Turf obalanserat mellan länder(?)

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

ojarnstr
Posts: 92
Joined: 13 May 2016 15:20
Country: Finland

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by ojarnstr »

Aicar wrote: 02 Aug 2021 11:28 Åbo har samma fördel som Helsingfors, men i "mindre skala", d v s färre zoner. M0112 har tagit 9 medaljer (3 guld +3 silver +3 brons) i Åbo och han körde 7-8 timmar/dag. Även om jag tittat på medaljerna så finns motsvarande problem i alla divisioner där man tävlar mot andra i andra länder som t ex Finland och Skottland, så det handlar inte om att någon som jobbar heltid ska kunna konkurrera med någon som är ledig, utan om att turfare som har likvärdiga förutsättningar vad gäller tid att lägga på turf ska ha liknande möjligheter att konkurrera mot varandra.

Det som Mikey skrev tidigare i tråden tycker jag säger allt: "Ett exempel är ju Gw007 i Kalmar och Deej i England. Gw har tagit 2259 zoner inklusive assists för 363 000 poäng medan personen Deej har tagit 790 zoner för samma poäng."

Men M0112:s första brons, silver och guld kom från Mariehamn inte Lounais-Suomi. Så man kan nog vinna medaljer även i Mariehamn.

Så klart har det nyligen skett en liten förändring sen dess som kanske gjort det svårare. Vi har inte längre 0-PPH zoner.

När jag började turfa 2013 så gick diskussion het i liknande trådar. För att det fanns spelare som i början av omgången körde runt på landsbyggden med bil och samlade +1 PPH zoner, före de hoppade på cykeln. Så att de hela tiden hade ett starkt PPH i ryggen före de började satsa på takeovers. Det här ledde till att 0-PPH zonerna introducerades.

Nu har de tagits bort för att som det heter "bättre uppmuntra nya spelare i låg aktiva/nya turfområden". Jag vet inte om det är var rätt lösning för att balansera poängsystemet?
Moru
Posts: 128
Joined: 26 May 2020 18:37
Country: Sweden
Contact:

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Moru »

Som temporär spelare i ett lågaktivt område så känner jag ingen som helst motivation att spela när jag ser andra med 400 zoner bara håva in poäng utan att göra något. Den enda chans jag har är att värva fler spelare som kör hamsterhjul på de elva zoner vi har. Det tar ca 20 minuter per varv och man tröttnar rätt snart. Å andra sidan får vi 3 pph nu ;)
Turfname is EQ
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by DIProgan »

ojarnstr wrote: 03 Aug 2021 17:38Nu har de tagits bort för att som det heter "bättre uppmuntra nya spelare i låg aktiva/nya turfområden". Jag vet inte om det är var rätt lösning för att balansera poängsystemet?
Det var även ett underligt beslut att zoner aldrig kunde gå tillbaka ner till +0 vilket kunde gjort skillnad. Man kanske kan kolla på uppmuntran i andra former än för mycket pph.
Running the third-party project https://turfbridge.com
Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

ojarnstr wrote: 03 Aug 2021 17:38
Aicar wrote: 02 Aug 2021 11:28 Åbo har samma fördel som Helsingfors, men i "mindre skala", d v s färre zoner. M0112 har tagit 9 medaljer (3 guld +3 silver +3 brons) i Åbo och han körde 7-8 timmar/dag. Även om jag tittat på medaljerna så finns motsvarande problem i alla divisioner där man tävlar mot andra i andra länder som t ex Finland och Skottland, så det handlar inte om att någon som jobbar heltid ska kunna konkurrera med någon som är ledig, utan om att turfare som har likvärdiga förutsättningar vad gäller tid att lägga på turf ska ha liknande möjligheter att konkurrera mot varandra.

Det som Mikey skrev tidigare i tråden tycker jag säger allt: "Ett exempel är ju Gw007 i Kalmar och Deej i England. Gw har tagit 2259 zoner inklusive assists för 363 000 poäng medan personen Deej har tagit 790 zoner för samma poäng."

Men M0112:s första brons, silver och guld kom från Mariehamn inte Lounais-Suomi. Så man kan nog vinna medaljer även i Mariehamn.

Så klart har det nyligen skett en liten förändring sen dess som kanske gjort det svårare. Vi har inte längre 0-PPH zoner.

När jag började turfa 2013 så gick diskussion het i liknande trådar. För att det fanns spelare som i början av omgången körde runt på landsbyggden med bil och samlade +1 PPH zoner, före de hoppade på cykeln. Så att de hela tiden hade ett starkt PPH i ryggen före de började satsa på takeovers. Det här ledde till att 0-PPH zonerna introducerades.

