INFO angående tredjepartsutveckling

User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010, 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

INFO angående tredjepartsutveckling

Postby Arias » 26 Jul 2011, 18:24

Bakgrund:
Jag skapar denna tråd då spelet växer hela tiden och allt fler vill hjälpa till och hitta på roliga tredjepartsprodukter. Vi känner helt enkelt inte att folk ska utesluta skapandet av tredjepartsidéer på grund av bristande lättillgänglig information.
Därför tänkte jag samla all info angående detta ämne, vad det finns för API'er att tillgå, vilka tredjepartsprodukter som redan skapats etc etc i denna tråd.
Update 25/1 2013
For those of you creating third party implementations of our beloved game, TurfAPI version 2 has just been released.

Read more about the API here: http://wiki.turfgame.com/sv/TurfAPI_V2
http://wiki.turfgame.com/en/wiki/Turf_API
API'er som finns att tillgå i dagsläget:
  • För att hämta info från spelare;

    Code: Select all

    http://turfgame.com/thirdparty/user/användare/användare

    Exempel:
    http://turfgame.com/thirdparty/user/Arias/Drassen/Simon
    RSS, För att enkelt hämta info angående senaste tagningar;

    Code: Select all

    Standard URL, visar 10 senaste tagna zonerna i hela Sverige
    Exempel: http://rss.turfgame.com

    Om du bara vill se zoner från en specifik region skriver du: region=XXXX
    Exempel: http://rss.turfgame.com?region=stockholm

    Om du vill välja hur många zoner som ska visas (1-100) skriver du antal=XX
    Exempel: http://rss.turfgame.com?region=uppsala&antal=50
Tredjepartsprodukter som redan skapats:
  • * Statistik
    • Mäktig statistik som täcker det mesta.
      - Tack Eddyueue
    * Turf Widget Beta
    • Widget att ha på mobilen, visar info om hur många zoner, poäng, pph du har och om du blivit av med någon zon.
      - Tack Drayon
    * Signatur Widget
    • Snygg widget som man kan ha i sin signatur, visar snabb info om dig som spelare.
      - Tack iostream & Jojje167
    * TurfNav
    • En app till mobilen som bland annat visar zoner på en karta tillsammans med navigeringsinformation.
      - Tack pata
    * Grupplistor / grupptävlingar
    • Ett projekt för att kunna skapa grupptävlingar på ett praktiskt och snyggt vis.
      - Tack Pinky
    * Turfify
    • En notifikations app som ger notifikationer om när man förlorat en zon.
      - Tack Acrux

Tredjepartsprodukter som har requestats:
  • * Plugin till LiveView
    • Ett plugin att ha till sin Sony Ericsson LiveView helt enkelt.
    * Android Notification
    • En minimalistisk och resurssnål app/service som kollar mot servern med jämna intervall och meddelar via notification bar om man förlorat en zon.

Om jag vill ha/behöver mer API'er till utveckling av tredjepart, finns det möjlighet att få det?
  • - Vi uppskattar det enormt mycket när folk bygger bra tredjepartsprodukter, så skriv era önskemål HÄR så ska vi göra allt för att kunna lösa det!
Last edited by Arias on 08 Jun 2013, 00:37, edited 3 times in total.
Reason: APIv2, info på turfwiki
Image

User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2412
Joined: 04 Aug 2010, 11:46

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Postby Drassen » 26 Jul 2011, 19:59

Extremt föredömlig tråd.
+1
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--

User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010, 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Postby Arias » 26 Jul 2011, 21:19

Reserverad post
Image

pata
Posts: 26
Joined: 24 Jun 2011, 07:25

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Postby pata » 08 Aug 2011, 16:32

Hej,

jag skulle uppskatta tillgång till zonpolygonerna igen. De jag använde först försvann med införandet av den nya hemsidan.
Gärna en xml med namn,tp,pph,polygon.

Pinky
Posts: 127
Joined: 07 Jul 2011, 14:28
Country: Sweden
Location: Hässleholm

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Postby Pinky » 11 Aug 2011, 10:43

Hej!

Eddy har ju på sina statistiksidor använt sig av Turfa.se:s inloggningssystem så att säga, hur funkar det? Är det någon trevlig php include eller nåt?
Image
ImageImageImage | HTC Desire |

User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2412
Joined: 04 Aug 2010, 11:46

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Postby Drassen » 11 Aug 2011, 11:07

Pinky: Eddy som är statistikansvarig har tillgång till massor med turfinformation som vi tyvärr inte kan ge ut till alla av förståeliga skäl.
för att kunna visa mer känslig information(integriteten) så har vi skapat en koppling så att han kan identifiera att det är rätt person som får informationen.

Vi skulle kanske kunna anpassa lösningen om du har något givande som du behöver auth till.
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--

Pinky
Posts: 127
Joined: 07 Jul 2011, 14:28
Country: Sweden
Location: Hässleholm

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Postby Pinky » 11 Aug 2011, 11:48

Jag håller på att pula på det här: http://forum.turfa.se/viewtopic.php?f=8&t=1098
och då vore det toppen att kunna autentisera användare via Turfa.se så att jag vet att användarnamnet existerar och jag kan tilldela användare privilegier beroende på "vem" de är utan att behöva bygga upp ett eget autentiseringssystem där folk måste registrera sig en gång till osv. Tänk typ som OpenID (https://openid.net/)

Jag behöver alltså inte själv ha tillgång till användarnas lösenord m.m. utan bara ett OK eller NOK från Turfa.se om användaren kan autentiseras.
Jag är ingen expert på php, men jag har sett system där man lägger till en include-rad på varje sida som pekar på en fil hos tex turfa.se som gör att autentiseringen ligger helt "externt" för mig, jag litar bara på turfa.se. Hoppas du förstår hur jag tänker, annars får jag försöka komma på en bättre förklaring :)

Edit: Jag inser efter en titt på nätet att jag pratar gallimattias. Med include menar jag require, men jag ska leta upp ett bra exempel och förbättra min förklaring lite, jag återkommer! :)
Image
ImageImageImage | HTC Desire |

Pinky
Posts: 127
Joined: 07 Jul 2011, 14:28
Country: Sweden
Location: Hässleholm

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Postby Pinky » 11 Aug 2011, 14:01

Äh, jag hittar inget bra exempel :(

Jag gör som så att jag knåpar vidare på min idé först och gör en version som inte kräver inlogg, enbart som en demo. Sen får ni avgöra om det är värt att lägga jobb på en auth-funktion som jag kan nyttja. :)
Image
ImageImageImage | HTC Desire |

User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2412
Joined: 04 Aug 2010, 11:46

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Postby Drassen » 11 Aug 2011, 14:07

oj, hade helt missat tråden..det är mycket nu som vanligt:)

man borde ju kunna lösa detta på ngt. smutt sätt ex. användaren ger er en hash (som denne fått från turfa.se) som han påstår är ett bevis för att han är en viss person. Ni authar denna hash mot vår sida och får tillbaka att det stämmer..
Eller ngt liknande.

Hör av er när det är dags så löser vi det.
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--

User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2412
Joined: 04 Aug 2010, 11:46

Re: INFO angående tredjepartsutveckling

Postby Drassen » 11 Aug 2011, 14:45

Uppdaterat första posten med en ny och underbar request för den som känner sig manad.
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--


Return to “Tredje Part”

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest