Bilturfare

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by RxhLL »

Hmm.
Har vi turfare någon form av miljöpolicy?
Finns det någon turfare, som anser att utsläpp av fossil-koldioxid (bil-/motorcykel-/moped-/turfning, ) för att öka poängskörden är viktigare än omsorgen om miljön? Om så, var snäll och argumentera för detta i denna tråd.
Ser fram emot svar också från ansvariga för Turf!
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Bilturfare

Post by Moskeroll »

Nollutsläpp? Hur har du tänkt att genomföra det och med vilken rätt? Hur tycker du det skall kontrolleras och utav vem?
Nollutsläpp skulle även innebära att du inte fick ta bilen till en affär för att köpa nya skor/kläder eller cykel/cykeldelar för att kunna turfa till fots eller med cykel, du skulle få tillverka din utrustning själv med material som finns/produseras i närheten så att inte fossila bränslen hade används till frakt av din utrustning, det finns direkt och indirekt påverkan.
Miljöfrågan är viktig, jag förnekar inte det, har själv vidtagit åtgärder och bytt ut olika fordon till fordon som är mera miljövänlig, låtit bli att köpa kasse när jag handlat mm men det är inte samma sak som att förbjuda andra.
Sedan är det spelets regler, vem bestämmer dom tror du? Du? Dom som har skapat appen? Crew? Spelets användare? Alla tillsammans?
Jag kan berätta för dig att alla regler (det finns endast någon enstaka, att ett turfkonto är personligt och att skrivbordsturf ör förbjudet) bestämms av dom som skapat appen, allt nytt som kommer i appen bestäms av skaparna, ibland efter önskemål från användare.
Kom till att tänka på kläder, du vet att funktionskläder i syntet tillverkas av oljeprodukter, så då är frågan skall det också förbjudas.....
Hoppas att du inser att miljöfrågan är större än en spelapp i mobilen, apropå mobilen, hur mycket fossila bränslen tror du det har använts före den hamnar hos dig....
Tror nog dom flesta turfar med sitt egna samvete, förutsättningar, möjligheter, tid, ork och lust, brott mot lagar är polisens ensak och inte turf.
Vill du påverka användanden av fossila bränslen så borde du kanske bli politiker istället?
RxhLL wrote:Maqqan: Jag förespråkar inget speciellt sätt att ta sej till zonerna. Jag förespråkar nollutsläpp av fossil-koldioxid samt genomtänkta poängsystem/zoner som missgynnar dem som förleds bidra till förstöra förutsättningarna för liv på planeten jorden! Målet att nå höga poäng måste underordnas vår livsmiljö. Vv. läs de artiklar jag refererar till.
Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Ninetail
Posts: 3
Joined: 07 May 2016 00:02
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Ninetail »

Nej, det finns ingen miljöpolicy. Vi följer lagstiftningen i det land vi spelar i och det räcker. Vi måste inte lämna in bevis till turfcrew om att vi valt det miljövänligaste alternativet när vi reser till nya regioner och inte heller på att vi valt rätt drivmedel när vi kör egen bil/MC/moped/skoter/båt. Vi lämnar inte heller in bevis på att vi inte kör elcykel. Vi har inte krav på cykelhjälm för vuxna som spelar i Sverige trots att det framförts önskemål om det. Vi har inga krav på köttfria events eller regler om huruvida man får turfa i fleecekläder eller hur länge man får duscha efteråt. Vi får ha dubbdäck på bilar och cyklar och vi får köpa dem vart vi vill. Vi kan köpa ny cykel varje år om vi så vill, eller äga fem stycken fast många skulle tycka att det är onödigt.

Det du efterfrågar är inte möjligt utan att fundamentalt ändra reglerna för spelet så att det uteslutande blir en motionsapp. För att göra det skulle man t ex kunna ta bort möjligheten att ta zoner utanför den egna regionen, att ta Explorermedaljer, samla på nationalparker etc. Man kan ställa in alla events och Bonanzor där man misstänker att det kommer att resas.

För att verkligen se till att reglerna följs skulle man också kunna införa något slags angivarsystem. Det är svårt att komma åt att det går att köra riktigt långsamt med bil för att fejka cykling, samtidigt som det finns många som cyklar väldigt fort. Bäst då att vi håller koll på varandra och rapporterar allt vi ser.

Om du läser hela tråden ser du att det finns många argument för ett turfande du själv inte tycker om. Ja, jag tycker att miljön är viktig, men jag tycker också att det finns andra hållbarhetsfrågor. Frågan om stad vs landsbygd är t ex oerhört viktig, liksom frågan om vi ska ha vårt eget försvar eller någon annans. Delaktighet, att ingen ska behöva känna sig utestängd pga funktionshinder eller fysisk och psykisk ohälsa är också viktigt. Att vara mot bilism är en lyx större delen av Sverige inte kan ägna sig åt. Samma sak gäller de elbilar som finns på marknaden idag. Kom igen när de funkar i norra Norrland på vintern så kan vi diskutera.
RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by RxhLL »

Då får vi fundamentalt ändra reglerna och utforma en miljöpolocy - inget att välja på!
T. ex. utforma poängsystem och zonplacering så att man totalt sett förlorar på bilturfning.
Det fåniga halvpoängsystemet och 23-timmarsregeln för revisits gör ingen glesbygdsbo glad.
Jag gillar turfning men inte bilturfning. Korta avvikelser för att ta turfar nära bilfärdvägen är OK.
(Vi kör bilar med ca. 50 % biodrivmedel).

