Turf obalanserat mellan länder(?)

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

ojarnstr wrote: 13 Feb 2022 21:58 Visst men som du själv nämnde här tidigare i tråden... så turfar ni kanske inte alla med samma hjälpmedel?

Du borde komma över några dagar och göra en "case study" för att kolla din timmes effektivitet i Lounais-Suomi.

Tror nog alla regioner har sina för och nackdelar. Och att göra spelplanen jämlik för alla är nog en omöjlig uppgift. Jag tror t.o.m. att det skulle göra Turf tråkigare.
Läste du om min poäng när jag turfade i Köpenhamn? Det är snarlikt att turfa i Åbo eller Helsingfors. Att göra det lika för alla är omöjligt, men så ojämnt som det är nu är faktiskt ett skämt. Att Welshman kör med elcykel är inte förklaringen till hans höga poäng, det är att man blir överkompenserad när man turfar i områden med få aktiva turfare (vilket mitt äventyr i Köpenhamn bevisar).
Moru
Posts: 128
Joined: 26 May 2020 18:37
Country: Sweden
Contact:

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Moru »

Om det ska vara rättvist så långt det går så kan jag inte tänka mig att pph kan vara kvar i systemet alls. Då ska det bara vara ppt och samma för alla. Det gäller även avstånden mellan zonerna. Men då blir det mycket tråkigare istället. Alternativet är att bara jämföra sig mot andra i samma område och inte titta på världslistan. Det går inte att jämföra att cykla i Skottland/Stockholm med att cykla någonstans där det finns mer än 2 cm snö och man får växla mellan att bära cykeln och cykeln bär dig. Det är även väldigt olika inom samma område. Bor du i Västerbottens inland och ska tävla med Umeå så blir det väldigt tungt...

Det värsta är ändå när man flyttar till ett nytt område och inser att det inte finns några zoner alls. Närmaste kan vara i grannlandet. De flesta har inte tålamod att vänta ett eller två år tills zonläggarna har haft tid att lägga till zoner där. Skulle nog vara trevligt med en automatisk zonläggning som man får justera i efterhand där det behövs, skulle trygga tillväxten på nya spelare lite lättare.

När jag började med cykelturf för några år sedan så hade jag 3 timmar till första zon. Och den var i en miljonstad i en av europas folktätaste länder. Nästa zon var i nästa miljonstad norrut. Blev inte många poäng den sommaren. Däremot satt ungdomar i drivor utanför fönstret på ett pokestop...
Turfname is EQ
Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

Nu har jag analyserat även M0112s data från omgång 111 när han tog 1,618 miljoner poäng och landade i region Åland (men turfade både på Åland och i Åbo). Detta för att få en jämförelse mellan Åland (Mariehamn) och Åbo som komplement till den jämförelse som jag gjorde tidigare mellan Stockholm och Helsingfors. M0112 startade och slutade omgång 111 på Åland (Mariehamn), men hann under omgången med 3 st resor till Åbo under. Resorna till Åbo varade 2-4 dagar var (totalt 10 turfdagar i Åbo och 25 på Åland) och omgången pågick under fem veckor.

M0112
Totalpoäng 1 617 945

Mariehamn
Totalpoäng 1 094 215
Takepoäng 778 333
% av totalpoäng från takes 71,13%
Aktiv turftid 251 h 20 min
Poäng/turfad timme 5 623
Max poäng under en frut-dag: 70 592 (25 september 2019) 12h 32 min turftid, 387 zoner

Åbo
Totalpoäng 515 710
Takepoäng 332 277
% av totalpoäng från takes 64,43%
Aktiv turftid 56 h 24 min
Poäng/turfad timme 9 143
Max poäng under en frut-dag: 100 130 (9 september 2019) 8h 1 min turftid, 284 zoner

Noterbart att det nu är samma turfare det handlar om som turfar på två olika platser under samma omgång och att turfandet i Åbo gav nästan 63% mer poäng per turfad timme än turfandet i Mariehamn. Även dagsbästanoteringen är anmärkningsvärd: drygt 100 000 (8 timmars turfande) mot 70 500 (12,5 timmars turfande).

Obalanserat är en underdrift!

M0112 surfade 251 h 10 min under dessa 5 veckor och fick 1,618 miljoner poäng. När jag tog silvret i juni -21 surfade jag 251 h 20 min under 4 veckor och fick 1,301 miljoner i Stockholm.
ojarnstr
Posts: 92
Joined: 13 May 2016 15:20
Country: Finland

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by ojarnstr »

Jepp M0122 fungerar bättre som jämförelse då är det samma person och cykel.
Skottland/Stockholm med att cykla någonstans där det finns mer än 2 cm snö och man får växla mellan att bära cykeln och cykeln bär dig. Det är även väldigt olika inom samma område. Bor du i Västerbottens inland och ska tävla med Umeå så blir det väldigt tungt...
Jo det här är också en mycket bra point... har själv noterat att mina bästa placeringar på globala lista kommer från december omgångar. Då är det oftast ännu snö fritt för mig medan man i Västerbotten redan tampas med snö. Så jo det är inte bara aktivitet och antal zoner som påverkar.
Men just nu tror jag nog Västerbotten har fördel... varannan dag plus varannan dag minus sedan början av januari i Lounais-Suomi cykelföret har varit helt horror :( .

