Definition av monument?

Moderator: Zonemakers

Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Definition av monument?

Post by Vintentina »

I Värmland har vi väldigt få monumentzoner, och det är såklart svårt att veta var sådana finns om inte vi talar om det. Men hur definieras det, mer exakt?

Lite lättare att föreslå med hyfsade riktlinjer, det jag hittat är lite för torftigt för min smak.
Såg något om "i eller nära zonen" och "viss signifikans"? Hur nära zonen?
Handlar det även om vad monumentet är, inte bara storlek?

Lite exempel följer, så blir det enklare att klargöra!

Tänker på tex rondellmonument, där zonen UHB1878 är placerad på gräsmattan bredvid zonen av trafiksäkerhetsskäl. Foto av toppen på den i issue http://issues.turfgame.com/view/5107
Syns fint i Google Maps street view, ingen tvekan om att det är ett monument, och zonen har samma namn, men är det för långt bort?

Ett annat exempel är runstenar. Hur små får sådana vara innan de slutar vara monument?
Hovlandasten tex, citerar Wikipedia: Stenen är 86 cm hög och 48 cm bred vid basen, avsmalnande till 12 cm i toppen. Tjockleken är omkring 15 cm.

Minnesstenar?
Exempel zonen HarryNyquist i Nilsby, vars matematiska forskning ligger till grund för all telekommunikation:
http://cdnx.nwt.se/migration_catalog/q2 ... ary-344079

I zonen finns även ett minnesäppelträd, som palnterats till minne av dem som for till Amerika.

Här är det med Byster?
Kommer inte på någon lämplig byst nu, men de är ju ofta i naturlig storlek på en ca meterhög pelare eller något sådant.

Jag vet att jag är petig, men en hyfsat tydlig beskrivning ger färre frågor i issues ;-)
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Definition av monument?

Post by Velocipedryttaren »

Riktlinjerna ser ut så här:
Monument
A zone placed in the direct vicinity to or directly on a monument.
A monument is a type of structure that was explicitly created to commemorate a person or event, or which has become important to a social group as a part of their remembrance of historic times or cultural heritage.Sculptures and equivalent art objects without a historical connection will not be be given monument status.
For example a statue of some old king, a war monument, etc.
Name should reflect the monument or statue.

Runstenar räknars inte till monument.
User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Definition av monument?

Post by LeiLar »

Precis så svarade jag för en kvart sedan. Men fick ett felmeddelande - mitt inlägg innehöll för få tecken. :D Go figure!

EDIT: Fast jag använde taggen Quote. Kan det spela någon roll?
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Definition av monument?

Post by Velocipedryttaren »

Problem med Quote för tillfället....
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Definition av monument?

Post by Vintentina »

Det var nog den texten jag såg, och som jag tyckte behövde förtydligas. Ordentligt. Det uppstår nämligen några frågor:

1. Hör dessa två meningar ihop, dvs är det exempel på vad som inte är monument, eller är det exempel på vad som ÄR monument?
"Sculptures and equivalent art objects without a historical connection will not be be given monument status.
For example a statue of some old king, a war monument, etc. "

2. Hur långt är "direct vicinity? I meter/centimeter? Se zonen UHB1878. Monumentet (av samma typ som monumentet i zonen Skoghall, dvs vitala delar från bruket) står mitt i rondellen.

3. "A monument is a type of structure that was explicitly created to commemorate a person or event, or which has become important to a social group". Enligt detta citat borde minnesstenen över Harry Nyquist vara ett monument. Det är lite viktigt, då det kan gå att ta OrderlyIII med den, det finns ju brozon och kyrkzon i Östra Ämtervik. (Exempel i fel ordning 7 november: Kyrkan 17.08, brozonen Prästboll 17.11 och HarryNyqvist 17.31, färdsätt bil).

Eller ska jag helt enkelt göra issues på alla som jag TROR kan anses vara monument? Tänkte underlätta genom att slippa skicka in sådant som inte är det.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Definition av monument?

Post by Velocipedryttaren »

1. Nä dom två hör inte riktigt ihop. Blev tokigt när det kopierades. Sista meningen är bra exempel.

2. Det finns inga cm mått utan är upp till zonmakaren att bedöma på samma sätt som med Holly. Industri minnen som UHB1878 är slamkrypare som man får bedöma från fall till fall.

3. En minnessten över Harry Nyqvist låter som det skulle kunna vara ett monument.

Tycker man att en zon saknar ett attribut så visst ska man lägga en issue, men man ska komma ihåg att det är riktlinjer och i slut ändan en zonmakare som gör bedömningen.
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Definition av monument?

Post by Vintentina »

Visst är det så, det är ju därför jag försöker reda ut sådant som kan vara onödiga missförstånd.

Tex bör sista meningen ändras, så att det står med att det är exempel på monument. Eller byt plats på dem helt enkelt.

Det kommer att droppa in ett antal issues ;-)
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Definition av monument?

Post by hazzard »

var är monument medaljen ?
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Definition av monument?

Post by Vintentina »

hazzard: Orderly III heter den.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Definition av monument?

Post by Velocipedryttaren »

Hazzard: Det är väl trevligt att det finns något att se fram mot, hur skoj skulle det vara om alla medaljer kom på en gång?
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”