Göteborg: Zonförslag Shorelinestenen och JennyLindsgatan

Moderator: Zonemakers

Post Reply
Skräddaren
Posts: 1
Joined: 31 Dec 2020 19:04
Country: Sweden
Location: Mölndal
Contact:

Göteborg: Zonförslag Shorelinestenen och JennyLindsgatan

Post by Skräddaren »

Hej, jag har två zon-förslag relaterade till Göteborgs musikliv :)


1. Shorelinestenen (57.688608, 11.950074)

Den första är Shorelinestenen som från början dök upp augusti 2014 i Slottskogen. Den finns utmarkerad på Google Maps, men då med sin ursprungliga - och inte nuvarande position.

"Shoreline" är en låt av Göteborgsbandet Broder Daniel och den premiärspelades i "Sen kväll med Luuk" 2001 innan den släpptes 2003. Låten och uttrycket "Spela Shoreline!" har sedan "börjat leva ett eget liv och 2017 gjorde SVT ett program om Shoreline i "Hitlåtens historia"

Stenen är en slags hyllning till BD och placerad i Slottskogen där BD:s sista konsert ägde rum 2008. Den placerades först av två anonyma konstnärer och ägs numera av Göteborgs kommun. Mer finns att läsa tex här (artikeln visar nuvarande positionering): https://www.gp.se/kultur/spela-shorelin ... n-1.252546

En zon kan ha som mest 13 symboler i sitt namn eller hur? Jag vill föreslå "ShorelineRock" eller något som anspelar på Broder Daniel, tex "CruelTown" (vilket plattan med Shoreline heter), eller "BDForever" (vilket skiva+dokumentär om bandet heter).

Image


2. "2 steg från paradise" (57.712150, 12.001344)

Den andra är utsiktsplatsen vid Jenny Lindsgatan / Brunkebergsgatan där omslaget till Göteborgsartisten Håkan Hellströms album "2 steg från paradise" (2010) är fotograferat.

En fantastiskt fin vy. Finns en liten bänk placerad där på andra sidan muren också.

Mina namnförslag för en zon där skulle vara "ParadiseView", "Paradisvyn", "HåkanParadise" eller "EnVackerDröm", "DuÄrSnartDär" som anspelar på låttitlar på skivan.

Image


Tyvärr har jag inte kunnat föreslå dem i appen eftersom att de ligger lite för nära andra zoner. 1:a nära "RenaSnurren". 2:a nära "Brunkebänk" som har en uppförsbacke till utsikten och "Snikenskulle" som också bjuder på utsikt.

Mvh, Michael
Skräddaren_ in game.
Skräddaren_
Post Reply

Return to “Västra Götaland”