Team "Vi som turfar till fots"

Allmänt snack om spelets utveckling

Moderator: SaLa

User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Team "Vi som turfar till fots"

Post by DIProgan »

Funderar förövrigt på om vi behöver en Facebook grupp eller dylikt. Inte mycket åsikter på senast.
Running the third-party project https://turfbridge.com
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Team "Vi som turfar till fots"

Post by embeoo »

Påpekar bara att tiominutersregeln i sig tillåter ren tågturf. Föreslår därför att bara femminutersregeln används, den kommer ju ändå ge längre tid mellan takes då fordon används. Eller annan formulering, tydligare att båda reglerna gäller oavsett scenario.
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Team "Vi som turfar till fots"

Post by DIProgan »

embeoo wrote: 12 Jan 2018 14:22 Påpekar bara att tiominutersregeln i sig tillåter ren tågturf. Föreslår därför att bara femminutersregeln används, den kommer ju ändå ge längre tid mellan takes då fordon används. Eller annan formulering, tydligare att båda reglerna gäller oavsett scenario.
Ja båda reglerna gäller hela tiden. Reglerna är inte bara för tågturfandets skull utan generellt för att ha något att gå efter om vad som är ok. Om bara fem minuters regeln vore aktiv kunde man ta sin första zon, hoppa in i fordon och ta en annan zon inom sekunder. Efter de två första zonerna blir det krångligare men fem minuter är inte speciellt mycket i gåturf.
Running the third-party project https://turfbridge.com
Limegrön
Posts: 15
Joined: 10 Nov 2017 20:09
Country: Sweden

Re: Team "Vi som turfar till fots"

Post by Limegrön »

angående utformingen av reglerna tycker jag det är väldigt märkligt om man räknas som gåturfare om man åker bil men väntar mellan zonerna. Jag tänker att det viktiga är att man GÅR när man gåturfar. En variant på regel är att om man åker med ett fordon till en plats så måste man gå minst 300 m i samband med zontagningen för att det ska räknas som gåturf. Det har jag gjort vid något tillfälle. Jag valde 300 m för att det är ett ganska normalt avstånd mellan två zoner. Tiden mellan tagningarna tycker jag då blir helt irrelevant.

Jag kan tycka att det skulle vara ok att ta några zoner utan att gå, tex 5 /omgång som då kan tas från tex tåg eller på annat icke-gåturf-sätt Dock inte fler än fem.

Det borde också bli lättare att gå ur gruppen mellan olika omgångar så man kan göra variera sitt turfsätt.

Jag tycker att en FB-grupp för gåturf skulle vara jättebra. Det saknar jag. Känner mig rätt ensam som gåturfare omgiven av bilturfare och någon cyklist.

Jag tror också att listan behöver uppdateras. Skrev med en på listan för någon dag sedan som inte visste att hen var med. Misstänker att det finns fler. Och det finns säkert fler som skulle vilja vara med men inte känner till listan.
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Team "Vi som turfar till fots"

Post by DIProgan »

Limegrön wrote: 19 Jan 2018 23:49 Jag kan tycka att det skulle vara ok att ta några zoner utan att gå, tex 5 /omgång som då kan tas från tex tåg eller på annat icke-gåturf-sätt Dock inte fler än fem.
Det är svårt att bekräfta att någon inte redan har tagit de 5 zonerna under sin omgång.
Limegrön wrote: 19 Jan 2018 23:49 Jag tror också att listan behöver uppdateras. Skrev med en på listan för någon dag sedan som inte visste att hen var med. Misstänker att det finns fler. Och det finns säkert fler som skulle vilja vara med men inte känner till listan.
Jag har funderat på om alla skulle få lämna och gå med igen så att de har koll på att de är med istället för att jaga folk med blåslampa för att de gör något emot reglerna.
Running the third-party project https://turfbridge.com
Limegrön
Posts: 15
Joined: 10 Nov 2017 20:09
Country: Sweden

Re: Team "Vi som turfar till fots"

Post by Limegrön »

Givetvis kan inte ni ha koll på hur folk tar sina zoner och om de följer reglerna. Det blir ju en samvetsfråga för var och en. Men när man inte får ta en enda zon på "fel" sätt så kommer säkert flera göra det ändå och då kan det vara väldigt olika vart gränsen faktiskt hamnar. Har man sagt att det är ok med fem så är det lättare att hålla sig till det.

Jag tror det vore bra att låta alla registrera sig på listan igen. Lite mer marknadsföring i gruoperna skulle man också kunna göra i samband med det. Och som jag skrev vore det bra om det är lätt att både lämna och gå med i listan på egen hand, så blir det lättare att bara hoppa över en månad som gåturfare.

