Ack Värmeland du Sköna!

Moderator: Zonemakers

Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Wallen »

Är det av allmänt intresse att få badplatszoner?
Om ni väljer ut 2 av dessa badplatser så lägger jag zoner där. Men tänk på att det är bra med aktivitet på dem så jag rekommenderar att ta de där det möjligen kan vara aktivitet året runt.
När jag fått minst 2 svar från olika turfare så lägger jag zoner.
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Spix »

Badplatszoner är väl alltid trevliga, men ska det läggas ut två stycken i Karlstad/Hammarö-området så tycker jag att minst en av dem bör hamna vid Bomstad eller Skutberget som är regionens två största bad/campingområden strax väster om Karlstad. Av dessa två är det Skutberget som som har bäst förutsättningar för året runt aktiviteter med ett klart större friluftsutbud. Bomstad har den största och finaste stranden men inte så mycket mer. Jag kan återkomma med markerade kartor senare, men på Google Maps är Skutberget området som markerats ut med "First Camp Karlstad", medans Bomstad är tydligare utmärkt på kartan någon kilometer ytterligare västerut.

Av alternativen på Hammarö så känns Getingberget hetast om man ska lägga en zon vid en badplats, men jag tycker nog att ett lämpligare alternativ är den relativt närliggande Kilenegården: http://www.hammaro.se/Fritid-och-kultur ... onscenter/
Där är kanonfint med Grillstugor, lekplatser, motionsspår året om (löpning/skidspår) m.m. Möjligen att det även är en liten badplats där också, men jag är inte helt säker.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Sv: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Maqqan »

På Kilene finns ingen utpräglad badplats, finns endast ett litet utflöde där man sätter i kanoter osv.

Av de badplatser du nämner i Karlstad säker jag också Skutberget, tvivlar på att någon har vägarna förbi Bomstad vintertid.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Maqqan »

Lite bump sådär :)

Tänkte lägga in min uppdaterade karta i denna tråd istället. Tidigare har jag mest fokuserat på Karlstad med omnejd men jag tänkte lägga in förslag lite överallt i Värmland i denna så lägger den därför i denna tråd.

Länk till Kartan:
https://mapsengine.google.com/map/edit? ... Zb3-tGUt5s

Till att börja med skulle jag vilja uppmärksamma området söder om Välsvikens handelsområde:
Image

Med hjälp utav dessa zoner tror jag att folk skulle kunna tänka sig att cykla den vägen till Välsviken från Örsholmen mer än idag. Idag så har Örsholmen byggts ut riktigt fint, en zon till skulle jag kunna tänka mig där men är en väldigt fin sträcka att röra sig runt. Men tyvärr ser jag att de flesta rundar holmen och vänder sedan in mot Kroppkärr för att ta denna väg mot Kronoparken och Välsviken. Med hjälp av dessa zoner skulle de kunna upptäcka dessa vackra leder samt hitta alternativa vägar man kan ta.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Maqqan »

Denna månad ska jag fokusera ännu mer österut. Jag har provat ett par gånger att cykla från Karlstad till Kristinehamn och tycker att det är en väldigt fin väg att ta och tycker det skulle vara trevligt med några zoner längs denna bana.

Varför placera zoner där ingen rör sig frågar ni er då? Jag tycker istället man ska ställa sig frågan: "Skulle jag överväga att cykla till Kristinehamn om det fanns zoner?" Om bara några svarar ja tycker jag absolut det finns skäl för det. Har givetvis sett diskussionerna om att Turf inte är en motionsapp men tycker inte heller vi ska motarbeta dem som väljer att använda den som det.

Till förslagen då (börjar i Karlstad, slutar i Kristinehamn). De flesta förslag är placerade längs vägen men har även centrerat ett par av dem i Väse tätort, om Ekshärad och Storfors har så borde Väse kunna ha.

https://mapsengine.google.com/map/edit? ... Zb3-tGUt5s

BusterudZon
Image

Är förvånad över att vi inte fått zon här tidigare. Väldigt bra cykelbana som binder ihop Skattkärr med övriga Karlstad.

ÖstFågelKyrka
Image

En vacker kyrka i Östra Fågelvik som ligger i Skattkärrs östra delar.

RunstenVidVe
ImageImage

Zon vid en vändplats som ger fin utsikt över närliggande sjö, även en gammal runsten är placerad här. Given bilzon längs med vägkanten men är alltid bra med en bensträckare.

VäseKyrka
Image

Zon vid Väses kyrkogård, förslaget är placerat över bron som visas i bilden.

VäseBusstopp
Image

Zon vid Väses busshållplats för de regionala bussarna. Även här ganska given bilzon men kanske lockar turistande turfare att åka av E18 och in i Väse, bra för ett litet samhälle med turister.

