Zonförslag Karlstad

Moderator: Zonemakers

Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Vintentina »

Eller flytta tillbaka den och lägga en "till_bergholmen" på den tillfälliga platsen?
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Maqqan »

Tog en morgonpromenad på Gruvlyckan, Ulleberg, Gräsdalen idag och skulle vilja föreslå två zoner i de två skogsområdena i området som är omringade av enklare cykelzoner.

Alla Karlstadsbor vet att DoldaTrappen inte är speciellt dold men vart leder den? Det undersökte jag imorse och hittade massa fina skogsstigar bakom den gamla Ullebergsskolan som idag är lägenheter av högre standard. På toppen av "berget" fanns en fin glänta på bergsknallen som jag tycker förtjänar en zon. Området kryllar av zoner placerade på cykelbanan (undantaget just DoldaTrappan) så jag tycker en sådan zon passar in för att bryta mönstret något. Än så länge är inte Turf en utpekad cykelapplikation även om vi närmar oss det, så ingen zon som Simpsonexpressen kommer ta dagligen :) Stigen från DoldaTrappen som leder upp till gläntan tar dig sedan nedåt mot järnvägsövergången vid Tallebo.

Namnförslag FluffyMontain (ref Ulleberg)

Image
Gläntan
Image
Stig ned mot Tallebo
Image
Image


Nästa zonförslag ligger på en bred och fin stig i skogsområdet mellan Granngården - Lek&Bus landet - Ullebergsgården. Ullebergsgården har jag för mig också var en skola tidigare men numera är det ett rehabiliteringsboende. För att ta sig till mitt zonförslag behöver man aldrig ge sig in mot själva området, man viker av innan, så ingen oro för att man behöver störa verksamheten. En zon här skulle röra om lite i grytan tycker jag i hur man lägger upp vägvalen i denna delen av stan och ge lite alternativa vägar. Zonförslaget är placerat i korsningen mellan den större och en mindre stig där den mindre vänder rakt ned mot zonen Karls4H, dock ingen stig man ska cykla på.

Namnförslag BusISkogen (ref tidigare skola och närheten till Lek&Bus landet)

Image
Stora stigen i vid korsningen
Image
Stig ned mot Karls4H
Image
Image
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Vintentina »

Trevliga idéer. Skolan i skogen mot 4H var väl särskola i många år om jag inte minns fel?
ckrohn
Posts: 7
Joined: 05 Sep 2016 21:12
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by ckrohn »

DaddyKing wrote: 30 Jan 2017 09:15 Fortsätter lobba för lite nya platser i Karlstad så ni zonmakare har att välja bland när det känns lämpligt.

"ÖstraAvkroken" är en perfekt position anser jag.
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 99979&z=19
Håller med. Vore perfekt med ytterligare en zon (Rävberget) längst upp där grusvägen som går sydöst slutar. Där uppe finns en vändplats, mobilmast och stigar genom skogar ner mot Kroppkärrsjön och Välsvikens handelsområde.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Maqqan »

Det finns en gammal kyrkogård vid Lorensbergsmotet i Karlstad som jag många gånger har funderat över varför den är placerad mitt bland bilvägarna. Efter lite sökande hittade jag att den heter Mosaiska begravningsplatsen, mer info här: https://www.svenskakyrkan.se/karlstadsp ... ngsplatsen
Placering: https://goo.gl/maps/Kfp5uWtAemy
Närmsta zon blir väl PorkHill men det är en rejäl uppförsbacke med vägbom mellan dem så avståndet ska inte vara något problem.

Ännu mer info i detta häfte från en person som har personlig anknytning till platsen: https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1029795

Här skulle det vara roligt med en zon. Vi har tillräckligt många zoner placerade på cykelbanor i Karlstad. Roligare med en zon på en plats som förtjänar besök oftare.

Namnförslag MosaiskaZonen eller JudiskaGården.
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Vintentina »

Bra förslag.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Maqqan »

Mosaiska zonen blev ju inte så bra, se: https://issues.turfgame.com/view/7122

Har fått detta svar från pastoratet:

"
Hej!

