Görvälnreservatet (Järfälla)

Moderator: Zonemakers

Post Reply
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Görvälnreservatet (Järfälla)

Post by Changrila »

I Järfälla finns en stor, fin skog med bra(!) cykel- och gångstigar, en skog som är i princip helt zonlös. Det borde såklart ändras på :D

När man har kartan något utzoomad på dator syns de flesta större stigar på kartan, jag tog mig dock friheten att rita dit en som inte syns, en av de bästa faktiskt. För enkelhetens skull hade det varit lämpligt att placera en zon i varje större korsning, det skulle ändå få ut turfare på de fina stigar som finns överallt och inte tvinga in någon på en förutbestämd rutt.

Mina förslag blir därför såhär:
Image

Jag kan försöka ge mig ut med cykel i området senare idag och ha igång runkeeper för att ta reda lite mer exakt hur stigarna går. Då kan jag också ordna foton från området.
User avatar
Shitty
Zonemaker
Posts: 451
Joined: 22 May 2013 11:22
Country: Sweden
Location: Sthlm söderort

Re: Görvälnreservatet (Järfälla)

Post by Shitty »

Oj, seriöst!
Jorå, ser ju verkligen ut som d behövs zoner i området, men 8(!) st, om du va tvungen att rangordna efter mest önskade, hur såg d ut då? :)
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Görvälnreservatet (Järfälla)

Post by Changrila »

Ja, det blev lite många önskemål :p
Det visade sig att runkeepers karta är mycket(!) bättre vad gäller att visa alla stigar och vägar, samt att jag tänkte helt fel kring hur "min" stig går.
Här är länk till runkeeperkarta med min stig markerad:
https://scontent.fmmx1-1.fna.fbcdn.net/ ... D1B0E&dl=1

Högsta prio tycker jag borde vara zonen längst ner på kartan i första inlägget. Jag vet att det ligger zonförslag i appen där också så den borde vara lätt att hitta. Därifrån kan man gå/cykla åt alla möjliga håll i skogen.

Som nr 2 tycker jag att zonen till vänster allra högst upp passar bra. Där som "min" stig ansluter till den stora grusvägen. Jag har filmat hur det ser ut i den korsningen, lägger upp det här snart.

Nr 3, den som är i korsningen på min stig. Helt enkelt eftersom min stig är fantastiskt bra och man därifrån kan välja att gå antingen till höger ut mot Kallhäll eller till vänster ut mot Görväln. Även den korsningen har jag film på. För att placera den zonen rätt krävs nog kartan i det här inlägget till hjälp...

Sedan är det väl lite saksamma med de andra zonerna, de har jag tänkt mest för att öka aktiviteten i området. Placerar man zoner i östra delen av området så lär de snabbt börja tas av de turfare som härjar i Järfälla, men å andra sidan är det väldigt glest med zoner ut åt väster, mot själva Görvälns slott osv och att förtäta där skulle vara underbart bra...

Många av de turfare som härjar i Jakobsberg bor i Viksjö, men eftersom Viksjö är så zonfattigt så flyttar turfarna på sig för att få mer effektiva rundor.
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Görvälnreservatet (Järfälla)

Post by Changrila »

Här är en film från korsningen på "min" stig. Zonen som på första kartan är felplacerad, men åtminstone är den som är högst upp till höger av mina förslag:
https://www.instagram.com/p/Ba3_Ly-FU7a ... by=turfare

Nästa zon, till vänster om den första på min karta:
https://www.instagram.com/p/Ba3_WrelyYI ... by=turfare

Grusvägen/traktorvägen som syns i film 2 är markerad även på turfkartan, den heter visst Kärrvägen och är mycket lättframkomlig. Som man ser på kartan i första inlägget går den rakt från bostadsområdet, upp genom skogen och så kommer man ut strax till höger om zonen AysuochEbrah. Den vägen kan gärna få zoner lite överallt :p
User avatar
Shitty
Zonemaker
Posts: 451
Joined: 22 May 2013 11:22
Country: Sweden
Location: Sthlm söderort

Re: Görvälnreservatet (Järfälla)

Post by Shitty »

Kanon, snyggt! Då har vi lite mer å jobba med...
Håll till godo :)
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Görvälnreservatet (Järfälla)

Post by Changrila »

Spännande! :D :D
User avatar
Shitty
Zonemaker
Posts: 451
Joined: 22 May 2013 11:22
Country: Sweden
Location: Sthlm söderort

Re: Görvälnreservatet (Järfälla)

Post by Shitty »

Kommer dröja en stund tho...
Post Reply

Return to “Stockholm”