Fler zoner till Södra Finland

Moderator: Zonemakers

Mikey
Posts: 67
Joined: 14 Jul 2017 21:26
Country: Sweden

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by Mikey »

Jag tror det bara är att jämföra statistiken. Vi kan kika på september.

--För dig--
Takepoint drygt 163 000
PPH poäng drygt 184 000
Genomsnitt tid att behålla zoner 5 dagar 21 timmar
Snittpoäng per zon 365 poäng
29 spelare denna runda på 1585 zoner

En del zoner relativt centralt får ju spelare ha hela rundor...det skulle aldrig existera här ens om man tar den mest avlägsna zonen i stan.

--För mig-- (Föräldraledig så låg nivå :-)
Takepoint drygt 42 000
PPH poäng drygt 27 000
Genomsnitt tid att behålla zoner 22 timmar
Snittpoäng per zon 200 poäng
139 spelare denna runda på 783 zoner (Och då ska man komma ihåg att vår region är drygt 49 000 km2)

Så ser det ut i snitt, i bästa fall kan man i vår stad få kanske hälften eller lite mer i PPH, mer PPH än takepoints existerar inte.

Men Turf är och kommer alltid vara otroligt orättvis, för att vinna eller ta vissa av medlajerna behöver du antingen vara pensionär eller ha singel/arbetslös eller ha gigantiskt mycket ledig tid, eller bo på "rätt" plats.

Det är svårt att få det rättvist men det finns definitivt saker som man kan se över. Här kan vi bara drömma om att ta en greed 200, det finns två personer i min region som klarat greed 150 genom alla år men då måste alla andra vara hemma och inte turfa i typ 1-2 dygn och personen får ta varenda zon som finns i och kring hela stan. I Finland och Norge och Danmark kan man ofta ta greed 200-350 utan större problem då det finns massor med zoner och få spelare.

Varför har man olika regler på olika platser men man tävlar mot samma medaljer?
Varför har en del zonpott och andra inte?

Det är det mest irriterande och konstiga i mina ögon. Att kasta ut massor av nya zoner lockar sällan spelare utan ger de som redan spelar mer poäng och lättare medaljer. Det är som att kika i Japan där det finns ofantligt många zoner.....inga fler turfare har tillkommit. Om det inte tillkommer nya turfare bör man ju bromsa in antalet zoner som kastas ut. De som turfar i en viss region kan ju själva jobba för nya spelare? Här har vi fått 11 zoner under hela 2019, även fast vi är väldigt många fler aktiva turfare än t.ex i er region. Hur många som lagts ut i er region kan jag inte ens räkna....och ändå är en hel del gula i stan. Vi har 2 gula...som är i vattnet som är 10 grader varmt.

Men som sagt, Turf är väldigt orättvist med olika regler och förutsättningar för olika platser. Jag turfar inte längre för vinster (då de som vinner här är uteslutande pensionärer) men en rolig greed-medalj vore skoj...men med sådana ofantliga avstånd vi har för att ta 200-250 zoner är det ingen mening att ens försöka.
Munin
Zonemaker
Posts: 382
Joined: 25 Sep 2014 19:35
Country: Sweden
Location: Uppsala/Sweden

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by Munin »

Hej Mikey!

Om det är pph du ogillar, vilket jag får känslan att det är där skon verkligen klämmer för dig, så är ett förslag värt att driva att man bara kan tjäna pph i 24-48 timmar och sen nollställs det och man måste göra en revisit för att få pph igen. Kanske även att revisit skulle ge samma tp som att ta en zon från en annan turfare, du har ju ändå jobbat lika mycket för att ta zonen. Det skulle även ge orter med 1-2 aktiva turfare i övriga världen lite mer morot att turfa för.

Sluta vara avundssjuk på att icke-svenska regioner får mer zoner än din egen, du har redan fler zoner/invånare och yta och fler zoner per turfad km i din tätort. Andra orter kan inte rå för att de har större yta eller antal invånare. Det är ju även väldigt olika mellan olika kommuner/regioner i Sverige. Du kan ju jämföra Norrbotten med Jämtland tex. Färre turfare i Norrbotten (hittentills denna omgång), dubbelt så många zoner, men också dubbelt så många invånare och dubbelt så stort till ytan. Så färre turfare på fler zoner...finns turfare på Norrbottenslistan som har över 450 PPT.

