Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by StarDust »

captHaddock wrote:Mycket bra att även Stardust (som är zonläggare) kommenterar tråden. Jag skulle vara mycket glad om Stardust och/eller fler zonläggare bemötte något/några av följande argument:

1. Är det inte ett problem att ta zoner genom att medvetet förvränga sin gps-position? Följande är definitionen av takeover time:
"A turfer's takeover time is the number of seconds he/she has to stand inside a zone in order to take it."
Givet att turfs crew inställning är att armhåleturf inte är ett problem och att det är helt OK att uppmuntra till detta genom att lägga zoner på spår tycker jag att man får vara ärlig och ändra denna definition?

2. Är det inte problematiskt att mina vägar som gå/cykel turfare blir blockerade av folk som kommer med tunnelbana/tåg? Det är inte så motiverande att på en promenad ta sikte mot en zon för att se den bli tagen från tunnelbanan när man är några meter i från. Om andra turfare går eller cyklar dit och kommer före mig känns det fair på en helt annan nivå.

3. Jag (och säkert många med mig) turfar med Iphone. Jag har hört att denna telefon är mycket svår att armhåla med. Är det inte ett problem att möjligheten att armåhåla påverkas av valet av telefon?

4. Är det inte svårt att balansera hur många zoner som ska eller inte ska ligga på spår? Jag har många zoner som ligger precis utanför spåret på vägen till jobbet. Varför ska inte alla dessa dras över spåret och hur avgör man hur många som är lagom?

Ett exempel, jag tar det med "Jakan" som någon nämnde ovan. Följande zoner ligger på spåret på pendeltåget påväg in mot city:
Jakanperrong
Vasknorren
Barcarby
Spångazone
SundbybergC
Hevigsdal (osäker på om denna ligger på såret eller inte)

Frågor uppkommer här direkt, varför ligger inte zonen vid Karlberg station som ligger på samma sträcka även den över spåret?
Ta helt andra zoner som exempelvis den vid Gullmarsplan, varför är den dragen så den ligger nästintill perfekt på perrongen och inte på spåret?
Jag personligen har en del zoner som ligger precis bredvid spåret på vägen till jobbet. Kan man begära att få dessa flyttade så att de även täcker spåret?

Jag kan skulle kunna lista fler argument men de ovan tycker jag är viktigast just nu. För att sammanfatta:
Jag tycker inga zoner ska ligga på spår (eller perronger). Givet att man verkligen tycker detta är en bra idé så tycker jag att det mest rättvisa skulle vara att dra ner takeover timen till 0 sec för jag tycker inte att man ska behöva armhåla om man inte vill.
1. Nej. Bara en fråga per siffra tack :)
2. Man får turfa som man vill.
3. Jag har samma problem med min Samsung Galaxy S4 Active, men jag tycker inte att "bara för att jag inte kan" är ett argument.
4. Jakanperrong ligger på en perrong och kan tas till fots. SpångaZone sträcker sig över en bra där den kan tas ifrån. SundbybergC ligger på en perrong och kan tas till fots. Resterande ovannämnda zoner hittar jag inte.

Hur en zonmakare tänkte när den byggde de andra nämnda zonerna kan jag inte säga. Vissa kan vara förslag eller så har zonmakaren valt att tänka på ett helt annat sätt.

Hoppas du är nöjd med svaren!
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by StarDust »

hazzard wrote:
StarDust wrote:Tycker du allvarligt att det är en rimlig jämförelse? Till att börja med så får jag påminna dig om att det här inte är en träningsapp, det är ett spel. Det har ingenting med att man måste anstränga sig fysiskt för att ta zoner. Det finns de som åker moped mellan zonerna, är det fel? Nej, det är det inte. Du får ta dig fram hur du vill för att ta zoner. Jag gillar att bilturfa ibland till exempel, inte det heller är fel. Tvärtom tycker jag det borde finnas fler bilvänliga zoner då det är en otroligt dålig fördelning på sådana zoner jämfört med cykelvänliga zoner.

För det andra så är det ju inte så att enbart tågluffare kan de de zoner ni klagar på. Zonerna är inte placerade enbart på tågbroar eller dylikt, just för den anledning att man ska kunna ta den på flera olika sätt.

"Outdoor" börjar precis när du klivit ut ur hemmet, hur du tar dig fram är helt upp till dig!
haha ja lustigt det är väl utvecklarna själva som motiverat att man kan bilturfa och tågturfa mellan zoner så självklart kommer vissa uttnytja detta, men jag tycker fortfarande båda av dom är fel ja, även moped eller annat motorfordon borde helt förbjudas eller göras att det inte lönar sig, ni borde motivera mer att cykla istället tycker jag varför gör ni inte det... ni verkar dessutom inte bry er att folk förvränger sin gps position vilket enligt mig och många här är solklart fusk, men det är ju ett spel bara va ;) känns inte ens lönt argumentera med dig inte värt energin.
Det är som sagt ett spel, inte en träningsapp.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
thelinkan
Posts: 17
Joined: 16 Dec 2015 12:37
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by thelinkan »

