Narvik

Post Reply
KaptenRc4
Posts: 46
Joined: 15 May 2017 13:43
Country: Sweden

Narvik

Post by KaptenRc4 »

Toppen av Hålogalandsbrua i Narvik borde få en zon (gång- och cykelbanan ligger utmed västra sidan av bron), och dessutom finns det en utsiktsplats alldeles sydväst om bron där E6 kommer ut ur tunneln. Vid Veteranplassen precis vid vattnet finns det minnesstenar från slaget vid Narvik, bland annat från Främlingslegionen.
Bron är Norges andra längsta hängbro och invigdes 2018.

Stadens stora turistmål, toppstationen av kabinbanan ”Fjellheisen” där det också finns en restaurang med otrolig utsikt över stan och de omgivande fjordarna och bergen känns som en självklar zon. Hade Narvik helt saknat zoner hade nog det här varit mitt första förslag. Det går förutom att året runt åka kabinbana bra att gå upp under sommarhalvåret. Det finns en fin grusad stig upp, men mycket brant. För den som vill gå ännu längre är Fagernestoppen med byns landmärke masten ”Linken” på 1007 meters höjd inte svår att nå. Ett bra turmål och en bra plats för en zon.


Sen tycker jag att stigen utmed vattnet mellan Vassvikapier och Kvitvikazone kan förtätas. Det är en vacker och sommartid lättframkomlig stig i brant terräng utmed kusten. Ett populärt promenadstråk bland lokalbefolkningen.
Markera i skärmdumpar är inte min grej, men jag har lagt några förslag i appen.
Image
KaptenRc4
Posts: 46
Joined: 15 May 2017 13:43
Country: Sweden

Re: Narvik

Post by KaptenRc4 »

Lägger till Taraldsvikelva Kraftverk här. Kraftverket har en ”geysir” som startas två gånger varje dag mellan maj och september. En rolig turistattraktion, och dessutom är utsikten över stan hänförande.
Zonförslag är lagt i appen.

https://www.visitnarvik.com/geysir-viewpoint-narvik
Image
Post Reply

Return to “Nordnorge”