Västmanland - Förslagstråden

Moderator: Zonemakers

Citizenbird
Zonemaker
Posts: 26
Joined: 02 Dec 2014 08:21
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Citizenbird »

Såg nya zonerna på Djäkneberget på plats idag! Blir nog bra! :)

Det ligger lite issues på 2 zoner på Pettersberg, så jag tog mig lite tid att föreslå nya alternativa platser. Samt också en drös med nya bra platser att lägga zoner på. :D

http://cl.ly/image/1b272T2B0M2V

1-5. Stora öppna ytor där man både kan cykla och gå. Samt parkera bilen för dem som gör det.

6. Alternativ plats för PetersMount.

7. Alternativ plats för Smällkaramell (eftersom smällkaramell inte längre kommer se ut som en smällkaramell efter bygget är klart)

8. Alternativ plats för Smällkaramell

9-10. Öppna ytor ”minipark” med stenplattebeläggning. Man kan både cykla och gå.

11. Stor öppen yta med cykel och gåbana.

12. Cykelbanepassage mellan Sotargatan och vägen till skolan.

13. Stor öppen yta som binds ihop med cykelbana/promenadstråk.

14. Liten grusad bred cykel/promenadstråk som binder ihop Drottninggatan och Jakobsgatan.

15. Gåpassage som binder ihop Lustigkullagatan och Drottninggatan.

16. Alternativ plats för Jakobsplaypark, vet att det har klagats lite på denna då den ligger i skogspartiet precis vid dagis och innergård till bostadshus. Kan skapa onödiga ”Vad är det för skummis i skogen som står och stirrar”. Det bör inte heller cyklas här då stigen förstörs vid blöta årstider.

17. Alternativ plats för Jakobsplaypark.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Maqqan »

Citizenbird wrote:Såg nya zonerna på Djäkneberget på plats idag! Blir nog bra! :)

Det ligger lite issues på 2 zoner på Pettersberg, så jag tog mig lite tid att föreslå nya alternativa platser. Samt också en drös med nya bra platser att lägga zoner på. :D

http://cl.ly/image/1b272T2B0M2V

1-5. Stora öppna ytor där man både kan cykla och gå. Samt parkera bilen för dem som gör det.

6. Alternativ plats för PetersMount.

7. Alternativ plats för Smällkaramell (eftersom smällkaramell inte längre kommer se ut som en smällkaramell efter bygget är klart)

8. Alternativ plats för Smällkaramell

9-10. Öppna ytor ”minipark” med stenplattebeläggning. Man kan både cykla och gå.

11. Stor öppen yta med cykel och gåbana.

12. Cykelbanepassage mellan Sotargatan och vägen till skolan.

13. Stor öppen yta som binds ihop med cykelbana/promenadstråk.

14. Liten grusad bred cykel/promenadstråk som binder ihop Drottninggatan och Jakobsgatan.

15. Gåpassage som binder ihop Lustigkullagatan och Drottninggatan.

16. Alternativ plats för Jakobsplaypark, vet att det har klagats lite på denna då den ligger i skogspartiet precis vid dagis och innergård till bostadshus. Kan skapa onödiga ”Vad är det för skummis i skogen som står och stirrar”. Det bör inte heller cyklas här då stigen förstörs vid blöta årstider.

17. Alternativ plats för Jakobsplaypark.
Kul att de nya zonerna uppskattas!

Jag kikade på din karta lite snabbt men zonförslagen såg ut att ligga riktigt tätt. Vi har ett avstånd på 200 m mellan varje zon att förhålla oss till. En zon kan ligga närmare om det är något i vägen så att den verkligare vägen blir ungefär 200 m. Tex SunYourZone och WestCastle där du måste ta dig över Svartån på någon av broarna. Några av dina zonförslag såg ut att ligga max 100 meter från varandra i öppen terräng.
Citizenbird
Zonemaker
Posts: 26
Joined: 02 Dec 2014 08:21
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Citizenbird »

Jo, precis... Det stämmer vissa är riktigt nära! :) Det var inte tanken att alla skulle med. Utan förslag att använda någon utav dem utifrån vad som också föreslagits utav andra och i appen. Samt alternativ för de två zonerna som diskuterats flyttning på i området om ni beslutar er för att flytta dem.

I övrigt är det relativt öppen terräng i området, så det är ingen mer än nr 15 som ev. kanske skulle motivera att någon zon ligger lite närmare än 200m då det är en kraftig höjdstigning på ca 50m om man tar den vägen.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by SunYour »

Rutten ute till Barkarö känns som den skulle må bra av en liten komplettering för att bli färdig :-)

Det saknas åtm en zon (vardera) längs vägarna kring FullerZone.
Gärna en rakt söderut och rakt norrut för att kunna korta av turen utan att passera Barkarö, samt mellan Barkarös norra del och runt via Gotö om man vill ta den lite längre turen. Zonen vid Barkarö kyrka är lite för långt bort från de andra. Vore trevlig med ett par zoner för att fånga upp den i rutten.
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by SunYour »

Nu även med liten illustrering med förlag på platser
Attachments
Deglesifiering :)
Deglesifiering :)
FulleröGKFörslag.PNG (474.34 KiB) Viewed 6945 times
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by SunYour »

