Fler zoner till Södra Finland

Moderator: Zonemakers

m2306
Posts: 20
Joined: 13 Oct 2015 22:23
Country: Finland

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by m2306 »

Maqqan wrote:Kul! Då flyttar jag tillbaka den

Är ju ganska tomt nu mellan Farfarsbron och MakeZones, säg gärna till om ni hittar några guldkorn där emellan, ser ut som de bygger om mycket.

Tapatalking with Samsung S7
Igen en ny zon! Fina pipor!

Tog en screenshot och ritade några ringar där jag tänkte att zoner kunde passa. Länken är nedan, det är samma mapp som de tidigare bilderna, så vet inte vilken bild som syns först..

Den gröna ringen: Kajen i bassängen mellan Sompa- och Hanasaari. Kajen och gatan är färdigt byggd och ligger just passligt mellan Makezones och bron. Om inte en ny zon så kunde ventuellt den nya zonen ute på Sompasaari flyttas hit för en mer streamlinead turfningsrunda..

Den gula ringen: Kinaporizone kunde flyttas hit (en park vid en gammal tegelbyggnad, fd bårhus nuvarande ungdomsgård). Parken är ljusare och populärare än den där zonen nu ligger. Huvudpointen med flyttet är att göra utrymme för en el. fler zoner vid Sörnäs metrostation.

De röda ringarna: Sörnäs metrostation och området Kurvi (kurvan på Tavastvägen). Detta är en av stadens flitigast trafikerade knutpunkter med metro, buss, och spårvagnsstationer samt en massa barer och cykelvägar på kommande. Potentiella platser for zoner är torget rakt norr om Metrostationen (Kallas för "Piritori" -amfetamintorget, men inte värre än Sergels torg :D). Sedan Harju/Åstorget, ett stycke västerut. Och/eller Katri Valas park rakt sydöst om "Kurven".


Image
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by WildLynx »

En liten förklaring till mina senaste förslag i appen: Två av dem finns på områden som på satellitbilden är byggarbetsplatser. De här har båda nu färdigställts:

Den som jag kallade BlueFishZone finns vid en cykelvägskorsning längs en ny cykelväg som går på en bro under motorvägen, längsmed bäcken. Underfartens väggar är blåmålade och dekorerade med mörkblå fiskar. Härifrån går cykelvägen åt flere håll - under motorvägen mot Olarinkirkko, under motorvägsavfarten mot Gräsanlaakso, eller över den S-böjda cykelvägsbron vidare längs motorvägen mot IsoOmenaZone. En utmärkt knutpunkt, alltså.

Den andra som jag visst kallade OtsoBridge är i Hagalund, nära Björnviken (Otsoahti) i ett nybyggt parkområde med korsande cykelvägar, rastplatser, planteringar och konstgjorda "bäckar" och små dammar. Just här zonförslaget är finns en liten bro över bäcken.

Om vår gode zonläggare önskar fotografier som stöd för besluten så kan jag ta sådana nästa gång jag råkar cykla till de här områdena... :D
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by WildLynx »

En del finskspråkiga zonnamn här känns lite konstiga språkligt sett. På finska är ändelsen -n eller -in en genetivform. Så tex. zonen som nu heter "Westendin" skulle på svenska heta "Westends". Westends vad då? Samma med "Toppelundin" ("Toppelunds") och "Tukkurin" (där bara n:et är genetiv - ordets grundform är Tukkuri och betyder partihandlare, handelsman i en partiaffär). "Westend", "Toppelund" och "Tukkurinsilta" skulle vara bättre för de här... Och så har vi den roliga zonen "Oy" i Frisansområdet. "Oy" är en förkortning för Osakeyhtiö, dvs Aktiebolag, "Ab" på svenska... (Uttalas å-y ). :-) Lite kuriosa...
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by WildLynx »

Jag har tagit zonerna i Hangö ett par gånger. Men det finns inga spår kvar av det i Warded-statistiken. Tråkigt. En ynka zon för lite på den orten... :cry: Vid mitt senaste besök nu i helgen använde jag alla mina tre förslag i appen för att försöka påverka det här. Får se om det hjälper...
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by WildLynx »

WOW! Nice! Tre nya zoner där. Utmärkt - tack, zonläggaren! :shock: :D

Nu har jag också gjort reklam för spelet på en facebookgrupp för Hangöbor - vi skall hoppas att det hämtar nya spelare! Gruppen har drygt 3000 medlemmar!
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by WildLynx »

Ett nytt försök att påverka vår zonläggare. Jag förnyade idag i appen de två zonförslagen från mitt inlägg från 29.8 här ovan. Den här gången stod jag i vardera fallet mitt i den tilltänkta zonen och ritade upp den så att den blir exakt rätt.

Ankomsten till den föreslagna BluefishZone norrifrån, på den nya cykelvägen under motorvägen ser ut så här: http://turfgame.fi/video/bluefishzone.mp4 (sorry, lite skakig för den är filmad med en liten kamera på frihand... 8-) ) . Ha tålamod, för videon tar en god stund att ladda! Här är en bild där jag står i den föreslagna zonen och tittar mot motorvägsbron:

Image

Det andra förslaget, OtsoBridge i Hagalund ser ut så här:

Image

Den föreslagna zonen är placerad så att den täcker sjäva bron och "amfiteatern" till höger. Härifrån leder cykelvägar åt flere olika håll.

På satellitbilden i turfkartan är de här två platserna bara byggarbetsplatser, men som du ser så är de i praktiken färdiga och i bruk och helt utmärkta platser för zoner!

Hoppas... :roll: ;)
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by Maqqan »

WildLynx wrote:Ett nytt försök att påverka vår zonläggare.
Choklad är alltid gott ... ;)
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by WildLynx »

Maqqan wrote:Choklad är alltid gott ... ;)
:D

...liksom också nya zoner! ;) :P

Tack! BlueFishZone sitter som gjuten, precis på rätt ställe. OtsoBridge är bra, men fanns inte riktigt där jag väntade mig. Vet inte om min GPS visade litet fel när jag gjorde det senaste förslaget i appen (eller när jag tog zonen igår), men verkade zonen vara bredvid bron och "amfiteatern", i huvudsak på en gräsplan (kan inte riktigt tas från cykelvägen utan man måste ett par meter ut på gräset). Kolla bilden nedan. Sannolikt jag som lyckades placera förslaget lite fel trots att jag var på plats... Zonen skulle vara ännu bättre om den flyttades en zonbredd söderut och några meter västerut så att den kan tas på bron eller från amfin. Här en förklaring:

Image
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by WildLynx »

Zonen OtsoBridge är fortfarande i huvudsak på gräsmattan, vilket är tråkigt. Den skulle sitta bättre om den täcker cykelvägs/gångbron och amfiteatern (som är till för piknik och allmän rekreation) enligt bilden här nedan!

Image
kalaskurre
Posts: 2
Joined: 15 Aug 2015 09:13
Country: Finland

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by kalaskurre »

HangonRukki är inom inhägnat område. Ett nytt område i närheten (på andra sidan järnvägen) kunde vara HangöKex google kordinater 59°49'52.3"N 22°59'25.0"E , 59.831192, 22.990283
området vid gaveln.
här är lite historik:
https://tourism.hanko.fi/pdf/hangonkeksi.sve.pdf
Post Reply

Return to “Zones”