Nu har de tagits bort för att som det heter "bättre uppmuntra nya spelare i låg aktiva/nya turfområden". Jag vet inte om det är var rätt lösning för att balansera poängsystemet?
Skillnaden för MO112 när han turfade i Mariehamn och tog medaljer var att ingen körde mycket i t ex Åbo eller Helsingfors samtidigt. Hade någon gjort det hade han inte fått de medaljerna han tog, utan en valör lägre. Att problemet funnits sedan 2013 och fortfarande lever kvar är ingen merit för Turf.
ojarnstr
Posts: 92
Joined: 13 May 2016 15:20
Country: Finland

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by ojarnstr »

Aicar wrote: 02 Aug 2021 11:28 Skillnaden för MO112 när han turfade i Mariehamn och tog medaljer var att ingen körde mycket i t ex Åbo eller Helsingfors samtidigt. Hade någon gjort det hade han inte fått de medaljerna han tog, utan en valör lägre. Att problemet funnits sedan 2013 och fortfarande lever kvar är ingen merit för Turf.
Nå inte nödvändingtvis tog nu och kolla lite...
https://warded.se/turf/round.php?round= ... &round=111

Även det andra guldet togs från Mariehamn 1 617 945 poäng och 6 595 takes. Det resultatet är nog ganska konkurrenskraftigt ännu idag. Fler spelare desto hårdare blir konkurrensen om första platsen och visst poängssystemet har diskuterats så länge vi har spelat turf.
Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

Absolut: 1,6 miljoner är värt ett guld. När Welshman kört är det dock inte alls säkert att det räckt till ett guld. Omgången innan Welshman satte nytt poängrekord körde jag i Mariehamn (dock inte så mycket att jag tävlade om någon topplacering). En dag tog jag 535 zoner. Då fick jag 2 000 poäng mer (under det dygnet) än Welshman hade i genomsnitt per dygn (detta var mitt under omgången). Jag hade alltså behövt ta ca 520 zoner varje dag för att ha en chans att konkurrera med honom. Bont snittade 402 zoner/dag under en hel omgång så 520 zoner/dag känns helt orimligt (och i praktiken är det få dagar som det ens är möjligt (då man får slut på zoner att ta) om man inte är flera som kör rundor för att maxa antalet tagna zoner). Så vitt jag vet (det kan finnas någon men i så fall känner jag inte till det) så är jag den enda under det senaste året som tagit över 500 zoner på en dag på Åland och jag har gjort det två gånger. Omgången efter det jag beskriver ovan tog Welshman 2,2 miljoner poäng och då hade jag behövt ta betydligt fler zoner per dag än de 520 sopm behävts omgången innan... Med det sagt kör både Welshman och Féarglas så mycket så att de förtjänar sina framgångar, men jag menar att det finns en obalans i Turf och att de får mer poäng än de borde om det varit balanserat. Att man under många år kunnat bilturfa för att i början av omgången ta 1 ppt-zoner som grund för stabil poänginkomst under hela månaden tycker jag styrker min tes. Jag tycker att den som cyklar mest (om allt annat är lika) borde vara den som vinner, inte den som bilturfar mest eller den som åker till t ex Helsingfors för att spelplanen är bäst där.
Mikey
Posts: 67
Joined: 14 Jul 2017 21:26
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Mikey »

ojarnstr wrote: 02 Aug 2021 17:14
Aicar wrote: 02 Aug 2021 11:28 Mitt förslag är att zoner som sällan byter ägare får mindre ppt, t ex 1p blir 0,5p och 2 p blir 1 poäng. Då skulle mycket av problemet vara löst och det går enkelt att göra genom en mindre revidering av algoritmerna. Turf ska uppmuntra de som är ute och turfar, inte de som ligger hemma i soffan och samlar mycket poäng från ppt dygnet runt (eftersom turfare i divisionssystemet tävlar mot turfare i andra länder) dag efter dag, vecka efter vecka.
Det här är kanske inte en helt tokig idé.

Men ännu en liten kommentar till din kamp mot Welshman som du själv inser så nej inte fick han vinsterna gratis. Han satt nog också mycket tid på turfandet och inte bara de 10h i dygnet han satt på cykeln. Det blev nog också många timmar i bilen mellan Åbo och Helsingfors. Här är det dessutom intessant att du hakat upp dig på zonerna i Helsingfors. Welshman bodde i Åbo när han vann sina guldmedaljer... det att han bodde på hotel flera dagar per omgång i Helsingfors är väl mera taktik (kanske t.o.m. pay to win :) ). En satsing som även hans konkurrenter kunde ha gjort... det är en kort båtfärd till Helsingfors från Stockholm.

