Förslag på förändring av seriesystemet

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

Kartago
Posts: 38
Joined: 22 Jun 2019 15:21
Country: Sweden

Förslag på förändring av seriesystemet

Post by Kartago »

Hej. Jag skrev i stort sett samma inlägg i FB-gruppen, men tänkte att ev. utvecklare inte ser det där. Kanske ser de det här istället?

Jag är allt annat än en turffanatiker och egentligen spelar det mig inte så stor roll, men jag har ändå ett förslag om hur ligasystemet borde fungera.


1. Det borde inte slumpas nytt varje månad.
2. Det borde vara ordnat i första hand efter geografisk plats (efter tillhörighet månaden innan?) . Det skulle i så fall göra att man dels skulle slippa att få någon från en region där man kan turfa en dag eller två och sedan håva in 150p i timmen resten av månaden, dels göra det mer "lokalt" på lägre nivåer. Skapa ett uns av tävlingsmoment i närområdet, så att säga.
I de högsta serierna skulle den geografiska kopplingen förstås bli mindre, av förklarliga skäl
User avatar
zinkcity
Posts: 35
Joined: 28 Oct 2021 13:18
Country: Sweden

Re: Förslag på förändring av seriesystemet

Post by zinkcity »

Har funderat på nåt liknande - i alla fall kring geografisk plats och ligaystemet. Med tanke på antal turfare och övervikten svenska turfare gentemot resten av världen kunde det vara intressant att också ha ett uppdelat ligasystem på de lägre nivåerna som sedan likt Champions League bildar en världsliga på de övre nivåerna. I alla fall tills antalet turfare i andra länder uppnår en motsvarande svensk nivå.

Ett försök till illustration vad jag menar.
Attachments
turf-leagues.png
turf-leagues.png (52.36 KiB) Viewed 4949 times
Turfname : Zinky
Kartago
Posts: 38
Joined: 22 Jun 2019 15:21
Country: Sweden

Re: Förslag på förändring av seriesystemet

Post by Kartago »

Ja, nåt åt det hållet, men med ännu mer geografisk koppling i de lägre serierna. I 8-10 skulle det säkert kunna fyllas på med den egna och ev. angränsade regioner utan problem, t.ex.
Moru
Posts: 128
Joined: 26 May 2020 18:37
Country: Sweden
Contact:

Re: Förslag på förändring av seriesystemet

Post by Moru »

Utan att fixa poängsystemet så är det enklaste att bara ignorera seriesystemet totalt om du inte bor i Tyskland, Skottland eller Malmö. 235 ppt vs 65 ppt gör rätt stor skillnad... Och sedan 500-2000 pph resten av månaden då ingen tar dina zoner.
Turfname is EQ
User avatar
zinkcity
Posts: 35
Joined: 28 Oct 2021 13:18
Country: Sweden

Re: Förslag på förändring av seriesystemet

Post by zinkcity »

Jag uppskattar Turf av många olika anledningar, liga- och poängsystemet är en av dem - men som sagt: det är lite av ett "broken system" då en expansion av spelet på nya marknader/länder kräver:
A. Väldigt många nya zoner
B. Ännu fler nya spelare

I dagsläget sker (A) men (B) har av förklarliga skäl en längre uppstartssträcka (zonerna finns men bara ett fåtal spelare).

I Sverige upplever jag inte riktigt samma problem. Visst kan man ha oturen hamna i samma liga som en aktiv turfare i en medelstor inaktiv stad, men zonerna är ändå hyfsat begränsade och om man verkligen ligger i finns en chans att tävla mot dem. Att hamna mot en aktiv turfare som agerar i en större stad/huvudstad på en ny marknad är snudd på omöjligt. De kan i princip köra ut en gång i veckan och pumpa 350 pph konstant.