Sen tror jag inte att du vill ha samma zonpott-strategi i Finland (och övrige Turfländer) som vi har i Sverige. Vi har testat olika varianter av zoner/invånare och yta...försökt lägga in aktivitet, men det blir en väldigt krånglig formel, så vi har gått tillbaka till att titta mest på antal invånare i en kommun. Om vi nu ska vara rättvisa och göra samma sak i Finland; lägga zoner så det blir ungefär lika många zoner/invånare i alla kommuner, så skulle vi behöva lägga MASSOR med zoner i Finland. För att de ska komma upp till samma nivå som Sverige. För att det ska vara rättvist.

Ett exempel: De tio kommuner med lägst antal invånare i Sverige har 2450-4055 invånare och mellan 28-55 zoner. De flesta småkommuner i Finland har mellan 3-10 zoner, så bara i tio kommuner med 2500-4000 invånare skulle vi behöver lägga minst 250 zoner. I flera av dessa svenska kommuner finns det inga lokala turfare, men det har lagts zoner ändå där de senaste åren för att det ska finnas zoner om någon börjar. Ska det vara annorlunda utanför Sverige?

Ett till exempel: För att komma upp i samma antal z/invånare i Etelä-Suomi som i Jämtland, behöver vi lägga ut drygt 5000 zoner. Det bor nästan 10 gånger fler i ES som i Jämtland och då borde de ju ha ca tio gånger så många zoner. De har idag ca två gånger så många zoner...

Sen tror jag att du missar att jämföra hur mycket du och Fillefilur cykler/går, både i km och tid för att ta dessa zoner/tp/pph. Hur många gånger kan du ta samma zon med full tp under en omgån? Hur många gånger måste Fillefilur cykla till jobbet och inte kunna ta zoner, eller bara ta ett fåtal för han äger redan övriga? Det finns inget tråkigare för en turfare än att behöva cykla/gå igenom zoner man äger och i bästa fall kunna ta en revisit. Jag kände det idag när jag har 4-5 zoner kvar sen igår kväll på min 'cykla-till-jobbet-rutt'. Tänk att ha de så fem dagar av sju...

Sen har du helt rätt i att Turf aldrig kommer att bli rättvist. Du kan bara jämföra med dig själv olika omgångar, och även då spelar det roll hur mycket tid du har, hur mycket tid du VILL lägga ner på Turf och hur aktiva andra är (och det kan du aldrig påverka). Och sen kan samma runda för mig ge 5000 tp en omgång och 3000 tp några omgångar senare. Så vissa tider på året måste jag cykla nästa 1,5 gånger längre för att få samma tp...

Summasummarium: det är inte antalet zoner du borde ondgöra dig över, utan hur pph:n funkar. Och sen även komma på ett sätt att få fler att turfa utanför Sverige ;)

//Munin
Mikey
Posts: 67
Joined: 14 Jul 2017 21:26
Country: Sweden

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by Mikey »

Det är ju en hel del zoner som ser ut så här i Helsingfors vilket inte direkt tyder på brist på zoner utan turfare. Det är samma i Danmark och Norge, Skottland etc så inte bara Helsingfors.

Latest takeovers
Namn 1 November 4
Namn 1 October 6
Namn 1 September 1
Namn 1 August 4
Namn 1 July 9

Jag har inga synpunkter på hur man lägger ut zoner bara man gör på samma sätt eftersom vi tävlar om samma medaljer. Och om det inte går så kan man istället putta in nya medaljer (se nedan)

Som det är nu så blir det skittrist att bara nöta zoner och få någon slags ny färg på en takemedalj en gång per år. Tänk bara om man kunde få medalj för fler vattenzoner (skitkul), antal unika tågstationer, take 125,175, antal revisits, antal mullezoner, antal zoner man besökt minst 100 ggr, antal unika kyrkor, antal bergstoppar etc

Det finns massor av roliga idéer som kan hjälpa oss som inte bor i en stor turfstad att tycka att det är roligt. Som det är nu finns ju i princip inga medaljer att satsa på för min del...så det blir inte så roligt längre och jag turfar mindre och mindre. Samma med min sambo.

Och sen tycker jag att det ska vara självklart att man inte kan ligga på PPH en hel runda utan man får ta dem igen efter som du skriver 2-3 dagar eller något sånt.

Vi kan möjligtvis ta en take 150 där jag bor såvida inte alla andra slutar turfa och du själv är uppe hela natten (vet ej om man hinner runt ändå) men take 200 och uppåt finns inte ens zoner till och Regionsmedaljen prenumereras av pensionärer i 90% av fallen.
Post Reply

Return to “Zones”