Värmland - Felanmälan

Moderator: Zonemakers

User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Värmland - Felanmälan

Post by Spix »

Jag har alltid stora GPS-problem när jag försöker ta [zone]SäffleStation[/zone] av någon anledning. Vet inte om det är äppelträden som ställer till det, eller vad det nu kan vara. Hur som helst så skulle jag uppskatta om den kunde göras lite större. Kanske rektaunglär istället för triangulär. Det finns ju ganska mycket gräsmatta kvar att ta av :)
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Värmland - Felanmälan

Post by Wallen »

SäffleStation är nu betydligt större :)

Ett par andra funderingar som du gärna får svara på
OdenPark ligger inte den över lekpark och därmed borde flyttas lite?
SäffleSick - Ser väldigt liten ut... har du inte problem med den? Vad tror du om att flytta den zonen till bättre ställe alternativt förstora i någon riktning?
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Värmland - Felanmälan

Post by Spix »

Tackar för detta :-)
Wallen wrote:SäffleStation är nu betydligt större :)

Ett par andra funderingar som du gärna får svara på
OdenPark ligger inte den över lekpark och därmed borde flyttas lite?
Helt riktigt och detta har jag faktiskt tänkt på att felanmäla men glömt bort, så bra att du tog upp det. All den gråa ytan i zonen är en del av lekplatesn så det vore definitivt bra om den kunde flyttas lite.
Wallen wrote:SäffleSick - Ser väldigt liten ut... har du inte problem med den? Vad tror du om att flytta den zonen till bättre ställe alternativt förstora i någon riktning?
Håller med där också. Den är lite klurig att ta faktiskt. Mycket "taking zone - leaving zone" spam när man försöker ta den. Inte särsklit rolig zon heller med parkeringar och bakgårdskänsla. Kanske gräsplätten bakom sjukhuset, rakt österut från nuvarande zon, är ett bättre alternativ.
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Värmland - Felanmälan

Post by Wallen »

OdenPark - Ligger kvar i parken men aningen flyttad så man inte går in i lekparken iaf.
SäffleSick - Är nu helt flyttad österut till andra sidan sjukhuset och med det fick zonen nytt namn dvs Sporthälla efter Säffle FF hemmaplan
Wittemyr
Posts: 35
Joined: 18 Sep 2012 11:36
Country: Sweden

Re: Värmland - Felanmälan

Post by Wittemyr »

Zonerna funkar mycket bättre nu.
Tackar för det.
Varsegod :)
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Värmland - Felanmälan

Post by Spix »

Dax för lite värmländskt zongnäll igen ;)

Den relativt nya zonen TågKarlC är en GPS-mässig mardröm. Zonen är väldigt smal och stationshuset samt byggnaderna runt omkring är inte snälla mot signalen. Det är mer regel än undantag att gubben fastnar ute i vägkorsningen eller på andra sidan gatan, och det är svårt att kompensera eftersom stationshuset är ivägen. Går man in i huset eller runt så kan det släppa men då hamnar gubben istället där man är på perongen, utanför zonen. Det brukar sluta med att jag får klättra upp på cykelstället inne i hörnet av huset för att precis få in gubben i zonen.

Stationsområdet i Karlstad är utrymmesmässigt inget vidare för en zon överhuvudtaget med tanke på att zonen redan i sitt nuvarande skick ligger över en bilväg som används för av- och på-släppning, men eftersom stationszoner är bra ur andra synpunkter så tycker jag att den ska vara kvar med vissa justeringar. Mitt förslag är att flytta den lite västerut enligt bilden nedan. Dels är ytan framför stationshuset lite större där, och dels kan man nyttja ytan mellan stationshuset och taxihuset in mot perrongen som en del av zonen. Det borde lösa alla GPS-problem :)

Image
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Värmland - Felanmälan

Post by Wallen »

Spix wrote:Dax för lite värmländskt zongnäll igen ;)

Den relativt nya zonen TågKarlC är en GPS-mässig mardröm. Zonen är väldigt smal och stationshuset samt byggnaderna runt omkring är inte snälla mot signalen. Det är mer regel än undantag att gubben fastnar ute i vägkorsningen eller på andra sidan gatan, och det är svårt att kompensera eftersom stationshuset är ivägen. Går man in i huset eller runt så kan det släppa men då hamnar gubben istället där man är på perongen, utanför zonen. Det brukar sluta med att jag får klättra upp på cykelstället inne i hörnet av huset för att precis få in gubben i zonen.

