Nu har jag provcyklat en elcykel också. Mötte för någon vecka sedan en elcykelturfare som tyckte att jag skulle prova, så jag lånade den och körde upp för en uppförsbacke bara för att se hur det kändes. Jävlar(!) vilken skillnad det var. Jag som vanligen hatar uppförsbackar kände att det inte hade gjort något om hela världen bestått av sådana om jag haft en egen elcykel...
Så, jag har mycket svårt att se hur det inte skulle vara en fördel med elcykel. Kanske de extremt vältränade turfarna har lika stor fördel av att köpa en hälften så lätt, vanlig cykel, men där är nog inte jag än.
Det gör inte att jag på något sätt vill förbjuda elcyklar, jag tänker mest att de vanliga cyklister som klagar "äntligen" får känna på lite hur det är att vara gåturfare i en värld av cyklister

Men om en elcyklist börjar säga att det inte påverkar... Jag har svårt att tro på det då. Det har även märkts tydligt att en turfare i närområdet skaffat elcykel. I princip samma dag som den köptes så blev turfrundorna flera gånger längre, bökigare zoner började tas (de som ligger i områden med många branta backar) och turfarens poäng i slutet av varje månad blev mycket högre.
Men ja. Så länge folk inte kör moppe eller bil mellan zonerna så bryr jag mig inte nämnvärt. Då är det värre med alla som går ut för att vara jobbiga, de som fulblockar, ställer till besvär och aldrig någonsin är trevliga mot sina motspelare.