Det jag försöker säga är att hur mycket man än förändrar poängsystemet. Så kommer det inte att hjälpa oss som jobbar 40h i veckan och inte kan sova på hotel flera nätter i mitten av en arbetsvecka.
Så andra länder ska alltså åka till FInland för att kunna vina, säger väl allt om hur sjukt skevt det är i Helsingfors jämfört med en liknande storstad i Sverige. Löjligt obalanserat. Finland och UK har enorma fördelar mot Sverige..minst sagt. Pengar in = mer zoner...turfs enda prio numera.
ojarnstr
Posts: 92
Joined: 13 May 2016 15:20
Country: Finland

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by ojarnstr »

Mikey wrote: 12 Nov 2021 22:22 Så andra länder ska alltså åka till FInland för att kunna vina, säger väl allt om hur sjukt skevt det är i Helsingfors jämfört med en liknande storstad i Sverige. Löjligt obalanserat. Finland och UK har enorma fördelar mot Sverige..minst sagt. Pengar in = mer zoner...turfs enda prio numera.

Försöker du verkligen säga att man inte kan vinna Sverige? Nuvarande omgångsrekordet i poäng innehavs dessutom av Kiraly för omgång 134... där det också bevisades att det är möjligt att hålla högt PPH även i mycket turf aktiva regioner.
Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

Dags att sätta sista spiken i kistan. Jag har nu analyserat all data från juniomgången 2021 (4-veckorsomgång) och siffrorna visar tydligt hur obalanserat Turf är (med en enorm fördel för områden som t ex Åbo, Helsingfors och Köpenhamn, d v s områden där det finns relativt många zoner, men väldigt få aktiva turfare). Datan är hämtad från frut.zundin.se

Welshman:
Totalpoäng 1645700
Takepoäng 836 733
% av totalpoäng från takes 50,84%
Tagna zoner 5351
Aktiv turftid 201h 3 min
Poäng/turfad timme 8186
Max poäng under en frut-dag: 177 192 (8 juni) 15h 47 min turftid, 309 zoner

Aicar
Totalpoäng 1301431
Takepoäng 721971
% av totalpoäng från takes 55,48%
Tagna zoner 6742
Aktiv turftid 251h 20 min
Poäng/turfad timme 5178
Max poäng under en frut-dag: 70 592 (7 juni) 13h 56 min turftid, 368 zoner

Féarglas
Totalpoäng 1118700
Takepoäng 507160
% av totalpoäng från takes 45,33%
Tagna zoner 2539
Aktiv turftid 205h 50 min
Poäng/turfad timme 5435
Max poäng under en frut-dag: 124 741 (7 juni) 15h 19 min turftid, 309 zoner

Skulle jag haft samma poäng per turfad timme som Welshman hade skulle jag landat på 2 057 414 poäng, vilket skulle vara helt galet, med tanke på att jag jobbade 4 dagar/vecka under den aktuella omgången. Det är ju bara tre turfare som någonsin haft över 2 miljoner poäng under en runda och detta var dessutom en 4-veckorsomgång). Omvänt: hade Welshman haft mitt poängsnitt/turfad timme hade han fått 1 041 000 poäng totalt och fått en tredjeplats.

Ytterligare en jämförelse: hade Király haft samma poängsnitt per turfad timme som Welshman när Király satte poängrekordet för en omgång hade han landat på ungefär 3,48 miljoner poäng (5 veckor). Alla förstår att det är helt orealistiska poängsummor. Jag tog C-medaljen i Danmark i november 2021 och då hade jag en snittpoäng på 7 539 poäng per turfad timme de dagar jag surfade i Köpenhamn (och jag hade ingen aning om var en enda zon i Köpenhamn låg, så relativt sett turfade jag ineffektivt mot när jag turfar i t ex Stockholm).

Jag tror att de allra flesta håller med om att jag, Feárglas och Király är kapabla turfare, men ändå blir vi utklassade av den som turfar i områden som Åbo, Helsingfors eller Köpenhamn om vi turfar lika mycket. Att turfa 50 timmar mer, men ändå få stryk med drygt 340 000 poäng, det är vad jag kallar obalanserat.
ojarnstr
Posts: 92
Joined: 13 May 2016 15:20
Country: Finland

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by ojarnstr »

Visst men som du själv nämnde här tidigare i tråden... så turfar ni kanske inte alla med samma hjälpmedel?

Du borde komma över några dagar och göra en "case study" för att kolla din timmes effektivitet i Lounais-Suomi.

Tror nog alla regioner har sina för och nackdelar. Och att göra spelplanen jämlik för alla är nog en omöjlig uppgift. Jag tror t.o.m. att det skulle göra Turf tråkigare.
Post Reply

Return to “Förslag”