Vad spelet riskerar hamna i är då ett FÅTAL spelare på nya marknader som vandrar rakt igenom ligasystemet med MINDRE ansträngning gentemot ett STÖRRE ANTAL spelare på den svenska marknaden som antingen droppar igenom - eller fastnar - i ligasystemet trots STÖRRE ansträngning.

Min illustration ovan skulle (i min värld) kunna adressera några av dessa problemen:

- I "Other countries"-benet tävlar man på mer lika villkor och möter alltså andra spelare som har liknande situation som sin egen. Detta tror jag kommer göra deras upplevelse roligare och bättre. Man får möta andra spelare som också kanske får 350 pph dygnet runt. Då vill det till att man tar sig till nya zoner, hittar polare som börjar spela Turf som man sedan kan ta zoner av och skapa större aktivitet i området.

- I "Sweden"-benet tävlar man (som nu) mot andra svenska spelare.

- I "World" slås man ihop med spelare från hela världen
Turfname : Zinky
Kartago
Posts: 38
Joined: 22 Jun 2019 15:21
Country: Sweden

Re: Förslag på förändring av seriesystemet

Post by Kartago »

Ja, det är ett jättebra förslag, men personligen tycker jag/önskar jag att det blir mer regionalt även i Sverige på lägre nivåer. Inte först och främst pga rättvisa/orättvisa utan för att det skulle kännas roligare med lite mer lokal kamp.
User avatar
zinkcity
Posts: 35
Joined: 28 Oct 2021 13:18
Country: Sweden

Re: Förslag på förändring av seriesystemet

Post by zinkcity »

Ja, man skulle kunna ha samma modell typ regionala ligor som sedan blir nationell liga - för att sedan bli Champions League :)

Gissar dock att ju fler indelningar desto större tekniska svårigheter. Men man kan ju önska
Turfname : Zinky
Moru
Posts: 128
Joined: 26 May 2020 18:37
Country: Sweden
Contact:

Re: Förslag på förändring av seriesystemet

Post by Moru »

Finns ju inget som hindrar någon att uppfinna ett ligasystem som fungerar så eftersom datan är öppen. Innan ligasystemet blev en del av turf så fanns det någon tredjepartssida som hade ett ligasystem. Krävs förmodligen också mycket mindre jobb än att lägga in det i appen. Man kan till och med göra alla olika förslagen så får man välja vilket system man vill titta på :-)

På den vägen så kan man också göra om poängsystemet om man retar sig på det.
Turfname is EQ
Mikey
Posts: 67
Joined: 14 Jul 2017 21:26
Country: Sweden

Re: Förslag på förändring av seriesystemet

Post by Mikey »

Ligasystemet dog när Tyskland och UK kom med, de vinner alltid...tar 400 zoner och sitter på dem. Har lagt ner att bry mig om det sedan de kom med. Hoppas det kan bli tävlan med hyfsat lika förutsättningar även om städer i Sverige också har en del rejäla fördelar.

Sista jag satsade på att vinna hade jag 300% fler zontagningar men knappt 60% av poängen mot en i UK..löjligt.
Moru
Posts: 128
Joined: 26 May 2020 18:37
Country: Sweden
Contact:

Re: Förslag på förändring av seriesystemet

Post by Moru »

Enkel fix utan så mycket utvecklartid har föreslagits många gånger. Tag bort 1-3 pph och ge 0 pph för zoner som aldrig eller sällan tas över. Ge 100 ppt för alla zoner som ligger nära andra zoner, 200 ppt för zoner som är långt från andra zoner. Skippa 50 ppt bonusen för gula zoner.

En annan sak som skulle hjälpa mycket kräver en del mer utvecklartid men inte i appen: Lägg automatiskt in nya zoner i närheten av turfare där det inte finns några zoner. Antingen genom att automatiskt godkänna zoner som inte är för nära varandra eller så göra någon automatisk zonläggare som lägger ut zoner på cykelvägar och i parker och liknande. Finns data i openstreetmap som är enkel att använda för sånt.
Turfname is EQ
Post Reply

Return to “Allmänt”