Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Guest

Re: RE: Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by Guest »

[quote="captHaddock"]Mitt största störningsmoment av samtliga zoner är just nu den nya Slussen zonen så om ni kan placera om den så att den inte ligger på spåret utan bara vid vattnet/busstorget så ska jag hålla mig lugn ett tag :)[/quote]

Vi var många som reagerar på hur den zonen skapades, den ansvarige för zonen har fått höra ett och annat :)

Tapatalking with Samsung S7
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: RE: Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by Maqqan »

captHaddock wrote:Mitt största störningsmoment av samtliga zoner är just nu den nya Slussen zonen så om ni kan placera om den så att den inte ligger på spåret utan bara vid vattnet/busstorget så ska jag hålla mig lugn ett tag :)
Vi var många som reagerar på hur den zonen skapades, den ansvarige för zonen har fått höra ett och annat :)

Tapatalking with Samsung S7
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by StarDust »

Själv så gårurfar jag en hel del. Det senaste året har jag gjort det mer än med cykel. Jag känner att det är det rätta sättet att verkligen njuta av Turf. I morse blev jag dock stoppad av vad det verkar, en cykelturfare som la ett randigt streck över hela min runda.
Lyckligtvis accepterar jag sådana saker i spelet och klagar inte på att mekaniska hjälpmedel använda i spelet. :) Sånt händer ju!
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: RE: Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by Blabert »

captHaddock wrote:
Du verkar inte förstå poängen. Ingen har sagt att det är en stor orättvisa. Tråden handlar om armhålning där ett av flera problem med detta har med balansen i spelet att göra men det är inte huvudargumentet. Om du ändå vill diskutera just balans frågan så tycker jag det är ett problem om än litet. Det finns inga riktlinjer för om en zon exempelvis bör placeras på en perrong eller perrong + spår. Om jag skulle vilja armhåla och har 2 zoner påvägen till jobbet som i dagsläget ligger på perronger, kan jag begära att dessa zoner även ska täcka spåret så jag kan armhåla dessa?
Förutom balansen så finns det många fler bättre argument i tråden vilka du inte har bemött.


Nu var inte problemet att zonerna låg på perronger i första hand utan att zonerna låg på spår. Att ta en zon på ett spår (just över spåret) görs endast via tåget. Om du inte armhålar måste du ha maxflyt att tåget stannar precis på zonen och står kvar där. Vad gäller exempelvis Slussen zonen så stannar aldrig tåget på zonen.
Att lägga zoner på spår uppmuntrar till armhålning vilket är att förvränga sin gps-position. Håller du vet om detta?

Jag själv började turfa i december förra året och det är anledningen till att jag inte startade tråden innan dess...
Jag tycker det verkar som orättvisa, eftersom argumentet "folk kan ta zoner på spåret genom att manipulera sin mobil, vilket är fel/dumt" kommer upp ganska ofta. Men ok, vi är då överens om att armhålning inte är mer än ett ytterst marginellt balans- och rättviseproblem!

Det finns extremt tydliga riktlinjer angående zoner som placeras på järnvägsspår, av väldigt enkla skäl: säkerheten. Därför finns det exakt noll zoner som kräver att man står på ett järnvägsspår för att ta (zonen på bron mot slussen var ett rejält olycksfall i arbetet och går rakt emot de riktlinjer som finns). I och med de riktlinjer som finns kan man ta alla zoner på spår genom att stå på antingen en bro över spåret eller på en perrong bredvid. Det finns inget som säger att en perrongzon som inte sträcker sig över ett spår ska felanmälas och förstoras ut över spåret, om en sån felanmälan hamnade på mitt bord hade jag enkelt nekat med orden "gå av tåget om du vill ta zonen". Om sådana ändringar har gjorts är det beklagligt, för så borde det inte vara.

Det är också beklagligt att du inte tycker om zoner som sträcker sig ut över spår, men så länge man kan ta dessa zoner på ett säkert sätt utan att befinna sig på ett tåg så finns det ingen som helst anledning att flytta eller ta bort dom. Där har du riktlinjerna på svart och vitt, hur tydligt som helst.

