Sveriges regioner kommer att bli större.

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Sveriges regioner kommer att bli större.

Post by Drassen »

Vi har beslutat att ändra sveriges regionsstorlekar.
nya storlekarna blir typ som nederländerna ex. län

Föredelar:
Regionlord är i dagsläget alldeles för lätt i småstäder, detta kommer visas mkt mer när regionlord ges fördelar inom kort..
Det är mkt svårare att avgöra hur många zoner en region ska ha nu. Vi kommer istället att kunna sätta maxantal på olika regioner på ett lätt sätt etc.
vi kommer lättare att kunna få till priser för regioner troligtvis.
Lättare att lägga ut zoner(bör kunna skötas helt automatiskt med googles api.)

Nackdelar:
folk i småstäder kanske känner sig som att de försvinner i mängden ->lösning: kompistopplistor eller ett framtida system som hanterar städer mer dynamiskt topplistemässigt sett utan att påverka regioner.

//Turf Staff
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Sveriges regioner kommer att bli större.

Post by Drassen »

Image
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
User avatar
Fredrick
Donator
Posts: 262
Joined: 10 Dec 2010 02:42
Country: Sweden
Location: Kalmar
Contact:

Re: Sveriges regioner kommer att bli större.

Post by Fredrick »

Kommer Pentacity & Decacity-medaljerna att justeras iom omläggningen?
[Kalmar/Skedshult • Xperia Z3]
Leffman
Donator
Posts: 282
Joined: 16 Apr 2011 18:24

Re: Sveriges regioner kommer att bli större.

Post by Leffman »

Klar förbättring, man kanske skulle slå ihop flera län så att det inte blir så många.

Typ något enligt kartan nedan.
Image
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Sveriges regioner kommer att bli större.

Post by Arias »

Riktigt bra att köra länsindelning!

@ Leffman: du menar att man tar bort vissa län då? Så att t ex Uppsala blir Stockholm?! Kommer inte på fråga! :'(
Image
User avatar
Nattkryp
Posts: 298
Joined: 15 Aug 2011 09:36

Re: Sveriges regioner kommer att bli större.

Post by Nattkryp »

Kul!

Synd att Sandviken som är den enda större orten förutom Gävle redan ingår i Gävleregionen.

edit:

Förlåt mig. Vi har ju så klart Bollnäs och Söderhamn (samt småorterna Edsbyn och Alfta, varav den senare har jag tillbringat 4% av min livstid i). Det kan nog bli kul ändå, nu har jag anledning att besöka gamla bekanta där uppe, samt gå ut på tranan weoeoeoeo :)
Last edited by Nattkryp on 18 Aug 2011 23:02, edited 1 time in total.
User avatar
erikd
Donator
Posts: 166
Joined: 04 Aug 2010 15:11
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Sveriges regioner kommer att bli större.

Post by erikd »

Ja detta var ju nästan oundvikligt nu när Turf växt sig lite större. Jag vet inte hur ni kommer beräkna zontäthet och poängsättning för zonerna, men kan tänka mig att det kommer krävas att ni har fixat bra verktyg för att räkna på sakerna :)
Leffman wrote:Klar förbättring, man kanske skulle slå ihop flera län så att det inte blir så många.
Snyggt färgläggning :) men är inte det lite väl få regioner nästan? Länsindelning tycker jag känns på en lagom nivå för att man skall kunna känna samhörighet med andra i regionen. Länskonkurrens tror jag kan vara något som kan bli uppskattat om det införs tävlingar och statistik på ett roligt sätt (Tex något i stil med "Takovers denna omgång: Östergötlands län vs. Jönköpings län: 3001-3003) - Då förutsatt att länen har någorlunda lika många zoner/möjlighet att ta zoner. Att göra ännu större regioner tror jag skulle hämma en sådan sak lite. Men visst finns det säkert fördelar med det också?

Även jag undrar lite över regionsmedaljerna. - Antar att ni inte kan ta bort de medaljer folk redan fått, men i statistiken kommer väl "regions visited" per automatik ändras till de nya? För övrigt skulle jag kunna tycka att en Tricity-medalj kan vara ett bra tillskott efter förändringen.

Gällande topplistor så är väl en bra idé att kunna ge spelaren valmöjligheten att "ansluta sig" till några förutbestämda som skapats av Turf Crew - Tex de befintliga regions-/stadslistorna. Ett system med just kompislistor kräver nog en viss öppenhet i det att man även fritt kan få välja bland befintliga listor och inte måste bli kompis med andra turfare. Inbjudningssystem? - Personligen tycker jag detta bör tänkas till om både en och två gånger då jag tror att det har en ganska stor inverkan på hur spelet uppfattas som en helhet. För mycket interna saker som "gängbildning" kan ge upphov till tråkigt hemlighetsmakeri och kanske även mobbning/utfrysning , vilket absolut inte är bra. Dessutom går man kanske lite ifrån den viktiga enkelheten i spelets utformning som tagits upp många gånger.
Förstå mig inte fel, jag tycker det kan vara ett jättekul tillägg och en bra vidareutveckling av Turf, men se till att göra det snyggt och genomtänkt från början :roll:. En forumtråd kan kanske vara läge att skapa för att diskutera just detta närmare (även om jag tror att ni säkert har bra koll på läget själva! ;) ). Det är även lite relaterat till lag-turfning som tagits upp i ett par trådar

Uj vad jag pladdrar på. Nu skall jag gå och lägga mig.. :)
gurubashi
Posts: 256
Joined: 14 Apr 2011 06:44
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Sveriges regioner kommer att bli större.

Post by gurubashi »

Intressant.

Snackar vi län så kom ihåg att Öland är en del av Kalmar län, trots att det är ett eget landskap...
Image
Leffman
Donator
Posts: 282
Joined: 16 Apr 2011 18:24

Re: Sveriges regioner kommer att bli större.

Post by Leffman »

erikd wrote:Snyggt färgläggning :) men är inte det lite väl få regioner nästan? Länsindelning tycker jag känns på en lagom nivå för att man skall kunna känna samhörighet med andra i regionen.
Arias wrote:Riktigt bra att köra länsindelning!

@ Leffman: du menar att man tar bort vissa län då? Så att t ex Uppsala blir Stockholm?! Kommer inte på fråga! :'(
Var bara en ide och klottrade ihop något snabbt på kartan, antalet kan ju ändras. Stockholm skulle kunna ha sin egen i så fall.

Länsvis blir ju mycket bättre än det är nu i alle fall. Jag har väntat i flera dagar på att någon ska ta någon zon i Borås men inget händer här, får gå och köpe en telefon till snart :)
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Sveriges regioner kommer att bli större.

Post by Drassen »

erikd: mycket bra input. Vi kommer att börja med att ändra regionerna nu till månadsskiftet.
Processen att tillverka andra typer av stads/kompis/öppna listor kommer lite senare och då ska vi tänka över det du säger om att det inte får frysa ut folk etc.

En av tankarna med turf är att det ska vara en sport/spel som alla kan delta i. Mobbing och liknande trams hör inte hemma på något sätt. Frustration, lycka och andra känslor är ju däremot en del av spelet, men det ska alltid ske med glimten i ögat.

Leffman:
Intressant, men länsvis kommer att bli lösningen till att börja med. Vi tror att det kan bli lagom stora regioner.
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
Post Reply

Return to “Allmänt”