Liljedal, Grums kommun

Moderator: Zonemakers

Post Reply
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Liljedal, Grums kommun

Post by Maqqan »

Besökte Liljedal igår när jag var i närheten i jobbet. Första besöket för mig men kändes som en riktig sommarpärla som absolut skulle behöva fler zoner för att locka till fler besök. Ligger lite avsides så den enstaka zonen de har idag lockar inte många turfare till spontanbesök. Perfekt nu till sommarens hemester. 5 zoner borde man kunna finna här inklusive de 2 jag föreslår nedan. De ytterligare 2 kan säkert ansvarig zonmakare finna bra platser för, såg någon skylt om en glasbruksruin tex. Klicka på bilderna nedan för att få se dem i större format.

Kycklingleden
Jag siktade in mig på Kycklingleden som jag hade hört om på radion och vänner redan sprungit runt. Delvis väldigt kuperat och brant led som bjöd på mycket fin historia och natur. Här skulle jag absolut vilja se 2 zoner.

Tydlig skylt för ledstarten vid parkeringen:
Image

Informationsskylt vid starten:
Image

Första zonförslaget "Kycklingleden" är placerat vid informationspunkten Sörvik som syns på informationskartan ovan. Här finns en skylt med historia om ett gammalt torp som låg här. Dessutom har de täljt till flertalet stubbar här till träfigurer. Den lokala radiokanalen hade ett inslag om detta. Exakt plats för förslaget finner ni här. Detta zonförslag är placerat kanske 800 meter in på leden så lagom avstånd för att lockas dit.

Bild från platsen:
Image


Det andra zonförslaget "Kallkällan" är placerat här. Detta förslag är placerat ungefär mitt på leden. Vacker vänervy bjuds man på samtidigt som man kan smaka vattnet från källan de har förberett med lock och slev.

Utsikt:
Image

Källan:
Image
Image
User avatar
Shitty
Zonemaker
Posts: 451
Joined: 22 May 2013 11:22
Country: Sweden
Location: Sthlm söderort

Re: Liljedal, Grums kommun

Post by Shitty »

Tjusigt! Låter klart värt en zon!
Tyvärr har jag byggt omgångens pott så pinga näste zm när juli dratt igång :)
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Liljedal, Grums kommun

Post by Maqqan »

Liljedahl har nu blivit zonbelagt så det räcker med tanke på aktiviteten där, tack för alla fina zoner!
Post Reply

Return to “Värmland”