Att dessa riktlinjer skulle vara fel pga armhålning kan jag inte förstå, mig veterligen kan man ju armhåla varenda zon i spelet om man vill. Så hur blir det ett problem endast med zoner över spår? Denna logik förstår jag inte.
Image
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: RE: Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg (

Post by captHaddock »

Blabert wrote: Så hur blir det ett problem endast med zoner över spår? Denna logik förstår jag inte.
Vi kan ta Slussen zonen som ett exempel. Som det ser ut nu ligger 1/3 av zonens area över spåret. Denna del är den del som används om man ska ta zonen från tunnelbanan. Eftersom tunnelbanan aldrig stannar på zonen måste man armhåla givet att man vill ta zonen från tunnelbanan.

Slutsatsen blir alltså:
Att lägga zoner på spår uppmuntrar till armhålning vilket är att förvränga sin gps-position. Men du/ni zonläggare höll inte med om det?


Den enkla lösningen är enligt mig att ta bort den tredjedelen av zonen som ligger på spåret. Denna del används endast för armhålning vilket är en stor skillnad mot övriga zoner. Som du säger så kan man armhåla även dessa zoner men man kan även ta dessa på "vanligt" sätt.

Jag tar det igen, att lägga zonen eller delar av zonen på spår uppmuntrar till armhålning eftersom det uppenbart inte är meningen att man ska stå på spåret och ta zonen.
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: RE: Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg (

Post by captHaddock »

Blabert wrote: Det är också beklagligt att du inte tycker om zoner som sträcker sig ut över spår, men så länge man kan ta dessa zoner på ett säkert sätt utan att befinna sig på ett tåg så finns det ingen som helst anledning att flytta eller ta bort dom. Där har du riktlinjerna på svart och vitt, hur tydligt som helst.
Jag förstår inte riktigt. Bara för att man har lagt zonen över ett spår så kan man inte ändra detta även om man tycker att det är fel? Detta med enda anledningen att zonen kan tas på annat sätt?
Låter dumt tycker jag, speciellt i Slussen fallet där zonläggaren har lagt zon-gränsen perfekt på spåret, med syftet att man ska kunna armhålazonen från tunnelbanan. Detta går väl inte att förneka?

Ni zonläggare har tidigare svarat att det inte finns några riktlinjer utan att zonläggaren själv kan välja att placera zonen över spår eller inte. Detta tycker jag är fel och att oavsett om man kommer fram till att man vill ha zoner på spår eller inte så bör det finnas riktlinjer.

Tackar för att ni zonläggare tar er tid att svara för det ger mig och förhoppningsvis även andra turfare mycket värde!
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by DIProgan »

Blaberts elitistiska inställning tillsammans med (ursprungliga) devs frånvaro är det tråkigaste med hela Turf. Att förutsätta att bara för att man är med i crew så är man någon som lägger ned mer tid på att göra Turf bättre än andra är ett stort misstag. Tämligen övertygad om att det finns flera tredjeparts-tillverkare, eventskapare och andra som lagt ner lika mycket eller mer tid jämfört med några av de mindre flitiga zonmakarna. Människor som tänker och andas Turf oavsett om det finns märkbara prestationer att hitta.

Detta borde inte vara något att tjafsa om alls egentligen, vem som gör vad men så kommer misstag nummer två: Att inte ta till sig när spelare upplever problem utan komma med nedsättande kommentarer om töntighet och varje gång snabbt vara där och dra skiljelinjen som heter crews gratisarbete (offerkoftan). Kan bara hoppas på en roligare och mer användarinriktad zongeneral i framtiden som vill jobba med de som engagerar sig istället för att skjuta ned dem.
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: RE: Re: RE: Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg (

Post by Blabert »

captHaddock wrote:
Blabert wrote: Det är också beklagligt att du inte tycker om zoner som sträcker sig ut över spår, men så länge man kan ta dessa zoner på ett säkert sätt utan att befinna sig på ett tåg så finns det ingen som helst anledning att flytta eller ta bort dom. Där har du riktlinjerna på svart och vitt, hur tydligt som helst.
Jag förstår inte riktigt. Bara för att man har lagt zonen över ett spår så kan man inte ändra detta även om man tycker att det är fel? Detta med enda anledningen att zonen kan tas på annat sätt?
Låter dumt tycker jag, speciellt i Slussen fallet där zonläggaren har lagt zon-gränsen perfekt på spåret, med syftet att man ska kunna armhålazonen från tunnelbanan. Detta går väl inte att förneka?