De som är gravrättsinnehavare till gravar på Mosaiska kyrkogården har egna nycklar. Om man vill komma dit och titta som utomstående så får man komma upp till oss på kyrkogårdsexpeditionen under kontorstid och låna en nyckel under dagen.
"

Den är nu placerad på gräsmattan utanför staketet. Åsikter om den placeringen? Spontant känns det som att vi borde få den flyttad därifrån då gräsmattor aldrig blir så vackra sommartid när de har en zon över sig. Framförallt inte i en så aktiv stad som Karlstad.

Å andra sidan är det en häftig plats.
Sagarmatha
Posts: 46
Joined: 20 Dec 2016 11:52
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Sagarmatha »

Maqqan wrote:Mosaiska zonen blev ju inte så bra, se: https://issues.turfgame.com/view/7122

Har fått detta svar från pastoratet:

"
Hej!

De som är gravrättsinnehavare till gravar på Mosaiska kyrkogården har egna nycklar. Om man vill komma dit och titta som utomstående så får man komma upp till oss på kyrkogårdsexpeditionen under kontorstid och låna en nyckel under dagen.
"

Den är nu placerad på gräsmattan utanför staketet. Åsikter om den placeringen? Spontant känns det som att vi borde få den flyttad därifrån då gräsmattor aldrig blir så vackra sommartid när de har en zon över sig. Framförallt inte i en så aktiv stad som Karlstad.

Å andra sidan är det en häftig plats.
Jag håller med om att det är en intressant plats. Har själv bara tagit zonen en gång och ska erkänna att det för ovanlighetens skull skedde med bil. Det är en ganska tacksam bilturf-zon. Det jag reflekterade över är att "vändzonen" / parkeringsplatsen redan börjat bli lite sönderkörd i närheten av gräsmattan, där zonen är placerad. Vet dock inte om det är turfare eller gravbesökare som orsakat detta. Det är bildäcks åverkan och inte cykeldäck jag syftar på. Om zonen ska ligga kvar i anslutning till gravplatsen vore det kanske mest lämpligt att helt sonika placera zonen på "griftevägen" för att bespara gräsmattan och undvika onödiga hjulspår. Rent personligen tycker jag att man ska flytta zonen till cykelbanan på andra sidan östra infarten för att knyta ihop Norrstrand / Rud / Södra Kroppkärr, men då försvinner självklart poängen med ursprungsidéen.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Maqqan »

Tog en löparrunda runt Zakrisdal igår för att besöka zonen FrykmansVäg som var unik för mig. Tanken var att ta rundan via FrykmansVäg - Sprängteknik - SeÅtBådaHåll och slippa springa enda ut till Zakrisudden. Men tji fick jag, staket överallt som hindrade mig från att gena det minsta. Zonen Sprängteknik är helt inspärrad och det finns bara en väg in och ut till den, se markering med blått nedan. Finns även en ännu längre bort via norra porten borta vid Granngården. Enligt min GPS-klocka blev det istället en nätt runda på 3 km mellan zonerna FrykmansVäg och SeÅtBådaHåll då jag inte orkade springa in till återvändsgränden Sprängteknik.

Så den långa fina cykelbanan, markerat med gult, mellan SeÅtBådaHåll och Zakrisdalsudden är helt zonlös, åtminstonde en till borde vi ha här för att motivera turen.

Till min stora förtret saknas det fortfarande zoner på den fina spången, markerad med rosa, mellan Zakrisdalsudden och FrykmansVäg. Vill minnas jag föreslog en zon på denna 2014 någon gång men inget ännu. Info om den här: https://nwt.se/karlstad/2010/10/20/ny-v ... d-tar-form

Image
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Vintentina »

Ja, den där återvändsgränden är vi väl bekanta med, den är lite festligt retfull :-D
Alldeles för glest med zoner än så länge för att motivera mer än något enstaka besök, tyvärr.
Post Reply

Return to “Värmland”