Stationsområdet i Karlstad är utrymmesmässigt inget vidare för en zon överhuvudtaget med tanke på att zonen redan i sitt nuvarande skick ligger över en bilväg som används för av- och på-släppning, men eftersom stationszoner är bra ur andra synpunkter så tycker jag att den ska vara kvar med vissa justeringar. Mitt förslag är att flytta den lite västerut enligt bilden nedan. Dels är ytan framför stationshuset lite större där, och dels kan man nyttja ytan mellan stationshuset och taxihuset in mot perrongen som en del av zonen. Det borde lösa alla GPS-problem :)

Image
Har faktiskt varit lite överaskad att jag inte fått felanmälan på den zonen... men nu har jag modifierat den lite och även lite i närheten så får vi hoppas det funkar bättre så att cykelställen inte behöver agera som klätterställning för turfsugna.
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Sv: Värmland - Felanmälan

Post by Spix »

Wallen wrote:
Har faktiskt varit lite överaskad att jag inte fått felanmälan på den zonen... men nu har jag modifierat den lite och även lite i närheten så får vi hoppas det funkar bättre så att cykelställen inte behöver agera som klätterställning för turfsugna.

Tack och bock :-)
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Värmland - Felanmälan

Post by Spix »

Vårstädning av zoner pågår för fullt runt om i Sverige så jag tänkte bidra till lite förslag på förbättringar även i värmland. Jag börjar med tre lite större ingrepp och bifogar bilder till dessa:

ZakrisZone
Den här ligger riktigt dumt till. I ett dike utefter två vägar som inte har någon trottoar eller väggren att prata om, och på den större vägen körs det en hel del tung trafik. Flytta den gärna till andra sidan vägen i anslutning till cykelvägen som går där. Om den fortfarande skall vara lite svårtillgänglig, vilket är helt OK med mig, så kan den läggas vid min andra gröna markering så man kan utgå från cykelvägen och ta den. Det är lite grövre terräng och ingen gräsmatta som tar stryk av man kliver ut på den.
Image

GreenGubbe
Gräsytan ute på Gubbholmen är populär och hårt ansatt utan att vi turfare släpar våra cyklar över flera gånger om dagen. Jag tycker att zonen bör flyttas till en del av ön där den kan tas från grusgången som går runt hela holmen. Förslagsvis till västra udden där man har fin utsikt över Den gamla stenbron från 1700-talet som är lite av Karlstads stolthet. Då får man fortfarande en lagom avstickare från den stora cykelvägen, utan att behöva släpa cykeln över en stor gräsmatta :)
Image

Sporthälla
Det var inte så länge sedan denna zon flyttades hit, men det visade sig att den delen av vägen som zonen ligger över är bilväg, så just nu är det en klockren Drive-in Zon. Bilvägen slutar uppe vid parkeringen och stugan och övergår därefter i cykelväg så jag föreslår att den flyttas upp dit enligt bilden. Då blir det dessutom lite mer lagom avståd från zonen Furuskogen.
Image

Jag kompletterar snart med en lista på lite önskvärda enklare justeringar.
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Värmland - Felanmälan

Post by Wallen »

ZakrisZone flyttades över vägen och fick nytt namn UllebergZone

GreenGubbe Flyttades enligt önskemål då bron lockade mig som utsikt.

Sporthälla Flyttad enligt önskemål.

Ser fram mot de mindre ändringarna :)
Locked

Return to “Värmland”