Förslag runt Barkarö
Förslag runt Barkarö
BarkaröFörslag.PNG (476.87 KiB) Viewed 6945 times
Lite förslag på zoner för att komma in i Barkarö via zonen vid kyrkan också...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
playstreetking
Posts: 11
Joined: 17 Apr 2014 21:01
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by playstreetking »

Knyta ihop Vetterslund och Råby med en Ringduva:

På Vetterslund finns BetweenZones och på Råby ligger FinchZone. Mellan dem är det fin cykelbana och 630 meter fågelvägen. Där tycker jag att det borde finnas plats för en zon mittemellan.
Jag tror att de som turfar på Vetterslund och de på Råby håller sig lite på sina områden. Med detta zonförslag skulle det bli lättare att besöka varandras områden, då man har en zon att ta på vägen.

Har ritat ut förslag på placering. Även lagt förslag i appen (och tror att åtminstone en turfare till lagt förslag på ungefär samma ställe).
Ska man placera zonen exakt mittemellan hamnar man på cykelbanan ovanför boule-banan. Det är OK, men tror att det placeringsmässigt bättre att lägga den i cykelbanans T-korsning (grön markering). (Cykelbanan vid tennisbanorna är också Ok).

Vägar och zoner i området har fågelnamn (Sidensvansen, Morkullan och Bofinken).
Denna zon ligger i området som är Ringduvegatan, så ett bra namn är helt enkelt Ringduvan.

Zonen kommer ganska nära SunBerg (ca 200 meter), men det torde inte göra något då det däremellan är hus, skog, väg och sedan ska man upp på en bergknalle för att ta SunBerg.

Länk till karta: https://www.google.com/maps/d/edit?auth ... gFo-Ay22Co

Mvh Affe/playstreetking
Citizenbird
Zonemaker
Posts: 26
Joined: 02 Dec 2014 08:21
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Citizenbird »

För att ytterligare knyta ihop Barkarö och Enhagen med en fin tur både för cyklister, promenister och delvis bilister. Så har jag knåpat ihop en runda, jag har mycket god kännedom i området. Många finns redan lämnade som förslag via appen. Men jag kan göra en mer detaljerad utritning av zoner om det behövs. Vissa är svåra att se på karta, ex. Parkeringsplatser och M-platser längsmed vägarna.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... YrLf-akCc4

OldBarkOne, Grusväg med en liten trevägskorsning med gräsplätt i mitten
OldBarkTwo, Gamla grusvägen till Tidö-Lindö
ToTimeThree, Vägficka som tidigare var postlådeplats
TimeIsland, Busshållsplats med grusplan och cykelställ
Electricislet, parkeringplats för boende på Strömskär
GullCove, parkeringsplats för boende på Almö lindö
Rannklov, vägficka med postlådeplats
TimeToBath, parkeringsplats för badplats
ToTimeTwo, parkeringsplats för naturreservatet
ToTimeOne, parkeringsyta/elcentralhus
JuniperField, parkeringsficka
ToEriksBo, trevägskorsning grusväg
Norells, trevägskorsning grusväg
VikingBark, M-plats. Vikinggrav uppe i skogen
MiddeHeart, skogsdungen i naturreservatet format som hjärtat. Tidigare odlingsplats för Fulleröäpplen (100 år sedan)
BirdHouse, En konstgjord fågelsjö med roligt pumphus. Cykelbart ända fram.
FullNature, parkeringsplats längsmed landsvägen. Här börjar promenadstig åt två håll i naturreservatet.
FullView, parkeringsplatts vid Föllerö brygga
FullFarmer, Bondgården och arbetarbostaden för slottet/herrgården.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by SunYour »

Flera av förslagen ut mot Tidö-Lindö är ju mer eller mindre samma som mina förslag som binder samman Barkarö med Västerås zonnät med minst två stråk för att slippa åka flera kilometer utan zoner i returen. Zonerna ut mot Tidö ser spännande ut, och kan man få en minimal sträcka man tvingas åka tillbaks zonlös är det perfekt, dvs att åka via Fullerö (brygga) ner och via Barkarö hem.

Ang. ringduvan vore det trevligt om man fick en liten avstickare in på området än att bara göra ett tvärt stopp precis på den vägen som är närmast. Det bjuder kanske även in till varianter att ta sig till eller ifrån Morkullans som ligger rakt söder om den föreslagna zonen.
Då blir det dessutom möjligt att lägga en zon uppe i avkroken runt gamla Fredriksbergsskolan(?) nordöst om FinchZone. Skaplig knix upp dit, vad det nu är för något (hem?) som ligger där nu för tiden?
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Citizenbird
Zonemaker
Posts: 26
Joined: 02 Dec 2014 08:21
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Citizenbird »

Precis SunYour, jag tänkte att jag kompletterar upp ut mellan Barkarö och Tidö-lindö för att göra det ännu mer intressant! :) En väldigt blandad kompott av både, bilväg, cykelväg och mulle om man så skulle vilja.

Sen som du säger, placeringar så det finns flera alternativa vägar både ut och tillbaka från alla korsande vägar.
Post Reply

Return to “Västmanland”