Turf Map Tool

User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Re: Turf Map Tool

Post by UrbanGeeks »

statskartografen wrote: 21 Jan 2020 12:25 Innan Turf Map Tool "tog semester" kunde man färglägga regionerna i de officiella turfländerna. Det funkar inte nu utan det är bara Sveriges regioner som färgas.

Går det att få tillbaka den funktionen?

Statskartograf

Samtliga officiella turfländer finns nu regionuppdelade.

Dom färgade regiongränserna kan ibland vara grovhuggna och inte alltid exakt följa gränserna. Är man intresserad av specifika zoner nära regiongränser (för att jaga medaljer eller annat) bör man antingen klicka på själva zonen för att kontrollera att regioninformationen stämmer med vad det ser ut som, eller så väljer man den specifika regionen i regionfiltret längst upp, så visas enbart dess zoner.

/UG
User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Re: Turf Map Tool. Önskad funktion - importera spår för editering.

Post by UrbanGeeks »

tveskägg wrote: 02 Feb 2020 14:17 Det hade varit bra om tidigare sparad rutt kunde importeras och editeras i Turf Map Tools.

Jag brukar importera rutterna i Locus Maps. Men behöver ibland ändra dem, speciellt om det kommit till nya zoner, eller jag har en detaljerad rutt med fler svängar än bara zonerna som jag vill dela med någon behövande och rutten behöver modifieras p g a vägarbeten och annat.

Går iofs att editera rutt i Locus men det är rätt meckigt och inte helt enkelt på små skärmar som platta eller mobil. Skulle gå mycket lättare på dator.

Hej!

Såg ditt förslag idag. Det lät vettigt, så jag implementerade det. Du kan ju testa och se vad du tycker.

Det går nu alltså att importera GPX-filer som har rutter i sig. Är det fler rutter än en i filen så kommer dessa att slås ihop till en rutt i verktyget. Finns det redan en rutt i verktyget så kommer den nya importerade rutten att läggas till efteråt.

/UG
tveskägg
Posts: 29
Joined: 10 Dec 2013 17:53
Country: Sweden

Re: Turf Map Tool

Post by tveskägg »

OK.
Jag har importerat en sparad rutt. Även lyckats lägga till extra punkter på slutet på rutten, sparat, öppnat på nytt och tillagda segmenten fanns kvar.

Däremot inte lyckats ändra några av ruttens tidigare delsträckor. Kan lägga till extra svängar på strecken men det ändrar bara bilden av sträckan, de extra svängarna sparas inte i rutten. För att lyckas med det måste svängarnas koordinater skjutas in i befintlig lista och det har jag inte lyckats med. (Använt knappen "edit layer" i vänstra kanten.)

När spår importeras skulle det vara bekvämt om kartan centreras runt spårets "tyngdpunkt" i någon mening. När Turf Map Tool öppnas visas centrala Uppsala. Och samma kartavsnitt finns kvar efter import av spår i Lund.

Grunnar vidare på vad jag vill ha och hur.
Möjlighet att skjuta in en eller flera svängar mellan sparade punkter.
Möjlighet att radera en eller flera punkter på rutten. - Finns minustecken i mätmenyn men kan vara knepigt att hitta rätt punkt, vore bra om det gick att stega i listan och motsvarande punkt på spåret markerades alternativt att man markerar önskad punkt på spåret och listan flyttades till just den raden med markering så att man blåser rätt punkt.
(Kommer säkert på mer när det legat till sig ett tag. Återkommer).
User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Re: Turf Map Tool

Post by UrbanGeeks »

tveskägg wrote: 03 Feb 2020 15:10 OK.
Jag har importerat en sparad rutt. Även lyckats lägga till extra punkter på slutet på rutten, sparat, öppnat på nytt och tillagda segmenten fanns kvar.

Däremot inte lyckats ändra några av ruttens tidigare delsträckor. Kan lägga till extra svängar på strecken men det ändrar bara bilden av sträckan, de extra svängarna sparas inte i rutten. För att lyckas med det måste svängarnas koordinater skjutas in i befintlig lista och det har jag inte lyckats med. (Använt knappen "edit layer" i vänstra kanten.)

När spår importeras skulle det vara bekvämt om kartan centreras runt spårets "tyngdpunkt" i någon mening. När Turf Map Tool öppnas visas centrala Uppsala. Och samma kartavsnitt finns kvar efter import av spår i Lund.