StarDust wrote:Tycker du allvarligt att det är en rimlig jämförelse? Till att börja med så får jag påminna dig om att det här inte är en träningsapp, det är ett spel. Det har ingenting med att man måste anstränga sig fysiskt för att ta zoner. Det finns de som åker moped mellan zonerna, är det fel? Nej, det är det inte. Du får ta dig fram hur du vill för att ta zoner. Jag gillar att bilturfa ibland till exempel, inte det heller är fel. Tvärtom tycker jag det borde finnas fler bilvänliga zoner då det är en otroligt dålig fördelning på sådana zoner jämfört med cykelvänliga zoner.
För mig är bilturfare en sak som gör att jag blir mindre benägen att turfa. Ja det är ett spel och inte en träningsapp, men fortfarande känns bilturfande och armhålande som saker som gör spelet sämre.
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by hazzard »

Stardust allt är relativt, kör man dagligen flera timmar på cykel som en del gör, då är det inte bara ett spel som på datorn eller mobilen då man kan sitta hemma och spela det med turf måste man gå ut lixom, då blir det som en tränings/motions app som du får poäng för så ännu en gång snackar du i mössan :lol:
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: RE: Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by Maqqan »

hazzard wrote:Stardust allt är relativt, kör man dagligen flera timmar på cykel som en del gör, då är det inte bara ett spel som på datorn eller mobilen då man kan sitta hemma och spela det med turf måste man gå ut lixom, då blir det som en tränings/motions app som du får poäng för så ännu en gång snackar du i mössan :lol:
Det är fritt val att använda den som en motionsapp vilket de flesta gör, men det är inte grundtanken. Så jag undrar jag vem som har mössan ;)

Finns ett känt citat på forumet om att spelets grundare var förvånade över att spelarna började cykla till zonerna. Du kan kika efter cykel i denna instruktion som skapades i Turfs begynnelse och som finns på turfgame.com: https://youtu.be/52BcpkcfG_k

Tapatalking with Z2
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by hazzard »

Nja alltså tar du 10 zoner till fots och mäter det med nån gps app så kommer den visa att du förbränt lite kalorier, är inte det då lite träning i det hela oavsett om man vill det eller ej så får man det ju, så det är inte bara ett spel som Stardust hävdar verkligen inte.

Ja jag kan tänka mig att i början av utvecklingen så tänkte väl aldrig utvecklarna att folk skulle åka bil än mindre cykla men det tog fart rätt snabbt det här med cyklandet när dom flesta insåg hur effektivt det är i en storstad.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by StarDust »

hazzard wrote:Nja alltså tar du 10 zoner till fots och mäter det med nån gps app så kommer den visa att du förbränt lite kalorier, är inte det då lite träning i det hela oavsett om man vill det eller ej så får man det ju, så det är inte bara ett spel som Stardust hävdar verkligen inte.

Ja jag kan tänka mig att i början av utvecklingen så tänkte väl aldrig utvecklarna att folk skulle åka bil än mindre cykla men det tog fart rätt snabbt det här med cyklandet när dom flesta insåg hur effektivt det är i en storstad.
Men om jag tar zoner med bil förbränner jag inte så många kalorier. Är det fortfarande en träningsapp då? Kanske är det bara så att du vill att det ska vara det? Du får nog helt enkelt ta spelet som det är, just ett spel. Alla ska kunna ha roligt, oavsett om vi förbränner 80 biljarder kalorier eller 35. :)
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by hazzard »

Ja då är det varken spel eller nåt för som du säger sitta i en bil och spotta ut avgaser är något jag tar avstånd till eller tycker det är något bra.
stoffisimo
Posts: 35
Joined: 08 Jan 2016 08:20
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by stoffisimo »

Kan ni ta bildiskussionen nån annanstans?
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by captHaddock »

StarDust wrote: 1. Nej. Bara en fråga per siffra tack :)
2. Man får turfa som man vill.
3. Jag har samma problem med min Samsung Galaxy S4 Active, men jag tycker inte att "bara för att jag inte kan" är ett argument.
4. Jakanperrong ligger på en perrong och kan tas till fots. SpångaZone sträcker sig över en bra där den kan tas ifrån. SundbybergC ligger på en perrong och kan tas till fots. Resterande ovannämnda zoner hittar jag inte.

Hur en zonmakare tänkte när den byggde de andra nämnda zonerna kan jag inte säga. Vissa kan vara förslag eller så har zonmakaren valt att tänka på ett helt annat sätt.

Hoppas du är nöjd med svaren!
Nöjd och nöjd, jag är nöjd att du svarade och jag respekterar ditt svar, men jag håller inte med ;)
Ursäktar för att jag gjorde många frågor i punkter, det drog iväg lite när jag skrev sent i söndags kväll 8-)

Uppskattar det jobbet ni zonläggare gör men jag tycker fortfarande att det hade varit bra med mer riktlinjer. Om man nu tycker att turf är ett spel och inte en motionsapp så tycker jag ändå man borde göra sitt bästa för att balansera spelet. Att lägga zoner på spår gör att balansen i spelet blir sämre. (Det är omöjligt att lägga spårzoner "rättvist").

Tycker även forfarande att definitionen av en zontagning ska ändras på wikipedia om man inte planerar att göra något för att motverka armhåleturf.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”