Västmetron och nya zoner i Esbo

Moderator: Zonemakers

WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Västmetron och nya zoner i Esbo

Post by WildLynx »

Så småningom kommer den såkallade Västmetron (förlängning av Helsingfors metro västerut) att tas i bruk. Eventuellt under den kommande sommaren/hösten (den skulle egentligen tas i bruk redan 2014, sedan augusti 2016...). I samband med metrobygget har det gjorts mycket byggnadsarbeten, och områdena kring de nya stationerna utvecklas nu snabbt och blir bra platser för nya zoner. Här ett första förslag till vår zonmakare i Södra Finland.

Jag såg idag att cykelparkeringsområdet vid Idrottsparkens (Urheilupuisto på finska) station nu är färdig och tillgänglig. Jag ställde mig på cykelparkeringen och gjorde på plats ett zonförslag "SportMetro" i appen. Placeringen av den är alltså rätt. Här kommer några ytterligare förklaringar och förslag:

Så här ser stationen ut just nu (den är färdig, väntar bara att öppnas). Cykelparkeringen i förgrunden (längs den södra väggen av stationen):
Image

Här en detaljbild från Turfkartan. Stationen är markerad med rött, och den föreslagna zonen med gult. Jag stod ungefär vid det gröna krysset när jag gjorde upp förslaget:
Image

Om den föreslagna zonen (gul) blir för nära den nuvarande zonen "BaronaCorner" (röd) så kan den gamla zonen med fördel flyttas till det gröna krysset längst till vänster (mitt i idrottsparken) eller till något av de två andra gröna kryssen.
Image

Planen för området kring stationen ser ut så här. Bakom stationen blir ett litet torg, men där lönar det sig inte att placera zonen, eftersom det inom kort blir en byggnadsarbetsplats:
Image

Den gamla BaronaCorner-zonen har i mitt tycke ett dåligt namn. Den idrottshall som nu heter Espoo Metro Areena hette ursprungligen Länsiauto Areena, sedan Barona Areena och nu Metro Areena, allt efter vem som råkar vara huvudsponsor. Varför göra reklam för bemanningsföretaget Barona? Den blå kupolhallen som är närmast zonen heter Ratiopharm Areena. Varför inte döpa om zonen till Urheilupuisto (idrottsparken) eller TapiolanUrheilupuisto som är det rätta namnet på området?
Last edited by WildLynx on 03 May 2017 15:09, edited 1 time in total.
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Västmetron och nya zoner i Esbo

Post by WildLynx »

Flera förslag kommer anefter som de olika stationernas områden blir färdiga och tillgängliga.... ;)
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Västmetron och nya zoner i Esbo

Post by WildLynx »

Så har följande byggnad längs västmetrolinjen öppnats. Idag är det invigning av köpcentret "Niitty" som finns ovanför den kommande stationen Niittykumpu (Ängskulla på svenska). Jag gjorde idag på plats vid den nya byggnaden i appen ett zonförslag ("NiittyZone") strax öster om ingången till metron och köpcentret. Här lite beskrivningar:

Invid köpcentret finns två tornhus (24 respektive 12 våningar) och så här ser det ut från andra sidan Havsvindsvägen. Den föreslagna zonen finns vid pilen.
Image

Ingången till metron och köpcentret. Zonen skulle bli strax utanför bilden till vänster.
Image

Här ett 180 graders panorama taget så att jag står i den föreslagna zonens nordöstra hörn. Det grönaktiga området skulle vara den föreslagna zonen. Från byggnadens hörn rakt ut till Havsvindsvägen, längs den till Gäddviksvägens korsning, en liten bit längs Gäddviksvägen och tillbaka till utgångspunkten. Så här täclker man in cykel- och gångväg och korsningen till lättrafikleden som går under Gäddviksvägen (avspärrad tills vidare, syns i mitten av panoramat).
Image

Och så här ser området ut på Turfkartan. Det gula området är den föreslagna zonen ungefär som jag gjorde den i appen (koordinaterna i appen stämmer bättre).
Image

Hoppas att zonmakaren håller med... :?: :D
Munin
Zonemaker
Posts: 382
Joined: 25 Sep 2014 19:35
Country: Sweden
Location: Uppsala/Sweden

Re: Västmetron och nya zoner i Esbo

Post by Munin »

Hejsan!

Tack för dina förslag, fortsätt komma in med de :) Och fortsätt turfa runt och ta zoner...

För att jag ska kunna hitta dina zonförslag i appen, underlättar det om du skriver vilken redan existerande zon som ligger i närheten. Jag kan nämligen inte söka på zonförslag, bara på zoner som redan finns...

Turfa lungt!
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Västmetron och nya zoner i Esbo

Post by WildLynx »

Superbt! Äntligen lite nya zoner också i den här delen av Esbo! :-) Ok, jag skall skriva in namnen på de närmaste zonerna i fortsättningen. Det ser ut att finnas en liten chans att västmetron öppnar i september (tro det den som vill) och då börjar man komma åt också de andra stationerna. Mattby och Kägeludden har redan zoner, men vid Otnäs satation saknas en. Återkommer! Nu ut på en liten turfrunda för att plocka några unika... :-)
Munin
Zonemaker
Posts: 382
Joined: 25 Sep 2014 19:35
Country: Sweden
Location: Uppsala/Sweden

Re: Västmetron och nya zoner i Esbo

Post by Munin »

Gör så! :)

...och om de inte ligger helt bra till, säg till (helst via issue-webben), så fixar jag.
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Västmetron och nya zoner i Esbo

Post by WildLynx »

Nu tillbaka från en 9,5 km runda. 13 zoner (7 nya och 6 från tidigare). Alla zonerna ligger perfekt! Det här var första gången jag kunde köra en turfrunda i den här delen av Esbo med zonernas medelavstånd mindre än 1 km! Hittills har jag fått räkna med antal zoner = antal kilometer. :-)
Munin
Zonemaker
Posts: 382
Joined: 25 Sep 2014 19:35
Country: Sweden
Location: Uppsala/Sweden

Re: Västmetron och nya zoner i Esbo

Post by Munin »

Så bra! Det är lite trist när zonerna ligger med 1 km+ mellanrum. Hoppas det kommer någon och tar av dig zonerna, så du måste ut igen...och igen...och igen!

Fortsätt lägga förslag, det lönar sig. Även om det nog inte blir några fler denna månad...vill inte skämma bort er ;)

Turfa lungt!
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Västmetron och nya zoner i Esbo

Post by WildLynx »

Så körde jag hem resten av de nya zonerna, de som finns i Mankansområdet. Alla var ok utom Klovisbranten och den gjorde jag nyss issue på! Jag kan ännu åka dit och ta en bild av hur där ser ut och göra förslag till justerad placering, återkommer antagligen med den senare idag.
Munin
Zonemaker
Posts: 382
Joined: 25 Sep 2014 19:35
Country: Sweden
Location: Uppsala/Sweden

Re: Västmetron och nya zoner i Esbo

Post by Munin »

Kul att nästan alla låg bra till, inte alltid så lätt att avgöra med kartan. Därför det är bra med folk på plats :)
Post Reply

Return to “Zones”