Men tyvärr ser jag inte någon enkel lösning på problemet. Det är nog i Turfs intresse att bygga ut också inaktivare områden med zoner. Det ökar sannolikheten att Turf växer i dessa områden.

Det här är sedan också något som bara påverkar den minoritet av spelare som går in medaljkampen varje rond. Divisions spelet går att lösa genom att göra divisionerna land och region baserat (alla som spelat Hattrick vet jag menar ;) ). Fast vi har kanske inte riktigt tillräckligt många spelare för det ännu.
Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

ojarnstr wrote: 14 Feb 2022 14:48 Jepp M0122 fungerar bättre som jämförelse då är det samma person och cykel.
Skottland/Stockholm med att cykla någonstans där det finns mer än 2 cm snö och man får växla mellan att bära cykeln och cykeln bär dig. Det är även väldigt olika inom samma område. Bor du i Västerbottens inland och ska tävla med Umeå så blir det väldigt tungt...
Jo det här är också en mycket bra point... har själv noterat att mina bästa placeringar på globala lista kommer från december omgångar. Då är det oftast ännu snö fritt för mig medan man i Västerbotten redan tampas med snö. Så jo det är inte bara aktivitet och antal zoner som påverkar.
Men just nu tror jag nog Västerbotten har fördel... varannan dag plus varannan dag minus sedan början av januari i Lounais-Suomi cykelföret har varit helt horror :( .

Men tyvärr ser jag inte någon enkel lösning på problemet. Det är nog i Turfs intresse att bygga ut också inaktivare områden med zoner. Det ökar sannolikheten att Turf växer i dessa områden.

Det här är sedan också något som bara påverkar den minoritet av spelare som går in medaljkampen varje rond. Divisions spelet går att lösa genom att göra divisionerna land och region baserat (alla som spelat Hattrick vet jag menar ;) ). Fast vi har kanske inte riktigt tillräckligt många spelare för det ännu.
Det går inte att få det rättvist, men de största orättvisorna (bortsett från de områden som knappt har zoner) är ganska enkla att göra något åt. Mina förslag som är lätta att genomföra och som skulle göra det mer rättvist är: Begränsa tiden som gula zoner ger bonus (t ex bara de två första dygnen, sen försvinner neutralbonusen - den är ju till för att få ut turfare när en ny omgång startar, inte att generera 20-50 000 extra poäng åt turfare i områden med låg aktivitet), minska ppt:n för zoner som ger 1 rep 2 ppt (till 0,5 rep 1 poäng) och eventuellt även göra något åt kronan, så man inte har den bonusen permanent om man är den enda som kör i en region eller den enda som sitter på många zoner, t ex genom att man får den när man tagit x zoner för dagen (även om man skulle haft den från början av dagen med systemet vi har idag). Hade Turf varit att man konkurrerar bara mot andra i samma region hade det inte spelat någon roll med allt detta, men nu är ju varken seriesystemet eller världsmedaljerna upplagda på det sättet.
ojarnstr
Posts: 92
Joined: 13 May 2016 15:20
Country: Finland

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by ojarnstr »

Att gula zoner bara ger bonus en kort tid i början av omgången låter inte alls som dum idé.
Moru
Posts: 128
Joined: 26 May 2020 18:37
Country: Sweden
Contact:

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Moru »

Vet inte om jag håller med om att föret är bättre i Västerbotten, måste fortfarande klättra i snöhögar och halvmeter djup snö i vissa zoner. Cykelvägarna används tyvärr av människor och hundar också som trampar runt. Över natten fryser det på och sen är det tvättbräda modell större att cykla på. Vi ska inte prata om bilvägarna, de är livsfarliga :-)

Håller med om PPH förutom att det inte ens borde finnas 0.5 PPH, ta bort PPH 0-2 helt. Kanske full poäng för retake istället så man inte är lika beroende av att ha fler turfintresserade?

Gula zoner med bonus vore roligt om det kunde vara kvar några på kvällen också när man har tid att turfa. Jag hinner väldigt sällan med något på en söndag om jag inte tar bilen till någon liten by någonstans på kvällen. Slumpad start av omgång? :-)
Turfname is EQ
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by captHaddock »

Aicar har många bra poänger och bra statistik här så oavsett om man håller med honom eller inte så är det här värdefulla sammanställningar. Det kommer aldrig gå att balansera Turf utan boendeort och zoner i närområdet kommer alltid att ha stor betydelse för hur effektivit man kan turfa. En liten justering som kanske skulel hjälpa till att balansera upp spelet lite är att ta bort PPH för zoner som har ägds mer än 72h. Man skulle också kunna sätta en cap för hur mycket PPH en spelare kan ha, säg exempelvis 750 pph.
Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

