Zonunderlag för Bromma i google maps

Moderator: Zonemakers

Post Reply
christoffe9
Posts: 46
Joined: 14 Jan 2013 12:48
Country: Sweden

Zonunderlag för Bromma i google maps

Post by christoffe9 »

Har roat mig med att leka i google maps och då framförallt norra Bromma
https://drive.google.com/open?id=1umPAb ... ejSLs9Z0dQ

Områdena norr om Drottningholmsvägen/Bergslagsvägen är, med tanke på hur många turfare det numer rör sig där, väldigt eftersatta.
Nu är det ett väldigt stort område så jag benar upp det i lite mindre områden.

Alvik ligger endast en bro från Kungsholmen och ändå är det en markant skillnad i zontäthet mellan dessa områden. Idag är det så få zoner i Alvik/Traneberg/Minneberg att det sällan är värt att ta dom p.g.a. höjdskillnaderna.
De flesta jag ser, åker oftast bara rakt igenom från Tranebergsbron via Stora Mossen mot Brommaplan eller Lillsjön, där de börjar ta zoner igen. (Eller andra hållet)
Dels behövs alltså zoner efter cykelstråken dels behövs fler inne i området för att det ska vara "värt" att ta omvägen igenom.

Direkt norr om Traneberg ligger Johannesfred, med endast tre zoner och två brozoner.
Dessa tre zoner är dessutom separerade med en trappa, svårcyklat med andra ord.
I detta område kan mycket göras för att binda ihop Bromma med Sundbyberg och Solna.

Ytterligare norrut ligger Mariehäll, ett område det byggs väldigt mycket bostäder i för tillfället.
Det mesta är redan klart och de två zonerna är för få.
Fler zoner här skulle också öppna upp mot Sundbyberg. (inga förslag ligger i byggarbetsplatser)

Sydväst ligger Bromma Flygplats och blockerar men därefter kommer vi till Bromma Kyrka
Hela det området i triangeln Bällstavägen-Bergslagsvägen/Drottningholmsvägen-Ulvsundavägen bjuder på många fina g/c-vägar i vacker natur och skulle må bra av en förtätning för att erbjuda fler alternativa turfvägar, Det skulle även kunna vara ett alternativ till västerortsturfarna som idag tenderar att stanna i vällingby/spånga som både har fler och mer lättillgängliga zoner.



Självklart förväntar jag mig inte att alla dyker upp, utan ser det som ett underlag för lämpliga placeringar.
Dessutom är jag inte klar utan har bara påbörjat fundera över områdena söder om Bergslagsvägen/Drottningholmsvägen, så kartan kommer uppdateras :-)

Självklart vill jag ha åsikter

Mobius
Coolapappan
Posts: 5
Joined: 23 Jan 2017 13:42
Country: Sweden

Re: Zonunderlag för Bromma i google maps

Post by Coolapappan »

Två förslag för Stockholm-Bromma-Västerleds församling, som nyss lagts i appen:

1. Nockeby-Folkaredalen: Zonförslaget ligger på Bromma högsta punkt 51 möh. Vid en före detta förskoletomt, som numera används som för boulespel, fotbollsmatchar och grillplats m.m. (position 33 V 666310E 6580239N). Fin utsikt ut över Mälaröarna.
Zonen kan också placeras 100 meter söderort i korsningen av gångstigarna vid bokstaven "e" i Folkaredalen på bilden.
Alternativa namnförslag: BrommaToppen, Folkaredalen, Masriket (området kallas så pga alla dess Dalarnagator)

2. Ålsten-Storskogen. I en korsning av skogsstigar. (33 V 668359E 6579503N)
Namnförslag: Storskogen, Ålstensskogen
Attachments
Ålsten-storskogen.PNG
Ålsten-storskogen.PNG (82.6 KiB) Viewed 2158 times
Nockeby-Folkaredalen.PNG
Nockeby-Folkaredalen.PNG (74.87 KiB) Viewed 2158 times
LeffeM
Posts: 8
Joined: 13 May 2017 18:47
Country: Sweden

Re: Zonunderlag för Bromma i google maps

Post by LeffeM »

Jag har börjat cykelpendla mellan Enskede och Lintaby i Bromma och tycker det är lite tunt med zoner väster om Tranebergsbron. Tänkte puffa för den fantastiskt
genomarbetade kartan som trådskaparen, Mobius har skapat. Flera av förslagen verkar ha gått igenom och det är jättebra. Men här har zonläggaren ett riktigt bra underlag
för att få fram fler zoner i Västerort. Har du, Mobius möjlighet att uppdatera kartan med de zoner som har tillkommit?

Själv tänker jag främst på sträckan mellan zonen på Tranebergsbron och Kvarnbacksvägen (via Ulvsundavägen). Det är en sträcka på nästan 3 km som endast har zonen
Drottningsylt ungefär halvvägs.

Jag har 5 förslag till den sträckan. 3 av dem finns på kartan i första inlägget. Kossan, Fieldmarshal samt Vattenvägen. Mina övriga förslag är att minnesstenen på
Tranebergssidan av bron skulle kunna få en (monument?)zon. TraneStone kanske? Den ligger för nära Tranestrand för att kunna lägga förslaget i appen, men nivåskillnaden däremellan borde
göra att det borde gå att få igenom ändå. Det sista förslaget är att Ulvsundakvarn vid korsningen Ulvsundavägen/Kvarnbacksvägen skulle kunna få en zon. Även det
förslaget hamnar för nära en annan zon, Ulvzone. Men man kanske kan lägga den längs Ulvsundavägen i riktning mot Startklar.

Jag är inte så bra på att fixa med bilder. Har satt ut gula siffror där jag tänkt mig zonerna. Plåttrigt, jag vet. Men nr 2, 3 och 4 är förslag som jag lånar från
trådskaparens karta, så de hittas lätt där. De andra två är ganska lätta landmärken att lokalisera.

1. TraneStone
2. Kossan
3. Fieldmarshal
4. Vattenvägen
5. Ulvsundakvarn
Attachments
Västerort5.png
Västerort5.png (786.68 KiB) Viewed 1403 times
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zonunderlag för Bromma i google maps

Post by Maqqan »

Bra bump. Mycket bra synpunkter här.

Så som jag förstår Mobius (christoffer9) så vill han inte att man ska förtäta raksträckan som LeffeM nu föreslår utan vill se fler zoner i området för att locka turfare dit istället för att ta raka vägen igenom. Jag gillar Mobius förslag mer så placerade ut en Traneberg till att börja med.
Post Reply

Return to “Stockholm”