Zoner vid världsarv

Moderator: Zonemakers

Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Zoner vid världsarv

Post by Byggaren »

Possanzini wrote:Är projektet med att placera ut zoner vid världsarv nu avslutat? Det så roliga zonregnet verkar ha avstannat helt nu tyvärr =/ .
Nejdå. Har inte kollat nyligen men det återstår bla zoner i Kina. Men det börjar väll bli klart på många håll nu.
_mipson_
Posts: 2
Joined: 17 Apr 2013 12:26
Country: Sweden

Re: Zoner vid världsarv

Post by _mipson_ »

Det har gått nästan precis två år sedan Snusmumriken föreslog att lägga zoner vid världsarven och nu verkar det faktiskt som om zonmakarnas mödosamma arbete äntligen är färdigt, eller iallafall verkar det sedan den 29/1-2016 finnas en zon för varje världsarv :-)

Den som är nyfiken kan kolla in den inofficiella lista som jag lagt upp på wikin http://wiki.turfgame.com/sv/wiki/V%C3%A4rldsarv

Min lista är med reservation för fel och ändringar och bäst att säga att jag har inte medverkat till att lägga ut några av dom här zonerna.

Kan ju passa på att tacka zonmakarna för det arbete dom lagt ner, har ju krävts mycket jobb, kan jag tänka mig, med att lägga ut alla 1031 världsarvszoner. :-)
Last edited by _mipson_ on 05 Feb 2016 11:52, edited 1 time in total.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Zoner vid världsarv

Post by Velocipedryttaren »

Alla zoner ska vara ute nu, några fel har smugit sig in i den officiella listan vi zonmakare jobbar mot som ska rättas innan vi kan lämna över till development att fundera på vad som ska krävas för att få medalj och när det ska släppas ut.
Vi har fått lära oss en hel del om världsarven under arbetet, alla har nog fastnat på någon zon som tagit en eller ett par timmar att hitta en lämplig plats för. En del är ett naturområden som saknar något besökscenter eller given plats man bör besöka, andra har haft flera platser man skulle vilja ge zoner men det finns bara en WHZ per arv oavsett hur fint det är eller hur många länder det sträcker sig genom. Världsarven blir egentligen aldrig färdiga då det både kommer till och försvinner arv på Unescos lista.
LHCper
Posts: 6
Joined: 22 May 2015 07:17
Country: Sweden

Re: Zoner vid världsarv

Post by LHCper »

Så här snart 9 år sedan förslaget om att världsarvszoner skulle läggas till, kanske det är dags att lägga till en medalj för att besöka unika världsarvszoner? Personligen tycker jag inte att den ska vara som Ranger (där man ska besöka ett visst antal naturreservat under 12 månader) utan att det ska vara totalt över hela tiden.

Världsarv är ju något unikt och något som verkligen ska uppmuntras att besökas.
Wandraren
Posts: 9
Joined: 24 Oct 2021 15:59
Country: Sweden

Re: Zoner vid världsarv

Post by Wandraren »

Instämmer i önskemål om världsarvsmedalj, och att en sådan medalj helst bör vara fri från tidsbegränsningar. Möjligen vore det trevligt med en medalj i flera steg, dels eftersom det finns så många världsarv som skulle kunna besökas och dels eftersom det kan ge alla spelare uppnåeliga men utmanande världsarvsmedaljer att jaga. För en spelare kan 5 vara en utmaning, medan motsvarande svårighetsgrad för andra kan tänkas ligga på kanske 25. Med flera, graderade steg av medaljen ökar sannolikheten för att den blir ett relevant och spelförändrande inslag för många spelare och inte bara en kuriosa för turfeliten.
5, 10 och 25?
Och 50?
100?
250?
500?
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”