Grunnar vidare på vad jag vill ha och hur.
Möjlighet att skjuta in en eller flera svängar mellan sparade punkter.
Möjlighet att radera en eller flera punkter på rutten. - Finns minustecken i mätmenyn men kan vara knepigt att hitta rätt punkt, vore bra om det gick att stega i listan och motsvarande punkt på spåret markerades alternativt att man markerar önskad punkt på spåret och listan flyttades till just den raden med markering så att man blåser rätt punkt.
(Kommer säkert på mer när det legat till sig ett tag. Återkommer).

Hej!

Du ska bara behöva använda rutan nere i högra hörnet för att hantera rutter, förutom det klickandet du gör på själva kartan.

Jag har lagt upp en liten film https://turf.urbangeeks.org/TurfMapTool.flv som visar hur hanteringen är tänkt att gå till.

Filmen består av följande steg
1. Öppnar mätverktyget.
2. Aktiverar mätningen
3. Klickar på 6 zoner som bildar en rutt
4. Exporterar zoner-rutten som en GPX-fil
5. Kastar hela min valda rutt från verktyget
6. Skapar en ny rutt av 5 zoner
7. Importerar den GPX-fil med 6 zoner som jag tidigare exporterade
8. Rutten innehåller nu 11 zoner
9. Lägger till 3 zoner, och raderar dessa
10. Lägger till ytterligare 2 zoner
11. Byter plats på ett antal av zonerna
12. Exporterar en ny GPX-fil med zonerna som det ser ut nu


Vad det gäller placeringen av dig på kartan så försöker webbläsaren via din position placera dig på rätt ställe på kartan. Att du hamnar i Uppsala beror troligen på att du någon gång sagt att du inte vill låta turf.urbangeeks.org få reda på din plats. Den kommer då att placera dig vid jordens medelpunkt, som alla vet är Uppsala. ;)

/UG
tveskägg
Posts: 29
Joined: 10 Dec 2013 17:53
Country: Sweden

Re: Turf Map Tool

Post by tveskägg »

Född lat. När jag väljer en rutt är det bekvämt att få upp rätt karta i bakgrunden. Men ansträngningen att kalla på rätt kartavsnitt är inte övermänskligt stor, klarar nog 3-5 om dagen.
User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Re: Turf Map Tool

Post by UrbanGeeks »

tveskägg wrote: 08 Feb 2020 16:18 Född lat. När jag väljer en rutt är det bekvämt att få upp rätt karta i bakgrunden. Men ansträngningen att kalla på rätt kartavsnitt är inte övermänskligt stor, klarar nog 3-5 om dagen.
Jag har lagt till så att kartan zoomar in på spåret när man laddar upp en rutt-fil till mätverktyget.
Har också sett till att det funkar att byta ordning på punkterna i en rutt genom att dra dom upp eller ned i listan när man använder telefon/platta och inte bara som det var tidigare, med mus.

/UG
User avatar
spikbebis75
Posts: 18
Joined: 31 Jan 2015 18:32
Country: Sweden
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Turf Map Tool

Post by spikbebis75 »

Jag kan inte välja flera taggar för zoner, en tag fungerar men 2 eller fler visar inte fler zoner (har testat på win, ubuntu, edge, chrome, firefox)
User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Re: Turf Map Tool

Post by UrbanGeeks »

spikbebis75 wrote: 28 Apr 2021 15:39 Jag kan inte välja flera taggar för zoner, en tag fungerar men 2 eller fler visar inte fler zoner (har testat på win, ubuntu, edge, chrome, firefox)

Funktionen är implementerad så att varje val begränsar urvalet ytterligare.
För att ta exemplet ur tagg-filtrets hjälp-text:

"You can limit the number of zones shown in the map by using the tag filter. Each selected tag limits the number of zones further. If you for example filter on both "Monument" and "Airport", you will get monument zones that are located by airports."
User avatar
spikbebis75
Posts: 18
Joined: 31 Jan 2015 18:32
Country: Sweden
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Turf Map Tool

Post by spikbebis75 »

Det är per design... Asch, satt och letade efter X och Y och Z "samtidigt"
Då vet jag =)
User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Re: Turf Map Tool

Post by UrbanGeeks »

spikbebis75 wrote: 28 Apr 2021 19:19 Det är per design... Asch, satt och letade efter X och Y och Z "samtidigt"
Då vet jag =)
Du skulle kunna testa nu, så får du se vad du tror om ändringen jag gjort av tagg-funktionen.
Kan behövas en omladdning, typ Ctrl-F5 som du sitter på dator, för att få in uppdateringarna.
Post Reply

Return to “Tredje Part”