Färgblinda

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Post Reply
User avatar
Bast
Posts: 93
Joined: 19 Nov 2012 17:56
Country: Sweden
Location: Jönköping
Contact:

Färgblinda

Post by Bast »

Idag så visade jag turfappen för en gammal kollega och skulle förklara de gröna och röda pluttarna på skärmen.
Dock så såg han bara lite skimmer på skärmen då han är färgblind.

Så mitt förslag blir att det kanske skulle finnas ett val i appen där man kan sätta egna färger på zonerna för att underlätta även för de med detta handikapp.

Turf skall ju vara för alla. :smile:


Skickat från min LG-P700 via Tapatalk 2
Image Image Image Image Image Image Image
Image
Mobil: iPhone 5 Färdsätt: Cykel Stad: Jönköping
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Färgblinda

Post by SaLa »

Hej Bast! Det har kommit upp liknande förslag tidigare. Är dock osäker på om/vad dev sagt. Själv tycker jag också att ett slags "colour mode" vore bra, fast helst ska det inte frångå turfstilen för mycket :) .
Teien
Posts: 6
Joined: 31 Aug 2016 05:59
Country: Denmark

Re: Färgblinda

Post by Teien »

Har også problemer med dette selv, særlig de røde zonene mot landskapet for øvrig.

Forslag:
Hva om det kom et hvitt kryss i zonene som var tatt,
og en hvit sirkel i de nøytrale zonene?

Det ville i hvertfall være til stor hjelp for meg, da rødt og grønt er vanskelig å skille, særlig utendørs!
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Färgblinda

Post by Changrila »

Jag håller med om att det vore bra. Själv ser jag allt i appen utan några som helst problem, men min mor har mycket liten nytta av kartan osv, för hon ser helt enkelt inte vad som är på den ordentligt. Hon turfar ändå, men jag är helt övertygad om att hon hade turfat mycket mer om hon getts en möjlighet att faktiskt se vad det hela handlar om...
Om det "frångår turfstilen" eller inte borde inte heller spela någon större roll, det viktiga är väl att folk har möjlighet att turfa? Att själv få välja färger på zoner och kanske ha något "färgfilter" över hela kartan tror jag hade varit tokigt bra.
User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Färgblinda

Post by LeiLar »

Håller med till 100 procent!
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
Teien
Posts: 6
Joined: 31 Aug 2016 05:59
Country: Denmark

Re: Färgblinda

Post by Teien »

Er det andre enn meg som opplever at etter siste oppdateringen har fargene på zonene i appen blitt ENDA vanskeligere å se?
Det er nærmest umulig å skille røde fra grønne (regner med det er hva fargene egentlig er???), og særlig i solskinn...
HappyF
Zonemaker
Posts: 290
Joined: 08 Aug 2012 10:53
Country: Sweden
Contact:

Re: Färgblinda

Post by HappyF »

Nu finns en uppdatering av appen (2.0.2 på Android och 2.0.1 på ios) som ska ge bättre färger för färgblinda.
User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Färgblinda

Post by LeiLar »

HappyF wrote: 17 Apr 2018 13:55 Nu finns en uppdatering av appen (2.0.2 på Android och 2.0.1 på ios) som ska ge bättre färger för färgblinda.
Bra jobbat! Goda nyheter för många.
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Färgblinda

Post by Changrila »

scorp wrote: 17 Apr 2018 20:57 Jag märker ingen skillnad. Vad är ändrat?
Det är ändrat så att zonerna är (nästan) lika tydliga som de var innan den nya turfversionen släpptes.
HappyF
Zonemaker
Posts: 290
Joined: 08 Aug 2012 10:53
Country: Sweden
Contact:

Re: Färgblinda

Post by HappyF »

scorp wrote: 17 Apr 2018 20:57 Jag märker ingen skillnad. Vad är ändrat?
Nyanserna av de gröna och röda (kanske de gula också) ska vara ändrade så att de kan skiljas åt lättare för vissa typer av färgblindhet.
Post Reply

Return to “Förslag”