Ett litet räkneexempel:
1 ton fossil-CO2 smälter 3 m3 is i Arktis/Antarktis. En fossil-CO2-bil släpper ut ca. 1 kg fossil-CO2/mil.
Alltför många bilturfar, kör långa sträckor för att turfa och släpper ut fossil-CO2.
Turfat över ett varv runt jorden står det i några tusen turfares rutor.
Säg två tusen aktiva turfare, ett varv runt jordklotet för var och en av dessa, medel-bilturfning 10% därav.
Detta blir 800 ton CO2 sedan Turf startades - 2400 m3 is.
Felaktiga antaganden och felräkning förstås. Och några turfare kör ju elbil/biogasbil.
Föreslår att ni räknar på ett eget exempel - gärna baserat på egen bilturfning.
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by captHaddock »

Diskussionen är intressant. Jag tycker inte det är konstigt att turfare gör en liten omväg när de är ute med bilen på resa genom landet för att ta en ny unik zon. Ofta ligger ju dessa zoner som ligger lite avsides på ett fint ställe med lite historia så det blir som turism.

Dock har jag väldigt svårt att förstå mig på turfare som börjar med att bilturfa järnet ett par timmar vid varje omgångsstart och då tar samma zoner varje gång. Jag har försökt fundera på vad som kan motivera detta beteende men har inte kommit på något som är i närheten av en OK anledning. Om någon har någon teori så är jag nyfiken :roll: .
Jag drar slutsatsen att dessa personer antagligen skulle behöva hjälp av något slag, psykolog skulle nog vara en bra start :|

PS: Den anledningen jag har kommit på är att dessa turfare vill ha zoner som ger dom PPH för flera veckor eller kanske hela omgången men dessa turfare är sällan med i toppen så PPH borde inte vara så viktigt kan man tycka.
Mitt förslag är att sätta en zon till 0 pph om någon har haft den mer än en vecka. Kanske skulle kunna minska bilturfandet en aning?
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Bilturfare

Post by Moskeroll »

RxhLL wrote:Då får vi fundamentalt ändra reglerna och utforma en miljöpolocy - inget att välja på!
T. ex. utforma poängsystem och zonplacering så att man totalt sett förlorar på bilturfning.
Det fåniga halvpoängsystemet och 23-timmarsregeln för revisits gör ingen glesbygdsbo glad.
Jag gillar turfning men inte bilturfning. Korta avvikelser för att ta turfar nära bilfärdvägen är OK.
(Vi kör bilar med ca. 50 % biodrivmedel).

Ett litet räkneexempel:
1 ton fossil-CO2 smälter 3 m3 is i Arktis/Antarktis. En fossil-CO2-bil släpper ut ca. 1 kg fossil-CO2/mil.
Alltför många bilturfar, kör långa sträckor för att turfa och släpper ut fossil-CO2.
Turfat över ett varv runt jorden står det i några tusen turfares rutor.
Säg två tusen aktiva turfare, ett varv runt jordklotet för var och en av dessa, medel-bilturfning 10% därav.
Detta blir 800 ton CO2 sedan Turf startades - 2400 m3 is.
Felaktiga antaganden och felräkning förstås. Och några turfare kör ju elbil/biogasbil.
Föreslår att ni räknar på ett eget exempel - gärna baserat på egen bilturfning.
Vad var det du inte förstog när jag förklarade vem som bestämmer turfs regler? Passar dom dig inte så är det ingen som tvingar dig att spela turf!
Ingen spelare har rätt att kräva andra spelare skall sluta använda fossila bränslen! Det är landets lagar som gäller, och jag hoppas och tror att spelarna är laglydiga, vilket som, turf har ingen rätt att leka polis!
Jag redovisade åtgärder vi har gjort i våran familj för att minska våran påverkan på klimatförändringarna, jag har inte sett att du har redovisat dina åtgärder annat än att komma med krav på andra spelare! Så därför frågar jag dig vad har du personligen gjort för att minska klimatpåverkan?
Själv bor jag i ett modernt högteknologiskt samhälle och vill absolut inte tillbaka till medeltiden.
Och ja, jag och min familj provar så gott det går att leva miljövänligt fast vi inte alltid lyckas, men det är på vårat egna samvete och ansvar och inte en spelapp.

