Öppna kort

Moderator: Zonemakers

User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Öppna kort

Post by Maqqan »

N@a wrote: 27 Mar 2017 14:09 Så gick de sista två Sollentunazoner till Mulle zoner... hur är det ens möjligt.
Vi som försöker få flyt i vårt turfande i den här trakten, vi ska verkligen inte få det....
Ledsen, men jag är grymt besviken!
Tråkigt att du inte gillar de nya zonerna. Jag har som sagt letat efter förslag här i forumet men har inte funnits så mycket att gå på så i ett försök att aktivera er så godkände jag de förslag som kom upp i hopp om att fler skulle lockas att skriva. Jag har mest fått använda de zonförslag ni lagt i appen denna period men svårt att veta vilket av de hundratals förslagen ni vill prioritera utan lite tips. Bättre lycka nästa gång.
N@a
Posts: 15
Joined: 16 Mar 2017 17:54
Country: Sweden

Re: Öppna kort

Post by N@a »

Sorry Maqqan,
Här blev det fel!
Jag ändade posten till att fråga var de sista två zonerna som fanns i budgeten i början av mars tog vägen. Du hann kanske svara innan det var gjort, eller så får man helt enkelt inte göra fel i det här forumet. Jag är helt ny i att använda detta forum och tycker det känns aningen omodernt :-D

Tillbaks till zonantalet i Sollentuna. Efter att ha turfat några år, och av och till gjort omgångar med ren poängjakt så är det så att jag tycker det är jämförelsevis väldigt snålt med zoner i Sollentuna. Och nu har två potentiella "försvunnit". Var det helt enkelt fel i bokföringen, eller är det så bra att någon reviderar det tokiga i att vi har mellan 700-800 meter mellan de flesta zonerna på den här orten där vi ändå bor hela 80.000 människor.....??

Det lilla jag verkar kunna bidra med för att det ska bli bättre, det gör jag. Du har ju sett min sammanställning över olika platser spridda över orten som kan vara bra ställen för de zonerna som förhoppningsvis ändå tilldelas Sollentuna vad det lider :-D Hoppas det kan hjälpa er zonläggare lite grann i varje fall.

/N@a
User avatar
Zoomer
Posts: 45
Joined: 25 Sep 2012 09:46
Country: Sweden

Re: Öppna kort

Post by Zoomer »

Changrila wrote: 27 Mar 2017 10:44 Zoomer, du behöver snarare en zon nära säbynightmare eller något, så att du kan ge dig ut på äventyr istället för att sitta i ditt garage dygnet runt...
Ditt försök att misskreditera lobbningen av service-zonen ZoomerGaraget är noterad ;-)
Tänk om du fått bestämma ALLA zoner i Järfälla. Då skulle Turf ha dött samma dag du flyttar.
Tycker andra kan få chansen till zoner. Men du lindar zon-läggarna runt fingret och får egna zon-namn utan att ens vinna Sverige-listan? Bra där.
// The singing bush genom Zoomerturfarn
User avatar
Zoomer
Posts: 45
Joined: 25 Sep 2012 09:46
Country: Sweden

Re: Öppna kort

Post by Zoomer »

Maqqan wrote: 27 Mar 2017 14:17
N@a wrote: 27 Mar 2017 14:09 Så gick de sista två Sollentunazoner till Mulle zoner... hur är det ens möjligt.
Vi som försöker få flyt i vårt turfande i den här trakten, vi ska verkligen inte få det....
Ledsen, men jag är grymt besviken!
Tråkigt att du inte gillar de nya zonerna. Jag har som sagt letat efter förslag här i forumet men har inte funnits så mycket att gå på så i ett försök att aktivera er så godkände jag de förslag som kom upp i hopp om att fler skulle lockas att skriva. Jag har mest fått använda de zonförslag ni lagt i appen denna period men svårt att veta vilket av de hundratals förslagen ni vill prioritera utan lite tips. Bättre lycka nästa gång.
Ta bort möjligheten att ge zon-förslag i appen om det trots hundratals förslag endast är forumet som gäller. // “Ja’ ä inte bitter”
User avatar
Zoomer
Posts: 45
Joined: 25 Sep 2012 09:46
Country: Sweden

Re: Öppna kort

Post by Zoomer »

