Ekstradryg vid Ekholmssjön - Hur tar man sig dit?

Moderator: Zonemakers

Post Reply
VilleErövraren
Posts: 5
Joined: 02 Jun 2017 19:09
Country: Sweden

Ekstradryg vid Ekholmssjön - Hur tar man sig dit?

Post by VilleErövraren »

Jag är ny på forumet så jag vet inte om jag lagt denna i rätt kategori men aja.

Hur som helst.
För oss som bor på landet är zoner som ni säkert vet en bristvara. Jag har en zon väldigt nära där jag bor, sedan är det 7 km fågelvägen till nästa zon. Denna zon 7 km bort är alltså zonen Ekstradryg, som ligger vid Ekholmssjön i närheten av Vittinge, längst ut på en liten udde som sticker ut i sjön. Jag har länge tänkt åka bort och ta den zonen, och idag tänkte jag att varför inte, så jag tog en cykeltur runt sjön, och passerade vägen som går norr om den. Jag tänkte att eftersom zoner oftast ligger på speciella platser skulle det säkert finnas en grillplats, brygga eller något likande där, och en stig som leder till den. När jag trampade fram på den smala grusvägen kollade jag åt vänster hela tiden för att se denna stig som jag trodde fanns. Men nej. Allt jag såg var tät skog och kalhyggen som avlöste varandra. Som orienterare tänkte jag inte låta lite skog hindra mig, så vid stället där det är som kortast mellan sjön och vägen på norra sidan la jag cykeln i diket och gick rakt mot sjön.

Inte många meter in i skogen var den och jag började följa vattnet för att ta mig bort till udden med zonen. Det var inte enkelt och fanns ingen stig. Ett antal rivsår från grenarna senare var jag framme. Udden var snarare en ö med ett vasshav mellan den och land. Jag hade kollat på Eniros karta över sjön och sett att det var en sankmark just där, så jag började ana att zonen skulle göra sig förtjänt av sitt namn. Men som orienterare tänkte jag inte heller låta en sankmark stoppa mig, så jag klafsade mig igenom den.

Det enda som fanns på ön var ett litet ruckel till stuga. Det var tydligt att den inte varit använd på många år, ändå var dörren låst. Genom fönstret syntes två dammiga britsar, en utspridd kortlek och några blockljus. Utanför låg lite diverse metallskrot. Jag gick i alla fall längst ut på ön och tog den eftertraktade zonen. När "zone taken"-signalen låtit gick jag tillbaka över ön och sankmarken och tillbaka genom skogen, innan jag gick bort till cykeln och cyklade vidare.

Nu till saken. Ekstradryg byter ägare ganska ofta. Kanske ungefär en gång i veckan vad jag sett. Den har 185 takepoints. Hur orkar så många med det här? Finns det någon enklare väg till den som jag missade? Att en zon ligger på ett ställe som är svårt att ta sig till är såklart ingen anledning för den att tas bort, men jag har svårt att tänka mig att, åtminstone någon som inte orienterar, skulle åka ut i ingenstans, gå rakt ut i snårig skog, genom en sankmark och ytterligare lite skog bara för att ta en zon på Turf. Att folk dessutom skulle göra det fler än en gång? Hur kan de tycka att det är värt det? Nu kom jag på att det dessutom är en bom där grusvägen går ut på en asfalterad väg, så från och med där måste färden ske på cykel eller till fots. Hur orkar folk?

Nu känner jag att det blev ett väldigt långt inlägg, men för att sammanfatta; Är det någon som läser det här som varit vid Ekstradryg? Hur tog du dig dit isåfall?
morgam
Donator
Posts: 267
Joined: 13 Dec 2011 11:50
Country: Sweden

Re: Ekstradryg vid Ekholmssjön - Hur tar man sig dit?

Post by morgam »

Jag bor sedan några månader inte så långt därifrån. Men vad jag sett under den tiden så har den inte varit så välbesökt. Arn16, hylaeus och HogSquare vad jag sett. Jag har tänkt ta mig dit men det har inte blivit av. Jag blev väl inte mer motiverad nu heller :-)
/Morgam

Skickat från min D5803 via Tapatalk

morgam
Donator
Posts: 267
Joined: 13 Dec 2011 11:50
Country: Sweden

Re: Zonförslag

Post by morgam »

Arn SC

Skickat från min D5803 via Tapatalk

morgam
Donator
Posts: 267
Joined: 13 Dec 2011 11:50
Country: Sweden

Re: Ekstradryg vid Ekholmssjön - Hur tar man sig dit?