Ni zonläggare har tidigare svarat att det inte finns några riktlinjer utan att zonläggaren själv kan välja att placera zonen över spår eller inte. Detta tycker jag är fel och att oavsett om man kommer fram till att man vill ha zoner på spår eller inte så bör det finnas riktlinjer.

Tackar för att ni zonläggare tar er tid att svara för det ger mig och förhoppningsvis även andra turfare mycket värde!
Som sagt, det finns riktlinjer som jag förklarade i mitt förra inlägg. En zon kan ligga över ett spår eller bredvid ett spår, så länge man kan ta den säkert. Det får man tycka illa om så mycket man vill, men så är det i vilket fall i dagsläget. Så du har i princip rätt i att den enskilde zonmakaren bestämmer om zonen ligger över ett spår eller inte. Riktlinjen säger att zonen ska vara säker att ta, punkt.

Zonen vid slussen är den du hela tiden återkommer till och visst kan jag tycka att den inte behöver ligga över tunnelbanespåret pga att man kan armhåla den, men samtidigt så har vi ju också tillsammans kommit fram till att det inte utgör något större problem med folk som tar en zon på detta sätt någon gång ibland. Vi får väl vara överens om att inte vara överens i diskussionen om armhålningens moraliska problem :-)
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: RE: Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by Blabert »

DIProgan wrote:Blaberts elitistiska inställning tillsammans med (ursprungliga) devs frånvaro är det tråkigaste med hela Turf. Att förutsätta att bara för att man är med i crew så är man någon som lägger ned mer tid på att göra Turf bättre än andra är ett stort misstag. Tämligen övertygad om att det finns flera tredjeparts-tillverkare, eventskapare och andra som lagt ner lika mycket eller mer tid jämfört med några av de mindre flitiga zonmakarna. Människor som tänker och andas Turf oavsett om det finns märkbara prestationer att hitta.

Detta borde inte vara något att tjafsa om alls egentligen, vem som gör vad men så kommer misstag nummer två: Att inte ta till sig när spelare upplever problem utan komma med nedsättande kommentarer om töntighet och varje gång snabbt vara där och dra skiljelinjen som heter crews gratisarbete (offerkoftan). Kan bara hoppas på en roligare och mer användarinriktad zongeneral i framtiden som vill jobba med de som engagerar sig istället för att skjuta ned dem.
Ja, men vi tar det väl en gång till då. Jag har skrivit dessa ord rätt många gånger under de senaste fyra åren, men detta blir nog den sista.

Generellt sett är det avsevärt bättre att uppmuntra och heja på människor som jobbar gratis till nytta för andra. Medan man hejar och uppmuntrar får man ytterst gärna komma med konstruktiva förslag och annat som kan bidra, men när man gör sånt så får man vara beredd på att inte alla dessa förslag och förbättringar blir verklighet, även om vissa blir det.

I övrigt kan jag inte kommentera resten av ditt inlägg utan att bli antingen sjukt ironisk, sarkastisk eller rent av otrevlig. Och den delen lämnar jag med glädje över till dig.

Tredjepartsfolket är grymma dock, håller med helt.
Image
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by Maqqan »

DIProgan wrote:Blaberts elitistiska inställning tillsammans med (ursprungliga) devs frånvaro är det tråkigaste med hela Turf. Att förutsätta att bara för att man är med i crew så är man någon som lägger ned mer tid på att göra Turf bättre än andra är ett stort misstag. Tämligen övertygad om att det finns flera tredjeparts-tillverkare, eventskapare och andra som lagt ner lika mycket eller mer tid jämfört med några av de mindre flitiga zonmakarna. Människor som tänker och andas Turf oavsett om det finns märkbara prestationer att hitta.
Jag kan inte så något som Blabert skrivit som skulle luta åt att han på något sätt är bättre än övriga som försöker förbättra Turf så det där känns verkligen taget ur luften.

Alla metoder för att sprida och utveckla Turf är välkomna men din negativa inställning till Crew känns väldigt deprimerande.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”