Zoomer wrote: 27 Mar 2017 21:15
Maqqan wrote: 27 Mar 2017 14:17
N@a wrote: 27 Mar 2017 14:09 Så gick de sista två Sollentunazoner till Mulle zoner... hur är det ens möjligt.
Vi som försöker få flyt i vårt turfande i den här trakten, vi ska verkligen inte få det....
Ledsen, men jag är grymt besviken!
Tråkigt att du inte gillar de nya zonerna. Jag har som sagt letat efter förslag här i forumet men har inte funnits så mycket att gå på så i ett försök att aktivera er så godkände jag de förslag som kom upp i hopp om att fler skulle lockas att skriva. Jag har mest fått använda de zonförslag ni lagt i appen denna period men svårt att veta vilket av de hundratals förslagen ni vill prioritera utan lite tips. Bättre lycka nästa gång.
Ta bort möjligheten att ge zon-förslag i appen om det trots hundratals förslag endast är forumet som gäller. // “Ja’ ä inte bitter”
Det är smidigt att med appen på, stå i ett zon-förslag som man då ser funkar och sedan skickar in.
Jag tycker det är krångligare med foton som är för stora och som ska renderas eller vad det heter och som skall screen-shotas och sedan skickas till rätt tråd i rätt forum
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Öppna kort

Post by Maqqan »

N@a wrote: 27 Mar 2017 17:31 Sorry Maqqan,
Här blev det fel!
Jag ändade posten till att fråga var de sista två zonerna som fanns i budgeten i början av mars tog vägen. Du hann kanske svara innan det var gjort, eller så får man helt enkelt inte göra fel i det här forumet. Jag är helt ny i att använda detta forum och tycker det känns aningen omodernt :-D

Jo kanske lite omodernt men klart bättre än Facebookalternativet enligt mig, kanske får vi någon bättre plattform i framtiden.

N@a wrote: 27 Mar 2017 17:31 Tillbaks till zonantalet i Sollentuna. Efter att ha turfat några år, och av och till gjort omgångar med ren poängjakt så är det så att jag tycker det är jämförelsevis väldigt snålt med zoner i Sollentuna. Och nu har två potentiella "försvunnit". Var det helt enkelt fel i bokföringen, eller är det så bra att någon reviderar det tokiga i att vi har mellan 700-800 meter mellan de flesta zonerna på den här orten där vi ändå bor hela 80.000 människor.....??

Det lilla jag verkar kunna bidra med för att det ska bli bättre, det gör jag. Du har ju sett min sammanställning över olika platser spridda över orten som kan vara bra ställen för de zonerna som förhoppningsvis ändå tilldelas Sollentuna vad det lider :-D Hoppas det kan hjälpa er zonläggare lite grann i varje fall.

/N@a

De 2 sista zonerna du nämner realiserades i dessa 2 trådar:
viewtopic.php?f=83&t=5700#p54152
viewtopic.php?f=83&t=5703#p54170

De är inte live än men de kommer så småningom.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Öppna kort

Post by Maqqan »

Zoomer wrote: 27 Mar 2017 21:20
Zoomer wrote: 27 Mar 2017 21:15

Ta bort möjligheten att ge zon-förslag i appen om det trots hundratals förslag endast är forumet som gäller. // “Ja’ ä inte bitter”
Det är smidigt att med appen på, stå i ett zon-förslag som man då ser funkar och sedan skickar in.
Jag tycker det är krångligare med foton som är för stora och som ska renderas eller vad det heter och som skall screen-shotas och sedan skickas till rätt tråd i rätt forum

Det har diskuterats tidigare om man kanske skulle ta bort det men vi har alltid kommit fram till att vi ska ha kvar det. Jag skulle säga att ungefär 80% av de zoner jag skapat denna period har varit med hjälp av de förslag ni lagt i appen men till de sista nu så hoppades jag sparka igång lite aktivitet i forumet genom att ge er en morot i form av öppna kort. Förslag i appen är som du mycket riktigt säger enklare att lägga men i en stor och aktiv stad som Stockholm så blir det väldigt många förslag, då blir det svårt för mig att sålla ut vilket av alla hundratals förslag ni som turfar aktivt helst vill se bli realiserat.