Vad tycker du om mitt förslag på regel att det viktiga är att gå vid varje zontagning?
torspjäsku
Posts: 4
Joined: 26 Oct 2017 11:24
Country: Sweden

Re: Team "Vi som turfar till fots"

Post by torspjäsku »

Relativt ny i gruppen men betecknar mig helt klart som fotturfare. :-)

Men när jag läser de här lite militanta tolkningarna så blir jag nästan lite rädd och känner mig illa till mods.

På Gotland finns få zoner och är säkert en av få regioner som man kan konkurrera även till fots, jag har en del region medaljer t ex. Jag går minst 10k steg per dag och det har fått mig att turfa.

Men det är en glesbygd på ön, om jag skall kunna konkurrera (för region medaljen) måste ibland även lämna Visby och det finns även ett fåtal zoner i Visby som kan tas från bilen. Om jag gör en uppskattning så har jag i nuläget tagit 330 zoner och kan säga 3 är tagna med bil och kanske 6 ytterligare med kort avhopp från bilen. Sommartid är konkurrensen hårdare och man får åka ut till andra orter med ganska få zoner. Skall man då fördriva tiden där utan att gå mellan zoner.

I mitt tycke är diskussionen helt missriktad, känner man sig som en gåturfare, så bör man vara det. Jag har t ex aldrig tagit en zon på cykel men i en glesbygd behöver man fundera lite och jag kan se samma problematik i tättbebyggda orter med tågturf. Hur lätt kan det vara att tågturfa? Det gränsar lätt till fanatism att definera. Kanske steglängen borde regleras också? Gympadojjor ok?

Jag tycker diskssionen är på för låg nivå och jag går mer än gärna ur om ni anser det vara befogat. Men jag kommer alltid att se mig som fotturfare.

Glada turf-hälsningar,
Torspjäsku
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Team "Vi som turfar till fots"

Post by embeoo »

Håller helt med, även om jag nog aldrig kommer vara en gåturfare. Detaljerade regler tillför inget.

Gåturflistan handlar bara om att jämföra sig med mer likasinnade än på andra topplistor, det finns inga permanenta medaljer eller andra utmärkelser. Liten anledning att fuska oavsett om det är precisa regler eller inte. Turf är inte rättvist, men man kan iallfall jämföra äpplen med äpplen, och det ska vara kul, om en bil eller tågresa gör att man vill eller kan ta några extra zoner så är det väl bara bra. Ruttna äpplen kommer märkas förr eller senare och får väldigt svårt att skryta om sina prestationer.

/utan talan
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Team "Vi som turfar till fots"

Post by DIProgan »

torspjäsku wrote: 19 Feb 2018 21:18 Relativt ny i gruppen men betecknar mig helt klart som fotturfare. :-)

Men när jag läser de här lite militanta tolkningarna så blir jag nästan lite rädd och känner mig illa till mods.

På Gotland finns få zoner och är säkert en av få regioner som man kan konkurrera även till fots, jag har en del region medaljer t ex. Jag går minst 10k steg per dag och det har fått mig att turfa.

Men det är en glesbygd på ön, om jag skall kunna konkurrera (för region medaljen) måste ibland även lämna Visby och det finns även ett fåtal zoner i Visby som kan tas från bilen. Om jag gör en uppskattning så har jag i nuläget tagit 330 zoner och kan säga 3 är tagna med bil och kanske 6 ytterligare med kort avhopp från bilen. Sommartid är konkurrensen hårdare och man får åka ut till andra orter med ganska få zoner. Skall man då fördriva tiden där utan att gå mellan zoner.

I mitt tycke är diskussionen helt missriktad, känner man sig som en gåturfare, så bör man vara det. Jag har t ex aldrig tagit en zon på cykel men i en glesbygd behöver man fundera lite och jag kan se samma problematik i tättbebyggda orter med tågturf. Hur lätt kan det vara att tågturfa? Det gränsar lätt till fanatism att definera. Kanske steglängen borde regleras också? Gympadojjor ok?

Jag tycker diskssionen är på för låg nivå och jag går mer än gärna ur om ni anser det vara befogat. Men jag kommer alltid att se mig som fotturfare.
Det finns en annan sida på det hela också, när folk inte vill engagera sig längre i gruppen för att deltagare turfar som de vill åt höger och vänster och ändå kallar sig gåturfare. Självklart är det positivt med klara koncisa regler. Kan bara beklaga att du känner något annat.
Last edited by DIProgan on 22 Feb 2018 12:27, edited 1 time in total.
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Team "Vi som turfar till fots"

Post by DIProgan »

embeoo wrote: 20 Feb 2018 12:32Ruttna äpplen kommer märkas förr eller senare och får väldigt svårt att skryta om sina prestationer.

/utan talan
Inte utan klara regler för vad som är ok. Alla turfställen är inte som Stockholm, på en del platser är man helt ensam med att turfa.
Running the third-party project https://turfbridge.com
Post Reply

Return to “Allmänt”