Post by morgam »

Undra var resten av mitt meddelande tog vägen?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

morgam
Donator
Posts: 267
Joined: 13 Dec 2011 11:50
Country: Sweden

Re: Ekstradryg vid Ekholmssjön - Hur tar man sig dit?

Post by morgam »

Aha, nu ser jag. Ursäkta spamandet.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

User avatar
Hogsquare
Posts: 74
Joined: 31 Mar 2013 18:09
Country: Sweden

Re: Ekstradryg vid Ekholmssjön - Hur tar man sig dit?

Post by Hogsquare »

Zonen kom till 24/12 2015 o har tagits 8 ggr av 6 olika Turfare.Det är bara en tillfällighet att den nyligen tagits 4 ggr. Se http://warded.se/turf/zones.php?zone=EkstraDryg
Hylaeus o jag har tagit z 2 ggr/var. En gång på vintern (cykel och promenad över isen) och förra helgen (cykel från bommen i söder och kortaste vägen österut fr grusvägen)..
Turf har zoner med varierande svårighetsgrad precis som i orientering. Kolla Youtube: Jobbaförzonen, Kodöden, Säbynightmare.
Order of Aquamen Member. 2nd holder of Gröneborg (formerly GreenFortress)
User avatar
Hogsquare
Posts: 74
Joined: 31 Mar 2013 18:09
Country: Sweden

Re: Ekstradryg vid Ekholmssjön - Hur tar man sig dit?

Post by Hogsquare »

Varför tar vi Turfare besvärliga zoner?
Medalj delas ut för unika zoner I olika valörer från den citrongula (15 unika) till lila (5000 unika)
Särskild rankinglista finns för de som är i topp på unika zoner. Se warded.se
Varje Turfare kan se hur många tagningar de själva gjort på olika z.det visas i siffror och färger på kartan i Warded.se
Ytterligare en älskad statistiksida är Lundkvist.com som man kan anmäla sig till. Då får man bl.a. info hur många zoner man tagit i tex Uppsala län, Heby kommun och hur stor andel av Z i kommunen man tagit. Som exempel kan du gå in och titta på vad jag tagit eller titta i sammanställningen vilka som tagit flest s.k. attribut zoner (kyrkor, vattenzoner mm).
Genom tredjepartsutvecklade tillämpningarna blir Turf betydligt mer än att bara ta zoner.
Order of Aquamen Member. 2nd holder of Gröneborg (formerly GreenFortress)
VilleErövraren
Posts: 5
Joined: 02 Jun 2017 19:09
Country: Sweden

Re: Ekstradryg vid Ekholmssjön - Hur tar man sig dit?

Post by VilleErövraren »

Hogsquare wrote: 03 Jun 2017 13:43 Zonen kom till 24/12 2015 o har tagits 8 ggr av 6 olika Turfare.Det är bara en tillfällighet att den nyligen tagits 4 ggr. Se http://warded.se/turf/zones.php?zone=EkstraDryg
Hylaeus o jag har tagit z 2 ggr/var. En gång på vintern (cykel och promenad över isen) och förra helgen (cykel från bommen i söder och kortaste vägen österut fr grusvägen)..
Turf har zoner med varierande svårighetsgrad precis som i orientering. Kolla Youtube: Jobbaförzonen, Kodöden, Säbynightmare.
Tack för svar!
Warded hade jag missat att kolla för den zonen. Blev förvånad att den bara blivit tagen 8 gånger, de flesta gånger jag kollat har någon haft den, men så var slumpen tydligen. Lundkvist.com hade jag missat helt, jag får se till att anmäla mig där även om jag inte direkt satsar på att ta unika (är för övrigt inte en så jätteinbiten turfare).

Funderar på att ta en cykeltur förbi Ekholmssjön och revisita zonen imorgon. Kanske också skriva ut en affisch och sätta upp den på väggen till huset jag nämnde, så regnar den förhoppningsvis inte bort så fort. Inte för att det direkt är någon som kommer gå ut dit och börja turfa för att den ser affischen, men åtminstone kommer framtida turfare på väg till zonen se något turf-tecken.

Jobbaförzonen och Säbynightmare såg verkligen inte enkla ut :D
Post Reply

Return to “Uppsala”