Strandpromenaden i Esbo

Moderator: Zonemakers

Post Reply
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Strandpromenaden i Esbo

Post by WildLynx »

Esbo stad har en rätt unik gång/cykelbana - Strandpromenaden (Rantaraitti på finska) - som sträcker sig ca 40 km längs hela stadens kustlinje, från Gallen-Kallela-muséet vid Bredviken i öster till Bastviken i väster. Längs den natursköna leden finns ett antal småbåtshamnar, simstränder, caféer, restauranger, skärgårdsbåtsbryggor mm. Leden är myckt populär för både promenader, cykelåkande och annan rekreation.

Längs leden finns i dagens läge ett antal turfzoner, men vissa sträckor är ännu utan zoner, och kunde gärna få tillskott av sådana. Jag cyklade härom dagen från fågelskyddsområdet i Finnå till Otnäs, och längs den sträckan kändes det tråkigt att inte ha några zoner att ta mellan NuottaBridge och MattbyBeach (1,8 km) och mellan MattbyBeach och HookBridge (1.3 km) - en mycket vacker och omväxlande sträcka. Jag har gjort några förslag i appen, och som markörer på den här Google-kartan (som också innehåller alla nuvarande zoner): https://drive.google.com/open?id=10oZg0 ... sp=sharing (Den västra delen av Strandpromenaden, från Kaitviken till Bastviken känner jag inte så bra, så där har jag inte (ännu) lagt några förslag...).

Det finns tyvärr inte så mycket information om Strandpromenaden på svenska, men här är ett par länkar till (delvis finskspråkig) information där man ser kartor och platser:
Den 18.5.2019 ordnar staden ett säsongöppningsevenemang längs Strandpromenaden, så det skulle vara fint med några tilläggszoner till dess... ;) :)
Last edited by WildLynx on 17 Apr 2019 15:01, edited 2 times in total.
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Strandstråket i Esbo

Post by WildLynx »

Det finns också en app vid namn Citynomadi för både Android och iPhone. Om man installerar den och söker efter "Rantaraitti" så hittar man en del info (beroende på vilken karta man väljer så finns där rätt stora brister - bäst är kartan vid namn "Esbo strandpromenad (cykel)") och en noggrannare karta över Strandpromenaden!
Munin
Zonemaker
Posts: 382
Joined: 25 Sep 2014 19:35
Country: Sweden
Location: Uppsala/Sweden

Re: Strandpromenaden i Esbo

Post by Munin »

Tittar på det när jag kommer hem från min semester :)

//Munin
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Strandpromenaden i Esbo

Post by WildLynx »

👍
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Strandpromenaden i Esbo

Post by WildLynx »

Stort tack till dig, Munin, för bra utveckling av zoner längs strandstråket! Det börjar nu vara en glädje att turfa längs den här vackra rutten, och nu finns det en bra möjlighet att locka ut flere spelare också till Esbo-området! :P
Munin
Zonemaker
Posts: 382
Joined: 25 Sep 2014 19:35
Country: Sweden
Location: Uppsala/Sweden

Re: Strandpromenaden i Esbo

Post by Munin »

Toppen att ni tycker om zonerna! Om jag missat nåt lite extra fint ställe, så släng iväg ett förslag och skriv lite om det här, typ vilka zoner som ligger närmast. Och lite varför det behövs förstärkning just där :)
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Strandpromenaden i Esbo

Post by WildLynx »

Gjorde en issue på nya zonen FeelTheWater som tyvärr ligger helt på privat område vid stranden nedanför ett nytt hus som finns på satellitbilderna!
Post Reply

Return to “Zones”