Stör inte-läge

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Post Reply
User avatar
zinkcity
Posts: 35
Joined: 28 Oct 2021 13:18
Country: Sweden

Stör inte-läge

Post by zinkcity »

En sak som ofta försämrar min spelupplevelse är när andra turfare ghostar, alltså att de inte syns på kartan för att rätt som det är dyka upp och plocka en zon om jag kanske hade planerat ta - eller tom påbörjat min färd emot. Och sedan försvinna igen.

Samtidigt förstår jag att vissa vill spela utan social interaktion med andra, eller att man helt enkelt inte har tid att planera/vänta in eller småprata.

Kanske har det här förslaget redan varit uppe, men min idé är att man kan ställa in ett "Stör mig inte-läge" som tydligt visar medspelare att man för tillfället inte vill eller kan ses, småprata eller synka - men samtidigt syns man på kartan för andra spelare som då lättare kan planera in sin egen rutt.

Spelar-avataren kan t.ex ha en stör inte-ikon och vara något dimmad på kartan. Se bifogad snabbskiss
Attachments
donnotdisturb-mode.png
donnotdisturb-mode.png (981.64 KiB) Viewed 10101 times
Turfname : Zinky
ojarnstr
Posts: 92
Joined: 13 May 2016 15:20
Country: Finland

Re: Stör inte-läge

Post by ojarnstr »

Även om idén är bra misstänker jag nog att den inte löser problemet "ghosting".
Moru
Posts: 128
Joined: 26 May 2020 18:37
Country: Sweden
Contact:

Re: Stör inte-läge

Post by Moru »

Ghosting kommer ofta från att användaren inte vet hur man får telefonen att inte stänga av Turf när man släcker skärmen för att spara batteri. Och andra stänger helt enkelt av Turf för att spara batteri. Skärmen är ofta det som tar mest energi så om man ställer in telefonen att inte döda alla bakgrundsappar när skärmen är släkt så kan man turfa rätt bra även med skärmen avstängd och bara ta zonerna som man vet var de är.

Så bästa lösningen för att råda bod på ghosting är att försöka räkna ut var den här turfaren kommer dyka upp nästa gång och ge en lektion hur man använder telefonen :-)
Turfname is EQ
User avatar
deppen
Posts: 98
Joined: 04 Jul 2019 08:11
Country: Sweden

Re: Stör inte-läge

Post by deppen »

Finns en del olika anledningar till detta . Jag hålle rmed kan vara irriterande.
Men är inte det ett spel i spelet ?

En tanke jag har även det troligen inte möjligt, ändra tiden för takes efter gps on off som det är nu är det 5 sekunder tillägg.
Ändra tidstillägget till efter hur många gånger man gör detta på kort tid. Inte heller bra, skulle jag tro.
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Stör inte-läge

Post by embeoo »

Intressant tanke, men jag tror inte det för så många handlar om att man just inte vill prata.

Det jag hört säga rakt ut är "sparar batteri", respektive måste släcka för går, skulle annars bli markerad av cyklister. Kan tänka mig att vanligt också är för att det bara händer (Iphone släcker alltid gps med skärmen), att man verkligen inte vill visa var man är för ev stalker eller att man faktiskt medvetet är ute för att blocka. Få av dessa skulle sluta ghosta.

Sen tillkommer problemen med att de få som tycker att det gäller för dem att komma ihåg att aktivera den funktionen. Och att få andra att inte ignorera markeringen medvetet eller omedvetet(inte tittat på skärmen) och närma sig dem. Handen på hjärtat, skulle du ge den med markeringen fri lejd på en zon om ni är lika nära? Om det är en unik som du väldigt gärna vill ha? Och om du och andra respekterade den här flaggningen och låter dem köra sitt race, tror du inte andra skulle slå på den bara därför, utan att egentligen ha någon åsikt om att bli tilltalad?

Och som grädde på körsbäret, knappt någon utvecklingstid finns, detta skulle vara ganska stort i att det både ska gå att ställa in, sparas på ditt konto, ritas annan gubbe, kommuniceras ut till alla appar. Och det går mot den designpolicy som gällt för turf hela vägen; "keep it simple", det ska vara minimalt med inställningar och koncept man behöver förstå/få förklarade.

Enda sättet att komma åt vore att man inte kan stänga av visning, med någon form av bestraffning om man dödar appen mellan zoner. Jag tror en sån ändring vore helt otänkbar för utvecklarna, bara med grund i de som ser en tydlig risk för stalking.
Post Reply

Return to “Förslag”