Decentraliserad beslutsprocess nya zoner

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Post Reply
User avatar
zinkcity
Posts: 35
Joined: 28 Oct 2021 13:18
Country: Sweden

Decentraliserad beslutsprocess nya zoner

Post by zinkcity »

Hej

Eftersom jag inte är zonmakare vet jag inte till 100% hur det fungerar "bakom kulisserna" men som vanlig spelare som har gett ett flertal zonförslag vet jag att det är en smula förvirrande och svårt att förstå vad som händer när man föreslagit en zon. I 100% av mina förslag har inget hänt. Jag har ingen aning om någon ens har sett (eller brytt sig) om mina förslag eller om man helt enkelt anser att zonförslagen är så pass dåliga att de inte förtjänar att bli nya zoner.

Samtidigt (i mitt fall) kan jag tycka att mina zonförslag är ganska bra, och att man på kartan kan se väldigt många zoner som (återigen i mitt tycke) kanske inte förtjänar att vara zoner.

Nu till min tanke/förslag som baserar sig på att lämna den existerande centraliserade/bakom kulisserna-modellen och kanske ersätta den med en mer öppen modell där fler turfare skulle kunna vara med och bedöma/rösta om ett zonförslags vara eller icke-vara. Låt säga att man vid en viss level kan få delta i denna process (t.ex 35/40 eller 45) och att man därefter anmäler sitt intresse och i nästa steg kontinuerligt får ge tumme upp/tumme ned till de zonförslag som inkommer. Man kanske t.o.m bara får ge ett visst antal tummar upp och givetvis förhålla sig till de regler som zonerna ska ha. Om en zon får minst X antal positiva röster, ovh en majoritet röstar tumme upp så blir det en zon. Om majoriteten ger tumme ned (eller förslaget inte får tillräckligt många tummar upp) så blir det ingen zon. De exakta detaljerna behöver givetvis mejslas ut ordentligt.

Poängen är dock att göra processen mer inkluderande och öppen samt att skapa ytterligare en morot att nå den nivå som krävs för att delta i zonskaparprocessen.


Mvh
Turfname : Zinky
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Decentraliserad beslutsprocess nya zoner

Post by embeoo »

Det är ganska decentraliserat på så sätt att det bara är en (roterande) zonmakare som har ansvar för zoner i din kommun. Inte att centralkommittén sitter och röstar om varje zon. Och det finns poänger med styrningen, att det blir tilldelning baserad på någon sorts rättvisa (i nuläget främst befolkningsbaserat) och likriktning i vad som är acceptabla och dåliga zoner, samtidigt som varje zonmakare kan sätta sin färg med vad den föredrar för typ.

Förslagssystemet är inget vidare, ni får ingen feedback förrän en zon skapas i området och då ovetande om förslaget varit inblandat eller inte. Vi får ingen information mer än en yta på en karta och det mer eller mindre bra namnet som gavs förslaget.

Ett stort fall framåt vore om förslagssystemet också kunde hantera bilder och förklarande text.Att alltid garantera personligt svar är nog ouppnåeligt med är det 23 förslag per omgång nu, och uppåt 10000 aktiva, även om min känsla är att bara en bråkdel lägger förslag och ännu färre använder alla. Men det vore bra att kunna kommunicera, idag är förslagen anonyma vilket naturligtvis är bra ur lika-behandlingsperspektiv, men inte lika bra när man blir intresserad av ett förslag men inte kan göra det till zon utan att få mer information. Var förslagssystemet tillräckligt bra skulle man också kunna gå ifrån 'men vill du verkligen bli sedd ska du posta på forumet' och 'du kan få supersnabb respons på fb, men ingen vet om zonmakaren ens är där'.

Men som jag har skrivit i många frågeställningar, ytterst lite nyutveckling händer nu. Och förslagssystemet är i princip oförändrat från 2011-12 någonstans.

Att communityn skulle kunna föreslå, diskutera och rangordna förslag ser jag som bara bra. Att de skulle vara verkställande, jag vet inte det skulle kunna ske en glidning i och med att vi idag har framträdande turfare som argumenterar för avskaffande av take- och blocktid, vilken typ av zoner skulle de rösta fram? På samma sätt i kommun med överhettat kommuncentrum och småorter och landsbygd runt, var skulle zoner hamna om det byggde på majoritetsbeslut av de högrankade?

Men det stora problemet skulle jag säga är förslagssystemet, processen skulle kunna vara mycket öppnare och tydligare, oavsett vem som trycker på implementeringsknappen. I dagsläget är det troligast att det skulle komma till stånd som en tredjepartslösning, vilken skulle kunna lyftas till officiell förslagsväg. Men vem börjar med ett sådant jätteprojekt?
User avatar
zinkcity
Posts: 35
Joined: 28 Oct 2021 13:18
Country: Sweden

Re: Decentraliserad beslutsprocess nya zoner

Post by zinkcity »

Tack för initierat svar och ja, känns som att förslagssystemet skulle kunna bli ett gigantiskt projekt (vilket kanske inte känns som prio) + att man som du säger inte vill riskera att en röststark grupp bestämmer sig för att skapa fler zoner i "sina" områden.

