Nya Zoner i Borgå Gamla stan och övergångszon

Moderator: Zonemakers

Suhaili
Posts: 35
Joined: 12 Aug 2019 06:38
Country: Finland

Nya Zoner i Borgå Gamla stan och övergångszon

Post by Suhaili »

I Borgå har aktiviteten varit störst i Gamla stan och de norra delarna av stan där många zoner nu är 2pph. Mellan de två zonerna i Gamla stans västra tursitbesökta halva och Stadsbiblioteket är det relativt långt (700m). Rutten genom 1800-talskvarteren med Hörngränd och Gengränd är mycket idyllisk och påminner om miljön i Elsa Beskows "Tant blå, Tant grön och Tant gredelin", men turisterna hittar i allmänhet inte hit, bakom en labyrint av gränder i den gamla stadsplanen.

En zon i Jaakkolaparken skulle vara belägen 350m från domkyrkan och 350m från stadsbiblioteket (mitt emellan). Den kunde också nås från zonen på Gamla rådhustorget (450m) nya busstationstorget (600m) och PorvooZone vid Muminparken (600m), alla välbesökta zoner med 2pph. Vägen upp från Busstation med Kvarngränd och Österlånggatan är en del av idyllen. Själva Jaakkolaparken är en snygg liten park omgiven av 1800-talsträhus.

Jag har gjort zonförslaget på appen men jag vill ändra namnförslaget på zonen, som jag tycker borde vara "TantGredelin".
Attachments
TantGredelin med rutter zoner.jpg
TantGredelin med rutter zoner.jpg (311.48 KiB) Viewed 4706 times
Munin
Zonemaker
Posts: 382
Joined: 25 Sep 2014 19:35
Country: Sweden
Location: Uppsala/Sweden

Re: Nya Zoner i Borgå Gamla stan och övergångszon

Post by Munin »

Tack för att du uppmärksammar mig på att det är aktivitet i Borgå! Fortsätt lägga förslag i appen och skriv även gärna här i forumet om de zoner du brinner lite extra för :)

//Munin
Suhaili
Posts: 35
Joined: 12 Aug 2019 06:38
Country: Finland

Re: Nya Zoner i Borgå Gamla stan och övergångszon

Post by Suhaili »

...och här är förslaget på en ny övergångszon, en park som knyter de välbesökta zonerna PorvooZone och Keskuskenttä till zoner i den östra periferin. Den föreslagna nya zonen Wittenberg (i lila) hjälper att ta sig från Keskuskenttä (550m bort) till LovisaZone (ytterligare 450m). Eller från JernböleZone (850m) till Springhill (1,4 km).
Attachments
Wittenberg park med zoner.jpg
Wittenberg park med zoner.jpg (446.42 KiB) Viewed 4691 times
Suhaili
Posts: 35
Joined: 12 Aug 2019 06:38
Country: Finland

Re: Nya Zoner i Borgå Gamla stan och övergångszon

Post by Suhaili »

Bild på TantGredelin (Jaakkolaparken): https://www.google.se/maps/@60.3977783, ... 2!1b1!2i48
Suhaili
Posts: 35
Joined: 12 Aug 2019 06:38
Country: Finland

Re: Nya Zoner i Borgå Gamla stan och övergångszon

Post by Suhaili »

Suhaili
Posts: 35
Joined: 12 Aug 2019 06:38
Country: Finland

Re: Nya Zoner i Borgå Gamla stan och övergångszon

Post by Suhaili »

Till sist Turfkarta med båda de föreslagna zonerna märkta i lila färg
Attachments
TantGredelin_turf_medzoner.jpg
TantGredelin_turf_medzoner.jpg (622.4 KiB) Viewed 4690 times
Munin
Zonemaker
Posts: 382
Joined: 25 Sep 2014 19:35
Country: Sweden
Location: Uppsala/Sweden

Re: Nya Zoner i Borgå Gamla stan och övergångszon

Post by Munin »

Bra och trevliga förslag!
Suhaili
Posts: 35
Joined: 12 Aug 2019 06:38
Country: Finland

Re: Nya Zoner i Borgå Gamla stan och övergångszon

Post by Suhaili »

PS. En vy från vägen från domkyrkans zon till den föreslagna nya zonen https://www.google.se/maps/@60.396833,2 ... 2!1b1!2i48
Suhaili
Posts: 35
Joined: 12 Aug 2019 06:38
Country: Finland

Re: Nya Zoner i Borgå Gamla stan och övergångszon

Post by Suhaili »

Jag lade ett förslag till i Gamla stan vid Gamla Kungsvägen 11. Där finns ett gammalt hus som någon gång måste ha varit en ”butik” dvs. en affär eller handel, då där sedan mannaminne stått Mjölk & Grädda på ett fönster (går att läsa ”grädda” på google street view). Mycket kännspakt och idylliskt.
Suhaili
Posts: 35
Joined: 12 Aug 2019 06:38
Country: Finland

Re: Nya Zoner i Borgå Gamla stan och övergångszon

Post by Suhaili »

Den är tillräckligt långt från domkyrkan och från fornlämningarna på Borgbacken, där en ny zon också behövs.
Post Reply

Return to “Zones”