Poäng räknas inte upp

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
Kartago
Posts: 38
Joined: 22 Jun 2019 15:21
Country: Sweden

Poäng räknas inte upp

Post by Kartago »

Sedan flera dagar har jag poäng som tickar upp av sig självt eftersom jag har zoner som jag kontrollerar. Sedan kl. 13 igår är det t.ex. +18 poäng i timmen. Jag har också, ända sedan igår haft 12 poäng kvar till ny ranking, men min totala poäng står stilla och det står fortfarande att det saknas 12 poäng.

Omgångspoängen tickar dock uppåt som de brukar.

Vad beror detta på?

(Jag har inte tagit någon ny zon sedan dess heller, om det spelar någon roll).
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Poäng räknas inte upp

Post by Dacop »

För att spara serverbelastning så görs fullständiga räkningar av poäng när du tar eller förlorar zoner - så länge du "bara" drar in PPH så är det du ser en uppskattning av poängen. Alltså krävs att en av dina zoner byter ägare för att totalpoängen skall ändras.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
Kartago
Posts: 38
Joined: 22 Jun 2019 15:21
Country: Sweden

Re: Poäng räknas inte upp

Post by Kartago »

OK, tack för förklaringen. Tog en zon nyss och då hände allt retroaktivt som du beskrev det. :)
danielhittarut
Posts: 2
Joined: 30 Nov 2020 20:53
Country: Sweden

Re: Poäng räknas inte upp

Post by danielhittarut »

Dacop wrote: 02 Aug 2020 10:54 För att spara serverbelastning så görs fullständiga räkningar av poäng när du tar eller förlorar zoner - så länge du "bara" drar in PPH så är det du ser en uppskattning av poängen. Alltså krävs att en av dina zoner byter ägare för att totalpoängen skall ändras.
Hejsan. Detta verkar vettigt. Observerar bara att poängen man ser både på toplist och på "sin sida" på hemsidan även de visas med dessa "approximationer" om man öppnar en av dessa sidor. Så frågan jag har är om alla dessa "approximativa" värden kontinuerligt uppdateras på server-sidan eller om det bara görs en request att beräkna de/den varje gång någon laddar en sida på hemsidan med denna information?

Sin PPH är ju konstant under denna tid och poängen man ska ha från PPH kan ju då helt enkelt beräknas genom P=deltaT*PPH där deltaT är tiden mellan denna händelse och förra händelsen som man hade en förändring av zonägande uttryckt i timmar och då och enbart då kontrollerar man om gubben ska levla efter att denna summa adderats till spelarens totalpoäng. Då slipper man ju uppdatera poängen i själva instansen av spelaren, vilket jag misstänker är det som triggar kontrollen om man ska levla. Man slipper ett kontinuerligt tjatande "Ska jag levla nu?","Ska jag levla nu?","Ska jag levla nu?" ;). Dessutom kunde man reducerat risken för felfortplantning om totalpoängen är en float (om det är en double kommer det i praktiken aldrig vara en risk ju). Så är det så och förstå, det som hade stressat servrarna var att kontinuerligt kolla huruvida varje spelare skulle levla, varenda gång den mycket korrekta skattningen av deras totalpoäng ökade?

Denna produkt P är ju nästan garanterat ett flyttal. Men det jag tror en del verkar vara nyfikna på, åtminstone jag, är om sin totalpoäng är en double (att den inte är en float kan jag se då vissa har en poängsumma över 16777216 men ändå ett udda tal, vilket är omöjligt med en float) eller om "PPH-produkten" typkastas till en heltalstyp (och då kan man ju dessutom ange "roundf" lite beroende på språk och runda till närmsta, vilket gjort att i det långa loppet hade "öresavrundning" jämnat ur sig i den grad det ens kan anses spela roll) vid additionen till sin totalpoäng.

Jag inser att jag kunde undersökt detta genom att spela in appen ett tag och göra återbesök på zoner som har antingen har 185,155 eller 125 i värde och se om man konstant fick 92.5, 77.5 respektive 62.5 avrundat åt ena hållet (gissningsvis neråt). Måste ju spela in för att korrekt kunna kompensera bort för den takt som man får +1 från sin allmänna PPH för att kunna härleda återbesökspoängen som man faktiskt fick. :)

På Turf Wiki står det ju att man får 33 poäng för att göra ett återbesök på en 65-zon, men i appen står det ju alltid 92,77 respektive 62 för poäng på återbesök på 185,155 respektive 125-zoner och av det jag kan se verkar det vara just det man får, men ska kolla lite mer. Hur är det egentligen? Får man 32, 32.5 eller 33? ;)

Konstant avrundat åt ena hållet hade ju indikerat att totalpoängen är ett heltal, eller om det då varannan gång rundas upp och varannat ner, hade det indikerat att totalpoängen är en double och jag kommer nog kolla det i praktiken, då jag är av natur nyfiken på allt sånt, såvida det inte kommer ngåot svar här :)
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Poäng räknas inte upp

Post by Maqqan »

Jag tror att man får den exakta summan 32.5. Men sen har det varit lite olika hur appen presenterar siffran. Tidigare versioner avrundade den uppåt och man såg siffran 33 i appen men nu kanske den klipper istället och bara visar 32.



Tapatalking with OnePlus 6T

Post Reply

Return to “Spelrelaterat”