Omstrukturering av takepoints

Moderator: Zonemakers

User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Omstrukturering av takepoints

Post by Arias »

För er som inte redan har märkt det, så har alla zoner fått en väsentlig höjning av takepoints (tp). Detta gjordes i samband med Fairy 0.2 vid starten av omgång 12 den 29 Maj.

Anledningen till denna förändring är en början av en ombyggnad som ska göra spelet mer balanserat. Grundtanken är att om man kämpar och tar många zoner så ska man även bli belönad för det och ha en chans mot folk som "lever" på sin höga pph (points-per-hour).

Förändringen som skett kommer ge ungefär dubbelt så många takepoints för varje zon.
Image
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Omstrukturering av takepoints

Post by Arias »

Om någon är intresserad av vad takepointen är uppbyggd av, så är det följande som gäller;

Code: Select all

50+(10-pph)*15
Image
Mosik
Posts: 125
Joined: 17 May 2011 22:51
Country: Sweden
Location: Hultsfred

Re: Omstrukturering av takepoints

Post by Mosik »

Ingen kul formel för dom som har få zoner och inga konkurrenter som jag själv :(
User avatar
Jojje
Posts: 694
Joined: 10 Aug 2010 11:45
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Omstrukturering av takepoints

Post by Jojje »

Mosik wrote:Ingen kul formel för dom som har få zoner och inga konkurrenter som jag själv :(
Lappa stan (samhället) och sprid budskapet! :)
Bara en zon till
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Omstrukturering av takepoints

Post by Arias »

Mosik wrote:Ingen kul formel för dom som har få zoner och inga konkurrenter som jag själv :(
Precis som Jojje den vise skrev, lappa stan och få fler att joina, så kan du säkert få fler zoner också :)
Image
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Omstrukturering av takepoints

Post by StarDust »

Zonbyggaren hälsar: Fler spelare = fler zoner.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Binks82
Posts: 89
Joined: 26 Jul 2011 05:56

Re: Omstrukturering av takepoints

Post by Binks82 »

Jag efterlyser högre poäng i Borlänges zoner.
Som de är nu kommer man upp i en tveksam summa av 70 pph om man innehar alla.

De är skapligt svårt att konkurrera med dessa mot resten av sverige när dom flesta som har över 20 zoner har bra mycket mer än så.

Man kämpar hejvilt för att hålla sig i toppen men känns meningslöst när man ser dom andra som ligger där som ligger och jäser på över 200pph och vissa 300-400pph.
De är svårt att konkurrera med de i en stad (som iof har mycket aktivitet) med väldigt låg poäng per zon.

Går de att göra något åt detta eller är de bara acceptera att man lär cykla 24/7 för att få 1/3 av Blaberts poäng när han är hemma och jäser med sina 300+?
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Omstrukturering av takepoints

Post by Blabert »

Binks82 wrote:Jag efterlyser högre poäng i Borlänges zoner.
Som de är nu kommer man upp i en tveksam summa av 70 pph om man innehar alla.

De är skapligt svårt att konkurrera med dessa mot resten av sverige när dom flesta som har över 20 zoner har bra mycket mer än så.

Man kämpar hejvilt för att hålla sig i toppen men känns meningslöst när man ser dom andra som ligger där som ligger och jäser på över 200pph och vissa 300-400pph.
De är svårt att konkurrera med de i en stad (som iof har mycket aktivitet) med väldigt låg poäng per zon.

Går de att göra något åt detta eller är de bara acceptera att man lär cykla 24/7 för att få 1/3 av Blaberts poäng när han är hemma och jäser med sina 300+?
När det gäller poäng i Borlänge så är det ju så att eftersom det varit väldigt lite aktivitet där tidigare så är pph relativt låg. Det kommer justeras automatiskt i framtiden genom fairy.

När det gäller att "jäsa" så får du gärna utveckla.. Har tagit 395 zoner på mindre än en vecka, vilket jag betraktar som ganska aktivt ändå. Man får inte hög pph automatiskt, inte ens i Stockholm.
Image
Binks82
Posts: 89
Joined: 26 Jul 2011 05:56

Re: Omstrukturering av takepoints

Post by Binks82 »

Nej nu menar jag inte att du är oaktiv Blabert, men att OM du skulle ligga på 300pph så skulle de innebära att om du BARA va hemma och ingen tog dina zoner skulle du få 6600 poäng om dygnet.
Och de är mer än vad jag skulle kunna få ihop om jag cykla flera varv i Borlänge på en dag.

Men förhoppningsvis så ändras poängen i framtiden och att de även dyker upp många fler zoner i Borlänge.
Så då kan man vara med i kampen. :P
Image
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Omstrukturering av takepoints

Post by StarDust »

Det är ju skillnaden med Stockholm och Borlänge. Stockholm har väldigt många aktiva spelare och man kan inte hålla så många zoner under en längre period. Nu är ju fallet så att det är fortfarande rätt obalanserat men jag jobbar på saken.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”