Så jag tycker du skall driva din nolltolleranskampanj på ett ställe där den behövs istället för här där 99,9 % av användarna använder appen för motion.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by RxhLL »

Dä ä svårt å förklar för dom som int begrip.
Jag provar ändå:
Mänskligheten måste sluta släppa ut fossil-CO2 pga. att dess andel i växthuseffekten kan leda till klimatkatastrof och mänsklighetens utplånande.
Vv. läs de rapporter jag tidigare refererat till.
En tyvärr alltför långsam övergång till nollutsläpp av fossil-CO2 pågår i länder med vettig statsapparat.
I Sverige, bonus/malus, bidrag för energinvesteringar och elfordon, bortre nollgräns satt till 2050 mm.

Turfningen är inte undantagen!
Antingen anpassa oss eller lägga ned turfning.
Även vi turfare måste ha respekt för Rio-deklarationens försiktighetsprincip (googla på Rio-deklarationen).

Kolla omgångens första dygn i Zundins Omgångsunika. Du behöver inte leta länge för att hitta turfare som kört tiotals mil för att samla gula zoner. Och antalet sådana bilturfare ökar i stället för att minska resp. upphöra.
Last edited by RxhLL on 05 Jun 2018 00:24, edited 1 time in total.
Ninetail
Posts: 3
Joined: 07 May 2016 00:02
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Ninetail »

Återigen, ingen av er som ifrågasätter bilturf är intresserade av att läsa svaren ni får. Varför är man i behov av psykolog om man tycker att det är kul att köra bil? Hur vet ni att folk är ute på turfrunda utan annat mål än att ta pph? Varför skulle det vara tråkigt att ta samma zon upprepade gånger med bil medan det är skitskoj att ta dem med cykel? Saknar ni inlevelseförmåga och fantasi eller har ni bara en riktigt tråkig bil?

Den pph man får genom att ta avlägsna zoner med bil är försumbar jämfört med den man får genom att ta centrala zoner med cykel. Att argumentera kring vilka som är värdiga att få ta över ens pph känns ärligt talat mest som bitterhet över att man kanske inte tycker att det är 100 % roligt att vare sig cykla eller motionera. Ett tips kan ju vara att fundera över om det verkligen är cykling man ska ägna sig åt om man känner så. Är det så kul som man ger sken av borde det ju vara välkommet med någon som rensar banan emellanåt.
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Bilturfare

Post by Moskeroll »

Du har helt rätt, det är svårt att förklara för den som inte begrip, där klassar du in, svara på mina frågor om vad du har gjort själv för att minska din påverkan på klimatfrågan före jag är med vidare på disskution.
RxhLL wrote:Dä ä svårt å förklar för dom som int begrip.
Jag provar ändå:
Mänskligheten måste sluta släppa ut fossil-CO2 pga. att dess andel i växthuseffekten kan leda till klimatkatastrof och mänsklighetens utplånande.
Vv. läs de rapporter jag tidigare refererat till.
En tyvärr alltför långsam övergång till nollutsläpp av fossil-CO2 pågår i länder med vettig statsapparat.
I Sverige, bonus/malus, bidrag för energinvesteringar och elfordon, bortre nollgräns satt till 2050 mm.

Turfningen är inte undantagen!
Antingen anpassa oss eller lägga ned turfning.
Även vi turfare måste ha respekt för Rio-deklarationens försiktighetsprincip (googla på Rio-deklarationen).

Kolla omgångens första dygn i Zundins Omgångsunika. Du behöver inte leta länge för att hitta turfare som kört tiotals mil för att samla gula zoner. Och antalet sådana bilturfare ökar i stället för att minska resp. upphöra.
Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk


Ps nu skall jag ut och köra ca 9 mil med diselbil.
RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by RxhLL »

Vi halverar vår el var 10:e år. Basår 2000. Då ca. 24 000 kWh, nu ca. 9 000 kWh. Grön el.
Delmålet 6 000 kWh år 2020 löses med råge medelst 6 vindkraftandelar (beställda).
Villa med treglasfönster, luft-/luft-värmepump, frånlufts-varmvattenberedare, solluftvärmare för garaget, A++ för kyl/frys och tvätt/tork, mm.
Konstruerat datasystem för kontinuerlig online-uppföljning av el och temperaturer: Nätansluten Raspberry Pi 3 med 1-wire system.
Och VIKTIGT: Investeringarna har betalat sej själva.

Vi halverar våra fossil-CO2-utsläpp enl. samma mönster. Ca. 260 g/km år 2000, nu under 65 g/km, dvs. 2020-målet klart. Bilar: VW Ecofuel går på gas med 50-100% biogas, Volvo S60 eDdrive går på Evolution diesel med 30-50% biodiesel. Vi räknar fossil-CO2-utsläpp per summa körd sträcka.

Cykel och elcykel. Tog lite över 600 turfzoner i maj varav ca. 300 revisits.
Tagit zoner nära bilfärdvägen vid långfärder - några få undantag (avlägsna zoner).
Cykel på dragkulan och cykelturf då jag besöker grannkommuner för annat än turfning.
Har tidigare kört bil till grannkommuner enkom för att turfa - det är slut med detta.

Denna period: Ska se om det går att vara kvar i grupp 5 helt utan bilturfning.

Moskeroll, din tur!
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”