Umeå kommun - Slinga Kulla, Piparböle, Hissjö, Håkmark och Tjälamark

Moderator: Zonemakers

Post Reply
praktikus
Posts: 5
Joined: 25 Jun 2021 22:46
Country: Sweden

Umeå kommun - Slinga Kulla, Piparböle, Hissjö, Håkmark och Tjälamark

Post by praktikus »

Alla Turfar på olika vis och det är ju en av de största fördelarna med spelet.
Det jag saknat litegrann hittills är bra turer/slingor för landsvägscykling. När zoner skapas utanför stadskärnan så är dem antingen:

1) För få för att det ska kännas värt att cykla en massa kilometer anmarsch och tillbaka.

2) Ligger gömda i oländig terräng eller längs gropig, stenig och rotfylld grusväg. Det i sin tur leder till att det inte känns värt det att ta dom med landsvägscykel då man måste bära den långa sträckor. Samtidigt så vill man inte cykla mountainbike pga av punkt 1

Följden blir att dessa zoner blir mer eller mindre zoner för bil-Turfare. Jag lämnar min syn på bil-Turfande till en annan tråd, men jag hoppas att vi kan få till fler slingor som inspirerar och peppar till cykling snarare än bilkörning.

Mina zonförslag tar dessa två aspekter i beaktande. En direkt följd av det blir:

* Zonerna ligger i nästan direkt anslutning till bilvägen men samtliga på ställen där man kan stanna trafiksäkert. Visst kommer det göra att zonerna kommer vara hyffsat lätt att ta även med bil MEN som jag skrivit ovan så vill jag i denna slinga ha cyklisterna i fokus för att jag tycker att dom förtjänar det. Det motsatta som beskrivs ovan har ju dessutom visat sig leda till högre procent bilturfande vilket jag inte kan tro är zonmakarnas mål.

* En del av zonerna kanske inte kvalar in till att ligga på en plats är "vacker/speciell/historisk" utan snarare är av karaktären filler-/transitzon men som zon betraktat menar jag att dess existens är ett mervärde i sig för att göra turen/slingan värd att cykla.

Nu till själva zonerna. Jag har skapat ett lager i googlemaps som visar existerande zoner i närheten i rött och mina zonförslag i gult.

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing

Zonerna är 10 st och jag har skrivit korta kommentarer till varje zon i kartlagret. Om man cyklar rundan medsols så startar man rundan med de två existerande zonerna Klockarbäcken och LagerZone. Sen kommar man till de föreslagna zonerna i följande ordning.
* OllesSpår
* SlutAsfalt
* KullaVatten
* Piparböle
* Hissjöläger
* KottOdling
den existerande zonen Hissjözon
* TreeSchool
* LandbysBy
* HåkÅTjäl
* Tjälamark
och avslutar med den existerande RastaBrunte

Jag har även lagt dessa förslag via appen och hoppas jag använt samma Namn (tyvärr så vet jag inte hur jag ska kunna se de förslag jag lagt via appen)

Nu hoppas jag att jag får feedback från såväl mina turfvänner i Umeå kommun som ansvarig zonläggare. Väl mött därute.
Mvh/ praktikus - Olof Appelblad
User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Umeå kommun - Slinga Kulla, Piparböle, Hissjö, Håkmark och Tjälamark

Post by LeiLar »

Trevlig runda! Jag skulle även kunna tänka mig en kortare runda med några zoner mellan OllesSpår och RastaBrunte.
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
WhiteNinja
Posts: 14
Joined: 08 Sep 2011 08:31
Country: Sweden

Re: Umeå kommun - Slinga Kulla, Piparböle, Hissjö, Håkmark och Tjälamark

Post by WhiteNinja »

Toppenförslag! Det hade varit mycket trevligt med en runda åt det hållet :)
Post Reply

Return to “Västerbotten”