Den 30:e april i år (d v s i slutet av omgången) hade Åland 132 aktiva tuffare och resten av Finland hade 53 (!) aktiva tuffare. Åland har en befolkning på ca 30 000 personer och resten av Finland har en befolkning på ca 5,5 miljoner invånare. För att kunna jämföra siffrorna gör jag om dem till antal aktiva turfare/10 000 invånare:

Åland: 44 aktiva turfare per 10 000 invånare
resten av Finland: 0,1 aktiva turfare per 10 000 invånare

Att många zoner i ett område automatiskt skulle öka intresset för turf håller jag inte med om. I t ex Åbo, Helsingfors och Köpenhamn finns det en hel del zoner, men väldigt få aktiva turfare och antalet ökar inte heller märkbart (se statistiken för Finland i texten ovan). För de som kör mycket i dessa områden är det dessutom kontraproduktivt att öka intresset för Turf genom att få fler att bli aktiva, ty då kommer poängen per turfad timme att gå ner, vilket innebär att det blir svårare att konkurrera med turfare på andra platser. M0112, Welshman m fl som tagit många medaljer i Finland har alltså intresse av att antalet turfare inte växer om de vill ta fler medaljer (men samma resonemang gäller för övriga serier, inte bara de i toppen, så de som turfar i privilegierade områden vill helst inte få fler aktiva turfare i de områden där man turfar)… Det sistnämnda är kanske huvudorsaken till att Turf borde ta tag i den här frågan. Turf vill växa i nya områden och att då skapa incitament för motsatsen är dumt.

Jag gissar att Tyskland är nästa land att bli det nya Finland/Skottland, d v s några få väldigt aktiva turfare kommer att bli framgångsrika och ha en stor konkurrensfördel. Om fler skottar inser att man kan turfa i England och hålla zonerna resten av omgången kan även England bli ett sådant land.

FeTaTo hade i slutet av förra omgången 852 zoner (av 1 768 tagna zoner) som hon ägde och 261 av dessa hade hon fått mer än 600 poäng totalt för att ta (takepoäng + poäng för att hålla dem i ca 3 veckor). Mer än hälften av zonerna under omgången tog hon i England. Nu ska hon ha cred för att hon jagar unika zoner och gör ett fantastiskt jobb med det, men balanserat är det inte när det gäller poängen man får. Som jämförelse tog jag 3 431 zoner (På Åland och i Stockholm), men fick färre poäng totalt än vad FeTaTo fick. Andra som fick fler poäng än mig förra omgången är Kjtindall som tog 2 382 zoner, Marcus_P som tog 1830 zoner och JoasK som tog 1770 zoner. De tre sistnämnda turfade i Skottland resp Tyskland. Jag säger inte att de inte får jobba hårt för sina poäng, för det gör de garanterat, men de blir kraftigt överkompenserade poängmässigt jämfört med många andra turfare. Det enda jämförbara måttet är antal poäng per turfad timme och som jag visat tidigare i tråden är det väldigt stor skillnad beroende på var man turfar, d v s i stora städer är det väldigt olika i olika länder. Helt rättvist kommer det aldrig att bli, men nu ska jag visa på hur stor bristen är genom att ta tre svenska friidrottare och deras resultat från senaste året som exempel:

Armand Duplantis - 6,20 meter i stavhopp (världsrekord). Med samma procentuella resultatskillnad som jag beskrev tidigare i tråden i Turf skulle hans konkurrenter hoppa 8,82 - 9,58 meter

Daniel Ståhl - 68,90 i diskus när han vann OS-guld. Med samma procentuella resultatskillnad som de jag beskrev tidigare i tråden i Turf skulle hans konkurrenter kasta 98 - 106,4 meter.

Thobias Montler - 8,31 innebar silver i Inomhus-EM. Med samma procentuella resultatskillnad som de jag beskrev tidigare i tråden i Turf skulle hans konkurrenter hoppa 11,83 - 12,84 meter.

Jag kan lova att om de svenska friidrottarna (som är bäst i världen eller bland de bästa i världen i sina respektive grenar) skulle få stryk med de här marginalerna skulle de aldrig någonsin ställa upp på en tävling igen!

I nuläget finns det två sätt att prestera bra i Turf:
1. Man turfar i områden med massor med gula zoner som man får håll lång tid.
2. Man lägger ner sjukt många fler timmar (uppåt 40-60% fler timmar) än de som man turfar mot som håller till i områden där man får mycket högre poäng per turfad timme.

Vill Turf ha det så är det bara att fortsätta på inslagen väg, men vill Turf växa och få fler aktiva turfare är det en kontraproduktiv strategi och då behöver man göra ändringar som skapar en bättre balans.
HappyF
Zonemaker
Posts: 290
Joined: 08 Aug 2012 10:53
Country: Sweden
Contact:

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by HappyF »

Jag tycker du gör ett stort misstag i din analys och det är att du utgår från dig som siktar på att vinna. De allra flesta turfare har inte den ambitionen. En mer rättvis bild istället för ditt friidrottsexempel är att ta golf t.ex. Säg att en svensk golfare förlorar en tävling med 10 - 12 slag, det betyder ju inte alla fritidsgolfare i Sverige slutar spela golf.
Post Reply

Return to “Förslag”