utnyttja en teknisk begränsning som på intet vis kan förhindras. Eller, det skulle kanske gå att inaktivera turfningen när GPS-signalen inte är rätt, men det skulle ställa till med mycket mer problem än det löser.

Om armhålning på event visar sig bli en trend får man väl lägga in högre anmälningsavgifter så att man kan avlöna funktionärer som vaktar ute på banan och kontrollerar att alla har sin mobil synlig hela tiden? Det vore en mycket tråkig utveckling, så jag hoppas att dylika tilltag inte blir allt för populära.
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by DIProgan »

Om möjligheten finns att kräva att enhetens gps hör av sig med jämna mellanrum medan zoner tas och det inte blir för stora problem med att spela normalt då så tycker jag definitivt det ska byggas in för att få stopp på armhålandet.
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by Maqqan »

hazzard wrote:Vi lär inte komma nånvart med detta ändå..
Var inte så uppgiven :) diskussionen i denna tråd har pågått ett par dagar, tror inte att utvecklarna ändrar något de tillåtit i 6 år efter den lilla inputen.
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by hazzard »

ja tänk va tråkigt det vore för alla som sysslar med detta om det plötsligt blev förbjudet.. bättre låta folk manipulera sin gps medvetet.
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by captHaddock »

Jag har svårt att se att deltagare i ett event inte skulle respektera regler. Jag tror det finns väldigt få fuskare i turf generellt och ännu mindre i event. De få som fuskar ska dock självklart få konton låsta direkt utan diverse varningar om det är ett uppenbart fusk.

Jag har fortfarande väldigt svårt att förstå varför man lägger zoner på spår. Om man vill lägga ut zoner i närheten av spår måste det finnas tydliga riktlinjer för zonläggare om man ska försöka lägga zonen över spåret eller inte. Detta ska inte bero på specifika zonläggare som har egna preferenser. Jag efterfrågar svar på följande fråga:
Finns det några riktlinjer till zonläggare vad gäller att placera zoner på spår?
Om zonläggare uppmanas att placera zoner på spår, vilken är motiveringen till detta?
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by Velocipedryttaren »

captHaddock wrote: Finns det några riktlinjer till zonläggare vad gäller att placera zoner på spår?
Om zonläggare uppmanas att placera zoner på spår, vilken är motiveringen till detta?
Zoner ska gå att ta säkert utan att man ska behöva beträda spårområde, den omtalade zonen som låg på en bro för enbart tunnelbanan var helt klart felaktigt placerad.
Det finns inga uppmaningar att bygga zoner på/vid spår för armhålning.
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by Vintentina »

De zoner jag känner till som ligger på spår är ju på en gång- eller cykelbro över järnvägen, eller något liknande, eller så är de breddade så att de når spåret och en parallell GC-bana.

Jag tror att ett krav på att GPS:en ska tala om för servrarna att den är aktiv skulle generera oerhört mycket datatrafik. Tänk på att vi är många som har en minsta taketid på 15 sekunder.
stoffisimo
Posts: 35
Joined: 08 Jan 2016 08:20
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by stoffisimo »

Anna H wrote:Jag tror att ett krav på att GPS:en ska tala om för servrarna att den är aktiv skulle generera oerhört mycket datatrafik. Tänk på att vi är många som har en minsta taketid på 15 sekunder.
GPS:en behöver inte berätta det för servern, det räcker att appen i telefonen håller reda på det, precis som appen idag håller reda på när du kommer in i en zon, och när du lämnar den.
Appen bestämmer sen om gps-infon är valid data. Har det gått för lång tid sedan telefonen fick en gps-signal så skickar den helt enkelt inte iväg "take:n" till servern.
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by captHaddock »

stoffisimo wrote: GPS:en behöver inte berätta det för servern, det räcker att appen i telefonen håller reda på det, precis som appen idag håller reda på när du kommer in i en zon, och när du lämnar den.
Appen bestämmer sen om gps-infon är valid data. Har det gått för lång tid sedan telefonen fick en gps-signal så skickar den helt enkelt inte iväg "take:n" till servern.
Det här låter ju mycket intressant. Något som jag verkligen skulle uppskatta om man implementerade. Anser man det för krångligt hoppas jag att man istället flyttar zoner från spår (det får man gärna göra oavsett).

Jag stör mig verkligen jätte mycket på den nya slussen-zonen. Många med mig kommer säkert vandra förbi denna zon många gånger. Eftersom det är oerhört många turfare som åker tunnelbana över zonen ser jag inte fram emot att den oftast kommer vara blockerad och i sämsta fall tas från tunnelbanan när man är påväg emot den (man kan omöjligt planera för att någon ska komma och ta den via tunnelbanan...)
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”