Zonförslag Cinnober i Valsätra

Moderator: Zonemakers

Post Reply
Evaluator
Posts: 5
Joined: 03 Feb 2020 14:46
Country: Sweden

Zonförslag Cinnober i Valsätra

Post by Evaluator »

Cinnober

Förslag på en zon längs gulastigen i en trestigskorsning ungefär lika långt från zonerna Flakkorset, Kälkstig och BirchRow. Zonen nås på grusade stigar från de tre zonerna. Från Flakkorset är stigen rejält brant just innan du kör in i zonen.
Cinnober outline
Cinnober outline
Screenshot_20200203-141630_Turf (kopia).jpg (348.77 KiB) Viewed 5796 times
Zonen ligger i Natura2000 området som är avsatt för att skydda Cinnoberbaggen, Upplandslandskapsinsekt. Cinnoberbaggen lever främst i gamla aspar. I zonen finns asp i alla väderstreck, håll utkik efter en rödskalbagge medans du väntar på att ta zonen.

Den fullbildade skalbaggen är lysande cinnoberröd och platt med svarta käkar och ben. Kroppslängden är mellan tolv och femton millimeter. Huvudet är påfallande stort med kraftiga käkar. Även den mycket platta, gulbruna larven är lätt att känna igen. Den är ganska blank och försedd med fyra utskott på de bakre bakkroppssegmenten.

När man kommer från Flakkorset
Cinnober zone IRL  from Flakkorset
Cinnober zone IRL from Flakkorset
20200126_095704 (kopia).jpg (609.5 KiB) Viewed 5796 times
När man kommer från Kälkstig
Cinnober from Kälkstig
Cinnober from Kälkstig
20200203_141445 (kopia).jpg (281.63 KiB) Viewed 5796 times
User avatar
edjur
Posts: 36
Joined: 21 Mar 2014 20:31
Country: Sweden

Re: Zonförslag Cinnober i Valsätra

Post by edjur »

Jättebra förslag, men tyvärr ligger det nog lite för nära den nya zonen EkensGenetik nu. Kan vi hitta en lämplig plats lite längre söderut längs stigen så förlaget ligger mitt emellan EkensGenetik och Flakkorset?
V12
Posts: 17
Joined: 27 Aug 2020 09:55
Country: Sweden

Re: Zonförslag Cinnober i Valsätra

Post by V12 »

Fint område längs Gula stigen.
Evaluator
Posts: 5
Joined: 03 Feb 2020 14:46
Country: Sweden

Re: Zonförslag Cinnober i Valsätra

Post by Evaluator »

edjur wrote: Jättebra förslag, men tyvärr ligger det nog lite för nära den nya zonen EkensGenetik nu. Kan vi hitta en lämplig plats lite längre söderut längs stigen så förlaget ligger mitt emellan EkensGenetik och Flakkorset?
Ja det går ju, jag kan tänka mig två platser B eller C där gula stigen korsar sin nya och gamla dragning i bilden av orienteringskartan.
A är det ursprungliga förslaget.
Plats B känns trevligare än C.
B-och-C.png
B-och-C.png (472.64 KiB) Viewed 1594 times
Post Reply

Return to “Uppsala”