Helt klart en klurig frågeställning, samtidigt som zonerna är själva essensen av spelet. Pokemon har ju ett ganska avancerat förslagssystem där man (om jag kommer ihåg rätt) även ska ta en bild av platsen samt skriva en motivering (jag kan ha fel....var längesedan jag spelade). Eller så får varje förslag en unik kod som sparas för både insändare och mottagare och som man kan gå in och följa upp (eller föra dialog kring) på nåt gratisverktyg typ Discord eller Slack (finns förmodligen ännu bättre verktyg).

På ett sätt kan jag känna att Turf skulle tjäna på att snarare fria än fälla zonförslag (idag är känslan tvärtom...men jag kan ha fel här också). Så länge zonerna håller sig till grundreglerna och är placerad på en någorlunda intressant plats som kan få fler människor att röra sig kan man ju fråga sig varför det inte bör vara en zon (i mitt tycke).

Mvh
Turfname : Zinky
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Decentraliserad beslutsprocess nya zoner

Post by embeoo »

Det är väl främst kvoterna som begränsar att inte alla förslag aktiveras. Man kan ju tycka olika om kvoterna men för egen del
tänker jag att dynamiken med nya zoner är en stor del av spelet, och föredrar att de fortsätter komma över längre tid framöver. Utan begränsningar skulle det på några omgångar vara i princip fulllagt nära alla turfare. Idag är vi nära centralt i många tätorter, och hela sumpans kommun.
I UK är det en lite annan modell, närmare att det läggs fullt direkt, i många fall utan förslag eller ens aktiva turfare. Jag tänker att det blir tråkigt för den som börjar turfa där sen.

Men om vi tänker oss den där friande inställningen till förslag, det skulle som sagt bli fullt snabbt. Det är mycket troligt att du inte ens skulle få in något förslag, ens om man nollställer och bara beaktar framtida förslag. Det finns/blir många förslag, även när man sorterat bort de regelvidriga. Många som idag inte bryr sig om att lägga förslag (jag!) skulle naturligtvis kasta sig in.

Jag gissar att en sådan ändring skulle leda till mer/full täckning även i glesbygden, antagligen att man tappade kontrollen lite och zoner hamnar där någon eller alla kan köra, och spelet mer skulle handla om vem som orkar fara runt och hämta flest zoner där ingen annan kommer förbi. (Vilket korsar över in på diskussionen om man ska kunna ligga på pph hur länge som helst som idag, eller vilken nerfning/ombalansering som vore acceptabelt rättvis för de som faktiskt tar riktgt avlägsna zoner)

Jag säger inte att det skulle vara fel tänkt att ha det som du föreslår, men det skulle bli ett annorlunda spel. Och hur man än vänder på det skulle mantrat fortfarande bli: Turf är inte rättvist.
User avatar
zinkcity
Posts: 35
Joined: 28 Oct 2021 13:18
Country: Sweden

Re: Decentraliserad beslutsprocess nya zoner

Post by zinkcity »

Ja nu menade jag inte fullt blås på godkännande av varje zonförslag som dimper in. Man behöver ju såklart givetvis förhålla sig till regelverk, allmän lämplighet etc. Kvoter vet jag finns men har ingen mer insikt i exakt hur de fungerar. Ökar kvoten om det är fler aktiva turfare/takes eller baseras kvoten på befolkningsmängd i staden/regionen?

Om kvoten exempelvis ökar i takt med att det finns fler turfare förstår jag t.ex att Kalmar (trots mindre yta och färre befolkningsmängd) har långt fler zoner än närliggande Karlskrona kommun. Annars förstår jag inte.

Men ska inte dra det här i långbänk. Det är en intressant och delikat fråga och nåt som ofta maler i skallen under mina turfrundor :D
Turfname : Zinky
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Decentraliserad beslutsprocess nya zoner

Post by embeoo »

Lite kort bara, de första åren var det en magisk formel som från antal aktiva turfare och takes de gjorde gav ett riktvärde för antal zoner som skulle finnas. Detta ledde ju till en grav obalans mellan de kända, väldigt aktiva turfstäderna, och övriga orter. Därför har de senaste fem(?) åren potterna i princip varit befolknings/ytstyrda, eventuellt upp eller nerskruvade efter om kommunen ansågs eftersatt eller mer byggd än motsvarande andra sen tidigare. Små justeringar har gjorts sen, men princip är det samma som rullar på.
Post Reply

Return to “Förslag”