Zonförslag Kungsbacka Kommun

Moderator: Zonemakers

Post Reply
Blackwall
Posts: 16
Joined: 12 Jan 2016 21:07
Country: Sweden

Zonförslag Kungsbacka Kommun

Post by Blackwall »

Hej!

Väl inne i maj,så antar jag att vi fått en ny Zonläggare oss tilldelad, och jag vill passa på att först tacka avgående, Kingslayer, för ett mycket gott jobb. Sett ur mina lokalpatriotiska ögon, så fick Kungsbacka en beskärd del zoner, bra fördelat på Kungsbacka stad, och Billdal/Kullavik i nordväst.

Vi har även sett en kraftigt ökad aktivitet här i norra Halland, med både storturfare, och såna som tar en runda med hunden, eller på väg till/från jobbet. Jätteroligt! :D

Om vi nu då ser till nya önskemål här i norr, så skulle jag personligen nu se lite att man la några zoner vid fina platser strax utanför stan, kanske med någon/några förbindelsezoner på väg dit, för att locka till en fin och vacker turfrunda, lite utanför stan.

Det jag i första hand tänker på är att göra en "slinga" från nuvarande zon "Forsgården", runt Forsberget via Gåsevadholm, tillbaka till södra infarten (Zon: KingsÖrtagård) till Kungsbacka.

Dessa ligger som förslagen "StoreLund", "Gåsevadholm", "Spången", "MotVarberg" och "Ullavendel/VinterDroppen" i vår förslagskarta på Google Maps:
https://www.google.se/maps/d/edit?hl=sv ... RrHwmz-ZfA

Från zonen "Spången", kan man eventuellt välja "omvägen" via existerande zon "Rolfsbro" (Som idag ligger alldeles för ensamt för att tas annat än med företrädesvis bil.

De zonerna som är riktigt fina platser är Gåsevadholm och Spången, detaljerad motivering följer i kommande inlägg här.

MVH

Patrik/Blackwall
Last edited by Blackwall on 19 May 2016 15:37, edited 1 time in total.
Blackwall
Posts: 16
Joined: 12 Jan 2016 21:07
Country: Sweden

Re: Zonförslag Kungsbacka Kommun

Post by Blackwall »

Gåsevadholms Slott

https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A5sevadholms_slott

Image

Zonens exakta lokalisering kan diskuteras. Dock så är infarten till själva slottet privat område.
Jag får ta och trampa dit och kolla ut den bästa zonplaceringen, men nuvarande förslag är fullt möjligt, om än lite bilvänligt...
Blackwall
Posts: 16
Joined: 12 Jan 2016 21:07
Country: Sweden

Re: Zonförslag Kungsbacka Kommun

Post by Blackwall »

Spången

Image

Text från Geocachesida:
https://www.geocaching.com/geocache/GC1P4FE_vassbacka
En liten oas utmed Rolfsån. Skönt att bara stå på bron över forsande vatten och sia om vad som varit. Som det står på skyltarna gör du det på egen risk.
Markägaren är vidtalad och tyckte det var en bra grej. Han driver även en konferansanläggning på stället
Platsen är historisk. På 1900-talet låg här en smedja bl a. Här ligger nu en konstsmedja som visar hur smide gick till.
För längesedan byggde man en kospång över ån. På andra sidan ån låg då ett mejeri.
För att hålla de små barnen borta från ån varnade man för "Ånagubben"
Mer kan läsas på fotot skylten.

Image
Blackwall
Posts: 16
Joined: 12 Jan 2016 21:07
Country: Sweden

Re: Zonförslag Kungsbacka Kommun

Post by Blackwall »

BUMP!!

Är det så att det saknas bra zonförslag mer i själva Kungsbacka Stad, föreslår jag en titt på kartan här:

https://drive.google.com/open?id=1B3o3V ... sp=sharing
Blackwall
Posts: 16
Joined: 12 Jan 2016 21:07
Country: Sweden

Re: Zonförslag Kungsbacka Kommun

Post by Blackwall »

BUMP! BUMP!

Lyfter denna tråd, så att våra nya zonläggare skall hitta den! :-)
wsnurr
Zonemaker
Posts: 121
Joined: 31 Jan 2013 19:25
Country: Sweden

Re: Zonförslag Kungsbacka Kommun

Post by wsnurr »

Jag har hittat tråden :)

Och varför Gåsevadholms Slott inte redan har en zon förstår jag inte.
Blackwall
Posts: 16
Joined: 12 Jan 2016 21:07
Country: Sweden

Re: Zonförslag Kungsbacka Kommun

Post by Blackwall »

Hej zonläggare,

jag bumpar denna tråd. Det ena av förslagen nedan, Gåsevadholms slott blev en zon under föregående zonläggare, men det andra, Spången, fortfarande är ett utmärkt förslag som jag gärna skulle se förverkligat. En ytterligare aspekt med detta förslag, är att det ligger längs Kattegatleden, en mycket populär cykelled från Göteborg till Helsingborg.
Post Reply

Return to “Halland”