Använder jag enbart förslagen i appen så kommer jag lägga zoner där jag vill ha dem och personligen föredrar jag att lägga zoner utanför stadskärnan. Små skogsstigar som knappt är cykelbara och platser i naturen dit det tar ett tag att ta sig är favoriter men som jag förstått bl.a. N@a så hoppas hon på andra sorts zoner och då kan det vara bra att peka på vilka platser hon tycker bör prioriteras genom tex forumet.

Såhär ser tex norra delarna av Sollentuna ut för mig (röda zoner, rosa förslag):
Image

Svårt att hitta de guldkorn som N@a visade mig häromdagen i forumet: viewtopic.php?f=83&t=5725#p54268
Istället koncentrerar jag mig på de områden med förslag som jag gillar vilket är lite off mot vad ni övriga kanske önskar. Sen får ni ju en annan zonmakare i maj som kanske tänker på ett helt annat sätt och kanske passar er bättre men lite hjälp att hitta rätt uppskattas alltid.
Munin
Zonemaker
Posts: 382
Joined: 25 Sep 2014 19:35
Country: Sweden
Location: Uppsala/Sweden

Re: Öppna kort

Post by Munin »

Tänkte delge er mina tankar som zonmakare i denna fråga:

Jag har märkt att bara jobba från förslagen lagda i appen, har ofta genererat issues, för man lägger de fel...fel plats, gps-studs, fel namn. Detta lärde jag mig min första omgång som zonmakare i Sverige. Mycket färre issues på zoner om man får ett förslag i forumet. Ofta har man ju varit på platsen man lagt ett förslag på i appen. Så om du skriver om det i forumet, kan jag som zm ställa frågor, som du som lagt förslaget kan svara på. Och det kan bli bra på en gång :) Och det krävs lite, lite mer tanke bakom ett förslag om man även skriver om det i forumet än när man 'bara' lägger det i appen...iallafall för mig :D

Därför är det bra att puscha lite för sina favoritförslag i forumet. Och även om jag har egna ideer som zonmakare, så vill jag ändå att de lokala turfarna ska vara med och forma var nya zoner läggs. Alla förslag godtas inte, men ibland kan man ändra åsikt efter en diskussion eller foton från en plats. Sen är vi zm olika i var vi gillar att lägga zoner och det får man kanske känna av vid varje zm-byte...

Viktigast är att jag som zm från alla tusentals förslag i appen, hittar guldkornen som ni lokala turfare vill ha...om det är mullezoner, förtätningszoner eller andra zoner med speciell 'känsla'...tja, personligen bryr jag mig inte så mycket hur ni motiverar era förslag. Bara ni motiverar lite i forumet och hjälper mig hitta till ert förslag i zonverktyget (genom att skriva vilka nuvarande zoner som finns i närheten och om ni lagt förslag i appen och ev vad det heter).

Visst, jag kan lägga ut alla zoner på egen hand...men det är rätt trist! Jag gillade själv att lägga zonförslag, både i app och forum och sen se de bli verklighet. Det är interaktionen med de lokala turfarna som är en stor del av varför just jag blev zm. Sen kan man tycka vad man vill om forumet och att det är svårt att lägga upp bilder...men det är kanske en annan diskussion? ;)

Turfa lugnt!

...och fortsätt lägga förslag i appen och puscha för de i forumet!
User avatar
Shitty
Zonemaker
Posts: 451
Joined: 22 May 2013 11:22
Country: Sweden
Location: Sthlm söderort

Re: Öppna kort

Post by Shitty »

Vallentuna kommun, Roslagsstoppet, längs E18 mot Norrtälje.
Klassiskt ställe att stanna och proviantera kokosbollar (farbriksförsäljning) innan vidare färd ut i Roslagen.
Ligger ett helt gäng me förslag där.
User avatar
Shitty
Zonemaker
Posts: 451
Joined: 22 May 2013 11:22
Country: Sweden
Location: Sthlm söderort

Re: Öppna kort

Post by Shitty »

Solna kommun, Polishögskolan vid Sörentorp.
Mitt på området finns en liten park och skulpturgrupp i början av denna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mats_Erik ... tn%C3%A4r)
"Samtal på en parkbänk"

Öppettider på området är 06,45-20.00 mån-tor 17.00 fre
Post Reply

Return to “Stockholm”