VäseIdrott
Image

Zonförslaget är placerat bredvid isplanen som används vintertid, i närheten finns även en fotbollsplan.

VäseNyaSkola
Image

Zonförslaget är placerat över en nyasfalterad gångväg som ligger intill den nya skolan.

VäseStation
Image

Väses tågstation är igenbommad sedan länge men det finns en tåghållplats som de regionala tågen använder.

VäseGamlaSkola
Image

Zon vid den gamla skolan som idag används som utställningslokal till blandannat kostsmide i trä.

MittISkogen
Image

Ett lite annorlunda zonförslag över en gammal väg som en traktor eller möjligtvis fyrhjulsdriven pickup kan använda. Ändå ganska lättcyklad trotts blandningen av sand och grus. Ligger lite mitt i ingenstans men är en bra cykelväg till Kristinehamn om man inte vill ta långa omvägen norr om E18.

CykelE18
Image

En grusbelagd gång och cykelbana som löper parallellt med E18 härifrån till Kristinehamn. Väldigt vacker väg där man samtidigt ser trafiken på E18 susa förbi men samtidigt på säkert avstånd.

RudsbergBro
Image

En vacker bro över bäcken vid Rudsberg, endast för cyklister och fotgängare.

StolpenVägBro
Image

Över E18 vid vägmotet Stolpen byggdes för några år sedan en säker passage över vägen, vill föreslå en zon på norra sidan om denna så att de som stannar vid macken på södra sidan får sträcka på benen lite.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Maqqan »

Skogsvägar är alltid skoj, framförallt nu när det är lite blötare så det syns att man har varit ute och rört på sig. Tycker även att Hammarös nya arena förtjänar en egen zon med denna månads förslag som är placerade på Hammarö.

Länken till kartan är samma som tidigare: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... Zb3-tGUt5s

HammaröArena
Image
Tråkigt namn men arenan är riktigt fin.

Image
Zonförslaget är placerat söder om arenan, vid cykelparkeringen.


OldWoodRoad
Image
Alternativ väg genom skogen om man inte vill cykla på bilvägen. Smuts är bra som de säger.

Image
Naturliga hinder är en del av utmaningen.


WoodhallTrail
Image
Detta elljusspår är 2.5km långt, man kan kliva in på spåret vid tex Hammarö arena eller i närheten av DjupsundZon. Zonförslaget är placerat där skogen öppnar upp sig en aning pga ledningar.


Skoghallsled
Image
Zonförlsaget är placerat över en skogsväg som startar där Nolgårdsvägen slutar och går igenom hela skogen. Fullt cyklingsbar och går parallellt med en av Hammarös mest trafikerade leder men på säkert avstånd.
User avatar
bocklingen
Posts: 346
Joined: 27 Apr 2014 07:20
Country: Sweden
Location: Rasbokil Örkulla

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by bocklingen »

Härliga skogsbilder! Eja, vore jag där...


iPhone 5C / Tapatalk
Join: 2014-04-26 09:25:32
Special goals: 1. Icosaregion star 2. Get all unique z in Katrineholm :)

Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Moskeroll »

Hej, jag kommer att vara Eran zonläggare fram till augusti.
Jag kommer att ge Er zoner enligt dom nya riktlinjerna, kvalité före kvantité, men för att hitta dessa riktigt fina pärlor och smultronställen kan det vara bra med Er hjälp. Kom med förslag, motivera gärna med kartlänk, bilder och text varför Era zonförslag kommer att vara mera än bara "en zon till".
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Vintentina »

Ska fundera på saken, men det jag kommer på så här på rak arm är toppen av Värmullsåsen i Hagfors, där finns ett utsiktstorn som jag lagt zonförslag på. Slalombacken är sedan länge nedlagd, däremot ska det enligt uppgift gå fint att cykla i backen sommartid, annars går det bra att ta bilen runt berget.

Trevligt utflyktsmål!
Attachments
värmullsåsen.jpg
värmullsåsen.jpg (116.52 KiB) Viewed 5422 times
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Vintentina »

Båtturf kanske är nåt att satsa på?
Den oranga pilen pekar på badplatsen på Västra Söön, eller i dagligt tal "sööa", populärt resmål för båtägande Skoghallsbor under sommaren. Zoomar man in ser man både bryggor och sandstrand tydligt, men hela ön är lätt att gå på, trevlig tallskog och fina badklippor på sydsidan. Zon skulle kunna vara nästan var som helt på ön.

Närmaste zon är Trumman rakt norr om ön (Stuga till salu 50 meter från den zonen). Närmaste turfare var som synes för ögonblicket Simpson, som är snäll och tar mina zoner så att jag har något att göra ikväll.
Attachments
söön.jpg
söön.jpg (54.98 KiB) Viewed 5417 times
Post Reply

Return to “Värmland”