grå skärm, kartbild saknas.

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

Post Reply
svenimuenchen
Posts: 11
Joined: 25 Dec 2019 22:48
Country: Sweden

grå skärm, kartbild saknas.

Post by svenimuenchen »

Installerade om Turf igen för tredje gången. Alla behörigheter: plats, kamera, lagring är på.
telefon: Huawei Android-system
Screenshot_20230112_102628.jpg
Screenshot_20230112_102628.jpg (39.44 KiB) Viewed 1794 times
Skärmen är grå och visar bara min avatar. Kartan syns icke.
Jag kan ta zoner om jag ställer mig i dem, men de visas icke. Min avatar syns på andra Turfares skärmar.
Gps fungerar och andra kart-appar visar kartbild.

Om någon vet var jag skall börja är jag väldigt tacksam
Moru
Posts: 128
Joined: 26 May 2020 18:37
Country: Sweden
Contact:

Re: grå skärm, kartbild saknas.

Post by Moru »

Funkar kartan när du använder wifi hemma?
Turfname is EQ
svenimuenchen
Posts: 11
Joined: 25 Dec 2019 22:48
Country: Sweden

Re: grå skärm, kartbild saknas.

Post by svenimuenchen »

Hej, @Moru, Tack för input.
ja, jag har en kartbild hemmavid, när jag använder WiFi.
Jag stängde av WiFi för att kolla, och kartbilden är kvar.

Jag har 3, som provider för trådlöst internet. Jag får kolla igen i morgon.
svenimuenchen
Posts: 11
Joined: 25 Dec 2019 22:48
Country: Sweden

Re: grå skärm, kartbild saknas.

Post by svenimuenchen »

Nu, efter två dagar är skärmen normal. Jag vet inte varför eller hur.
Kanske hjälpte det att jag stängde av wifi och slog på den igen, men det känns inte logiskt, ity detta ändå borde ske varje gång man stänger av telefonen fullständigt och dessutom installerar om Turf-programmet.
Måhända har det funnits någon "instruktion" i programmet att kartbild inte skall visas om inte wifi används. Men det är inte heller närliggande, eftersom kartbild har funnits tidigare i alla möjliga omständigheter.

Sorry, jag kan inte säga mer än så.
Moru
Posts: 128
Joined: 26 May 2020 18:37
Country: Sweden
Contact:

Re: grå skärm, kartbild saknas.

Post by Moru »

Jag skulle tippa på att du hade temporärt problem med internet och något cacheminne sparade en felaktig kartbild som rensades när du växlade mellan wifi och mobildata. Har märkt att det ibland kan låsa sig om det blir internetproblem och det hjälper med omstart eller att stänga av mobildata och slå på igen.
Turfname is EQ
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: grå skärm, kartbild saknas.

Post by Maqqan »

Jag rekommenderar alltid att slå av WIFI när man ska turfa. Om jag startar Turf på min iPhone under tiden jag är hemma och har wifi-täckning så fungerar det inte att ta zonen när jag sen lämnat hemmet och inte har wifi längre. Den vägrar växla till mobildata av någon anledning. Samma sak om den råkar finna något öppet wifi i närheten. Då försöker den bestämt ansluta dit istället för att använda mobilt data.
Moru
Posts: 128
Joined: 26 May 2020 18:37
Country: Sweden
Contact:

Re: grå skärm, kartbild saknas.

Post by Moru »

Att slå av wifi innan man startar Turf kan dessutom förbättra gps:en, vissa mobiler kan försöka placera dig med wifi-location istället och då blir det väldigt svårt att ta några zoner alls :-)

Jag brukar ibland slå igång wifi just för att få en sämre placering eftersom det kan hjälpa att ta zoner som är på andra sidan höga snöhögar så man slipper klättra så mycket. Ibland har man tur och hamnar 10 meter över diket istället för på vägen om det finns bostadshus i närheten med wifi på.

Det kan vara lite onödigt spännande att ta vissa zoner när det finns en snöhög vid vägen som obemärkt övergår i djup klibbsnö på baksidan. Man sjunker ned till midjan och båda benen sitter fast för att man packar ihop snön runt omkring sig på väg ned. Där är man avskärmad från bilvägen så ingen ser eller hör en. Numera har man ju mobilen med turf igång så förr eller senare kan någon hitta en. Jag testade på det som barn innan mobilerna kom. Som tur var hade jag en kompis bredvid mig som lyckades ta sig lös och springa efter en spade :-)
Turfname is EQ
Post Reply

Return to “Allmänt”