Jokkmokks kommun

Moderator: Zonemakers

Post Reply
User avatar
Entertainer
Posts: 66
Joined: 12 Apr 2014 06:57
Country: Sweden

Jokkmokks kommun

Post by Entertainer »

Lapplands drottning, Akka (eller Áhkká på lulesamiska), reser sig i ensamt majestät 1563 meter över omgivningen och är därmed det högsta fjället i landet, från bas till topp. Akkas mäktiga stortopp är en av Sveriges tolv 2.000-meterstoppar (2.015 möh.) och torde, enligt Telias täckningskartor, ha täckning från masten vid Ritsem. Ingenstans i fjällvärlden erbjuds en så kontrastrik och omfattande överblick, då massivet ligger som en isolerad ö för sig själv.
Latitud: 67.578537 Longitud: 17.487396
Vuolleriebme
Posts: 4
Joined: 26 Sep 2018 14:48
Country: Sweden

Re: Jokkmokks kommun

Post by Vuolleriebme »

Bra förslag!! Ahkka är mitt favorit berg:)
Sozu
Posts: 57
Joined: 04 Nov 2014 14:51
Country: Sweden
Location: Luleå

Re: Jokkmokks kommun

Post by Sozu »

Äh nu skrev jag en del och texten kom ej fram.
Nåväl, skriver i denna tråd då det ligger relativt nära Jokkmokk.

Muddusfallet, fixa en zone där markören finns på Google Maps, det ligger ganska perfekt vid grillplats med bänkar och bra utsikt över vattenfallet.
Fixade en portal dit i ingress, så blir det en zone också blir det lite mer värt att fara dit igen. Trots allt nästan 2 timmar promenad enkelväg dit.
Image
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Jokkmokks kommun

Post by Maqqan »

Dina koordinater placerade mig mitt på ett berg, vill du ha zonen där alltså?
https://goo.gl/maps/JvF8hd4NSWk

Såg en markering för en stuga strax norr om berget annars.

Portalen vid Muddusfallet har nu fått konkurrens.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Jokkmokks kommun

Post by Maqqan »

Såg nu att det ursprungliga förslaget var något år gammalt, fanns visst en zon där redan.
Sozu
Posts: 57
Joined: 04 Nov 2014 14:51
Country: Sweden
Location: Luleå

Re: Jokkmokks kommun

Post by Sozu »

Ahh ser Muddus redan hade zone och en takeover för över ett år sedan, måste missat den helt och hållet när jag gick in på turf den dagen i skogen.
Ser nu finns Muddusfallet också iaf och ser ut att vara placerad bra :) perfekt, tack
Image
Gas1
Posts: 1
Joined: 05 Aug 2022 16:49
Country: Sweden

Re: Jokkmokks kommun

Post by Gas1 »

Den nya zonen Ruotevare söder om Jokkmokk har god potential för att vara en vacker zon, men just nu är den placerad på fel sida av huset på toppen. Nu är den i tråkig, nedskärpad skog. På andra sidan får man fin utsikt över fjällvärlden. Platsen är populär bland lokalbefolkningen för att kolla på midnattssolen/solnedgångar under somrarna och norrsken på hösten, innan snön kommit. Lyckades inte lägga in en bild på förslag på plats så får försöka förklara, flytta gärna zonen NNV till den lilla öppna ytan, lika långt från huset som den är nu.
Tack på förhand:)
Post Reply

Return to “Norrbotten”